صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۲۱:۱۸
کد خبر: 3137
گزارشگر: 213
۸۲۱
۰
۰
۲
دولت در پرداخت مطالبات پرورش‌دهندگان زعفران تاخیر دارد

سهم زعفران‌کاران «هیچ» شده است/ سرنوشت تلخ محصول کشاورزان در پی بی توجهی دولت

سهم زعفران‌کاران «هیچ» شده است/ سرنوشت تلخ محصول کشاورزان در پی بی توجهی دولت
در پی تاخیر دولت ایران در پرداخت مطالبات پرورش‌دهندگان زعفران و همچنین تشدید مشکلات اقتصادی در بحران کرونا، کارگران و کشاورزان این حوزه بیش از پیش با تنگناهای معیشتی روبه‌رو شده‌اند.

در پی تاخیر دولت ایران در پرداخت مطالبات پرورش‌دهندگان زعفران و همچنین تشدید مشکلات اقتصادی در بحران کرونا، کارگران و کشاورزان این حوزه بیش از پیش با تنگناهای معیشتی روبه‌رو شده‌اند.

با وجود تولید سالانه ۵۰۰ هزار کیلوگرم زعفران در ایران، سهم کشاورزان و کارگرانی که در زمین‌ها کار می‌کنند تقریبا «هیچ» است.

ایلنا اشاره می‌کند ۱۲۰ هزار خانوار در دو استان خراسان جنوبی و رضوی، که ۹۰ درصد زعفران ایران را تولید می‌کنند،‌ از راه کشت این محصول درآمد معیشتی دارند.

اما اکنون کشاورزان این استان‌ها علاوه بر مشکلات اقتصادی و همچنین محدودیت‌هایی از جمله دسترسی به آب، با تاخیر در پرداخت مطالباتشان از سوی دولت مواجه و بیش از پیش «فقیر» شده‌اند.

از سویی نیز کاهش ارزش ریال رونق عرضه و فروش این محصول برای پرورش‌دهندگان را با چالش مواجه کرده است. یکی از زعفران‌کاران شهرستان زاوه در خراسان رضوی به ایلنا گفته است: «کشاورز به عنوان سرحلقه تامین زعفران کشور، قربانی کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار و قربانی قیمت پایین زعفران ایران در جهان می‌شود.»

این گزارش اشاره می‌کند که دستمزد کارگران در این زمین‌ها نیز روزی ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است و بسیاری از کارگران فصلی این صنعت در تابستان به تهران مهاجرت و در کوره‌پزخانه‌های شهرستان‌های این استان کار می‌کنند.

براساس این گزارش، «سرگردانی کارگران در بیکاری و غوطه خوردن آن‌ها در مشاغل کم‌درآمد و موقت»‌ ‌شان اجتماعی آن‌ها را از بین برده است.

نگرانی از شیوع کرونا

مشکلات اقتصادی و معیشتی زعفران‌کاران و کارگران این حوزه با شیوع کرونا تشدید شده است.

خبرگزاری تسنیم پیشتر در گزارشی اشاره کرده بود که کشاورزان علاوه بر این‌که با کمبود کارگر در فصل برداشت امسال مواجه شدند، نگران شیوع این ویروس از طریق زعفران هم هستند.

یک کشاورز گنابادی در همین زمینه به تسنیم گفته است: «با شرایط موجود که مردم ترس از کرونا دارند، برای مراحل برداشت و تمیز کردن گل زعفران مشکل خواهیم داشت و مطمئنا خسارت زیادی به کشاورزان وارد می‌شود.»

شیوه کاشت و برداشت و بسته‌بندی این محصول به دلیل سنتی بودن در اغلب مزارع نگرانی درباره شیوع کرونا را بیشتر کرده است.

از سوی دیگر علاوه بر عدم حمایت دولت، کاهش سطح معیشتی و همچنین مشکلات کارگران، کارخانه‌داران در این صنعت محصول را زیر قیمت مصوب از کشاورزان می‌خرند و این مساله موجب کاهش سود پرورش‌دهندگان می‌شود.

گزارش رسانه‌های دیگر در این زمینه نیز حاکیست دلالان خریدار محصول سود غالب در این حوزه را به دست می‌آورند و کشاورزان از آن گلایه دارند.

به گزارش آسیانیوز، روزنامه «گسترش» در آبان‌ماه گزارش داد که افزایش مشکلات کشاورزان و همچنین کاهش قیمت گل زعفران هم‌زمان با برداشت محصول موجب شد در شهرستان تایباد تعدادی از پرورش‌دهندگان به صورت اعتراضی زعفران خود را با تراکتور شخم بزنند و در تربت حیدریه هم زعفران‌کاران با رهاسازی گوسفندانی در مزارع محصولات و دسترنج خود را از بین بردند./

https://www.asianews.ir/u/1Tg
اخبار مرتبط
امروز دولت لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه داد و افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان و همچنین پیشنهادِ افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران جزو این لایحه بود.
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور درباره مشکلات جامعه کارگری گفت: فشارهای اقتصادی از سنوات قبل و بنا به دلایلی مختلف تاکنون بر دهک‌های پایین جامعه تحمیل شده است و دستمزد نیاز به بازنگری دارد.
​ مهمترین ضعف در لوایح بودجه این دوسال البته از منظر کارگران و بازنشستگان، عدم تعهد برای پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان بین ا‌لنسلی تامین اجتماعی، دیده نشدن اعتبار برای اجرای الزامات قانون اساسی از جمله اصل ۲۹ و ۳۱ (تامین مسکن و ارائه درمان رایگان)، دیده نشدن اعتبار علیحده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری و عدم الزام به رعایت کف حقوق بازنشستگان برای بازنشستگان کارگری و البته کم بودن بودجه اعتبارات عمرانی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه ۲۰میلیون ایرانی در خطر فقر مطلق قرار دارند، گفت: اولویت نخست طرح توزیع اقلام اساسی که پرداخت های آن از دی آغاز می شود، متوجه کارگران فصلی، زنان سرپرست خانوار، افراد فاقد حقوق ماهانه، خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و سایر اقشار محروم جامعه است.
بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رئیس سازمان صداوسیما، درباره شیوه پوشش خبری مطالبات و اعتراضات خود در رسانه ملی اعتراض کردند.
براساس رای نهایی دیوان عدالت، دولت باید به‌روزرسانی بدهی خود به تامین اجتماعی را «بپذیرد» و نمی‌تواند با تصویب مصوبه، از زیر بار پرداخت بخشی از بدهی فرار کند.
بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی انتظار دارند در آذر ماه احکام جدید بازنشستگی آنها صادر شود؛ احکامی که متناسب‌سازی را جزو پایه حقوق در نظر بگیرد.
بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با به راه انداختن کارزاری در سایت کارزار، از رییس جمهوری تظلم‌خواهی کردند.
این روزها بازنشستگان کارگری با مصائب بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند؛ دردهایی که قبل از هرچیز در پایین بودن سطح حقوق ماهانه آنها ریشه دارد و بعد از آن، به ناکافی بودن خدمات درمانی و بهداشتی ارائه شده بازمی‌گردد؛ بازنشستگان خواستار مشارکت در تعیین سرنوشت خود هستند و می‌گویند «تامین اجتماعی» سرمایه بین نسلی ماست. در این باره فعال صنفی مستقل بازنشستگان در گفت و گویی با تاکید بر اهمیت نقش مشارکت جمعی در نیل به اهداف مشترک، از اجرایی نشدن قانون در تعیین مزد و مستمری طبقه کارگر می‌گوید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید