صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۴
کد خبر: 3111
گزارشگر: 2
۱۱۷۳
۰
۰
۹
سقوط های پیاپی و سنگین شاخص ؛

نقش دولت در سقوط بازار سهام

نقش دولت در سقوط بازار سهام
این روزها شاهد این هستیم که در بازار سرمایه سقوطهای پیاپی و سنگین شاخص و قیمت سهام آنهم نه برای یک روز و دو روز بلکه بالای ۹۰ روز اتفاق می افتد.

در حالیکه چنین حرکاتی در بازارهای مالی غیر معمول بوده و نشان از روند نادرست کاری بورس دارد .
بورس سازمانی است که سرمایه ها به جهت حمایت از صنایع در یک اقتصاد شکوفا در آن وارد میشود و موجب رونق اقتصادی و پیشرفت شرکتها به جهت پشتوانه ی مالی و حمایت سهامداران است. سازمان بورس در تمام جهان مانند ورزش مدیریتی آزاد و مستقل دارد البته بر اساس اصول خود و دولتها فقط از مالیات معاملات بهره مند میشوند ولی در ایران در این ماههای اخیر که دولت به افلاس و بی پولی دچار شده و به تمام اجزای اجتماعی-حکومتی و دولتی بدهکار است، لذا برای رهایی از این مشکلات اقدام به دخالت سنگین در معاملات کرد که همراه با تبلیغات دولتی بود .
جایی که اصولا نباید دولتها سهامدار باشند و فقط به مدیریت بپردازند دولت ایران یکی از سهامداران عمده ی بیشتر شرکتهای بزرگ مانند بانکها و غیره است .
در ادامه دولت برای جبران کسری سنگین بودجه که آنهم ناشی از عواقب نپیوستن به FATF بود شروع به فروش سهام خود در شرکتهای بزرگ مانند شستا شد آنهم در سقف قیمت نمود و با این دخالت سنگین و حجم عرضه ی فراوان پول خوبی از فروش سهام در بالاترین قیمت بدست آورد ولی این مقدار سهم با این جو ساختگی قبلا معامله نمیشد و پس از خروج دولت و قطع شدن حمایت ...بورس پشتش خالی شد و تمام بازار سقوط کرد و همان اندازه که دولت از بازار پول برده بود ارزش خود را از دست داد . اینجا معلوم میشود دولت بفکر قوانین مدیریتی بازار سرمایه نیست و هیچ اهمیتی به سرمایه داران و سهامداران جزء نمیدهد ....
اینچنین است که اکنون بر خلاف آنچه گفته میشود شاهد نابسامانی بازارها و حتی تعطیلی و ورشکستگی بعضی از اصناف هستیم .

مرادعلی حاجی فرج زاده / محقق و فعال بازار سهام
https://www.asianews.ir/u/1SW
اخبار مرتبط
در ادامه روند کاهش ارزش بورس تهران امروز شاخص بورس تهران با کاهش ۵۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۴۶۲ هزار واحد در مقایسه با سه ماه اخیر رسید.
در دهه نخست مهر شاخص‌‌های بورس و فرابورس عقبگردی جدی را نشان دادند و به‌رغم آنکه حداقل در بخش قابل توجهی از نمادهای بازار انتظار می‌رفت انتشار گزارش‌های ماهانه موید عملکرد مناسبی در بسیاری از نمادها باشد و کاهش قیمت روی تابلوی معاملات تداوم یافت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید