صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۹:۳۱
کد خبر: 3136
گزارشگر: 213
۱۰۴۷
۰
۰
۱
طرح مجلس از سوی شورای نگهبان

افزایش غنی سازی و توقف بازرسی هسته ای تایید شد

افزایش غنی سازی و توقف بازرسی هسته ای تایید شد
شورای نگهبان امروز طرح دو فوریتی مجلس ایران برای محدودیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی اورانیوم را بعد از «اصلاح ماده شش» آن، تایید کرد.

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه این طرح را با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» تصویب کرده بود. بر اساس ماده شش این طرح، در صورت «عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران یک ماه پس از تصویب این قانون، دولت باید اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند».

بر اساس این گزارش، شورای نگهبان به «یک ماه» زمان تعیین شده در ماده شش ایراد وارد کرده بود که کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی امروز مجددا این طرح را بررسی کرد و زمان «یک ماه» در ماده شش را به «دو ماه» تغییر داد.

الیاس نادران پیشنهاد ضرب‌الاجل «یک ماهه» را داده بود.

مصوبه کمیسیون امنیت ملی مجلس در صحن علنی به تصویب نمایندگان رسید و سپس شورای نگهبان آن را تایید کرد. گزارش‌ها حاکی است که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، طرح را برای اجرا به دولت ابلاغ کرده است.

پیش از اعلام نظر شورای نگهبان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری گفته بود که دولت قرار است نامه‌ای به این شورا بفرستد که در آن خواسته می‌شود طرح مجلس رد شود.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرد که نامه‌ای از دولت دریافت نکرده و اعلام کرد که طرح مجلس پس از اصلاح مورد تایید قرار گرفته است.

 پیش از اعلام نظر شورای نگهبان، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران و اعضای دولت او به شدت با طرح مجلس مخالفت کرده بودند.

آقای روحانی روز چهارشنبه در سخنانی گفت: «دولت با این مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند».

اسحاق جهانگیری نیز گفت که «مصوبات شورای عالی امنیت ملی بعد از تایید» رهبر جمهوری اسلامی «برای همه لازم‌الاجراست و ورود مجلس به این موضوع به مصلحت نیست».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز سه‌شنبه گفته بود که به نظرات این وزارتخانه توجه نشده است.

در نخستین واکنش دولت به تایید این طرح توسط شورای نگهبان، حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهوری ایران این اقدام را «بازی زیرکانه» خواند که برای اصولگرایان «مصرف» انتخاباتی «خوبی خواهد داشت».

او در صفحه توئیترش نوشت: «‏احتمال می‌دهند که بایدن در یک ماه اول کار خود بعضی گشایش های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. طبق طرح مجلس، دو ماه فرصت خواهیم داشت برای جلوگیری از تعلیق پروتکل الحاقی».

به گفته او، «فرضاً که اول دی ماه ابلاغ بشود تا اول اسفند فرصت هست یعنی یک ماه بعد از شروع دوران بایدن! ‏به عبارت دیگر، گشایش‌های قطعی بایدن را نه به‌خاطر تحلیل درست دولت و وزارت خارجه و سه سال استقامت ملی بلکه به‌خاطر طرح مجلس و فشار تهدید، به نفع خودشان مصادره خواهند کرد».

آشنا گفته است: «لابد این بازی برای انتخابات ۱۴۰۰ هم مصرف خوبی خواهد داشت».

طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که ۹ ماده دارد همچنین دولت جمهوری اسلامی را «مکلف کرده» که برای لغو تحریم‌ها «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفوژ‌های نسل ۶ و ۸» را در دستور کار قرار دهد.

در بخشی از این طرح، دولت «موظف به ذخیره و تولید سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد شده» و سازمان انرژی اتمی نیز باید «ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با غنای پایین نگهداری و تولید کند».

بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان، بهینه‌سازی رآکتور آب سنگین اراک و طراحی رآکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی دیگر با هدف تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیمارستانی نیز در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است./

https://www.asianews.ir/u/1Tf
اخبار مرتبط
مجلس شورای اسلامی امروز به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که در صورت تصویب نهایی، محدودیت‌هایی بر سر بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران وضع خواهد کرد.
مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده دو فوریت طرح قبلی خود درباره توقف پروتکل الحاقی را تصویب کرد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نطق میان ‌دستور خود از «تحصن» و «اعتصاب غذا» در دفتر کارش به منظور «حمایت از محتاجان به نان شب و گرفتاران» و در اعتراض به «عدم صداقت برخی مسئولان» خبر داد.
سخنگوی هیات منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی، از برگزاری نخستین دادگاه جرم سیاسی در ایران با رسیدگی به دو پرونده رسیدگی به شکایت وزارت اطلاعات از علیرضا زاکانی، نماینده مجلس و شکایت نماینده دادستان از روزنامه شهروند خبر داده است.
مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت در خصوص دلایل تأخیر در بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی قانع نشد.
علیرضا رزم‌حسینی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امروز در جلسه رای اعتماد بدون حضور رییس جمهور که با حاشیه هایی نیز همراه بود، موفق به کسب رای اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران به حسن روحانی برای انتقال پایتخت از تهران، بدلیل نگرانی از اعتراض‌ها و نافرمانی‌های مردمی و تمرکز ثروت و جمعیت است چون تهران به دلایل زیادی یک تهدید واقعی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید