صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۲
کد خبر: 3153
گزارشگر: 213
۶۲۱
۰
۰
۱
پرونده بار دیگر در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود

حکم اعدام سه معترض آبان نقض شد

حکم اعدام سه معترض آبان نقض شد
روابط عمومی دیوان عالی کشور و بابک پاک نیا، وکیل، اعلام کردند که حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، سه معترض آبان ۹۸، نقض شده و پرونده بار دیگر در یک شعبه دادگاه انقلاب رسیدگی خواهد شد.

روابط عمومی دیوان عالی کشور و بابک پاک نیا، وکیل، اعلام کردند که حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، سه معترض آبان ۹۸، نقض شده و پرونده بار دیگر در یک شعبه دادگاه انقلاب رسیدگی خواهد شد.

پاک‌نیا، وکیل امیرحسین مرادی، شنبه ۱۵ آذر در حساب توییتر خود نوشت که حکم اعدام این سه معترض از سوی شعبه اول دیوان عالی کشور نقض و پرونده در روزهای آینده برای رسیدگی دوباره به شعبه عرض ارسال خواهد شد.

روابط عمومی دیوان عالی کشور نیز ضمن اعلام نقض این حکم نوشت که با حکم رییس این دیوان اعاده دادرسی در پرونده این سه نفر پذیرفته شد.

در این اطلاعیه اعلام شده که اعاده دادرسی از روش‌های «رسیدگی فوق‌العاده» است که «تنها با مجوز دیوان عالی کشور» انجام می‌شود.

وکلای مرادی، رجبی و تمجیدی در تیر ماه خبر داده بودند که حکم اعدام موکلانشان در دیوان عالی کشور تایید شده است. این خبر بازتاب گسترده‌ای داشت و میلیون‌ها نفر در کارزاری مجازی در اعتراض به حکم اعدام آنان شرکت کردند.

علاوه بر اعتراض‌ها در رسانه‌های اجتماعی، برخی از گروه‌ها و چهره‌های داخلی و همچنین تعدادی از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و مدافع حقوق بشر نیز خواستار لغو این حکم شدند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، هم در توییتی به زبان فارسی و با استفاده از هشتگ «اعدام نکنید»، خواستار لغو حکم این سه معترض شد.

سرانجام وکلای این سه زندانی خبر دادند که دیوان عالی کشور بررسی دوباره پرونده این سه معترض آبان را پذیرفته است.

پیش از بررسی پرونده در دیوان عالی کشور، مصطفی نیلی، پاک‌نیا و حسین تاج، وکلای این سه نفر اعلام کرده بودند که به پرونده موکلان خود دسترسی نداشته‌اند.

با افزایش فشارها بر خانواده امیرحسین مرادی پدر او در مهر ماه اقدام به خودکشی کرد و جان باخت. از قول مادر امیرحسین مرادی گزارش شده است که فشارها در این مدت به قدری زیاد بود که «پدر امیرحسین تا لحظه آخر و مرتبا درباره پسرش صحبت می کرده و شدیدا نگران امیرحسین بوده است».

پاک‌نیا در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود که موکلش و همچنین دو نفر دیگر ابتدا به دلیل «درگیری بر سر موبایل» بازداشت شده بودند و پس از آن اتهامشان تغییر یافت.

او تاکید کرده بود که این سه نفر « به هیچ عنوان بانک و ماشین آتش نزده‌اند». او گفت «صراحتا در خلاصه کار پرونده ذکر شده» که آنان اعترافات خود در دادسرا را انکار کرده و نپذیرفته‌اند.
اعتراض آبانامیرحسین مرادیحکم اعدام

https://www.asianews.ir/u/1Tv
اخبار مرتبط
سه منبع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایالات متحده تا هفته آینده تحریم‌هایی را علیه ایرانیانی که در سرکوب اعتراضات آبان سال گذشته نقش داشتند، وضع خواهد کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانست و همچنین بر همه‌گیری کرونا در جهان که ایران را پیش از هر کشور دیگر به پیشرو آمار کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد، اشاره داشت.
پدر امیرحسین مرادی، از معترضان آبان ۹۸، خودکشی کرد و علت خودکشی وی فشارهای زیاد روانی و نگرانی از اجرای حکم اعدام فرزندش بیان شده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا قاضی ایرانی را که حکم به اعدام نوید افکاری داده بود، سه زندان و یک دادگاه ایران را تحریم کرد.
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران با انتقاد شدید از واکنش برخی کشورهای اروپایی به اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، خواستار رعایت آنچه «ادب دیپلماتیک» خواند، شد و گفت فشارهای خارجی تأثیری بر عملکرد قوه قضائیه نخواهد گذاشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید