صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۹
کد خبر: 3164
گزارشگر: 213
۱۱۷۶
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

دقت در خرید فرآورده های گوشتی!

دقت در خرید فرآورده های گوشتی!
صنعت فرآورده های گوشتی یکی از حساس ترین صنایع به لحاظ رعایت دستورالعمل های بهداشتی است و توصیه می شود مصرف کنندگان در هنگام خرید فراورده های گوشتی، دقت لازم را داشته باشند.

صنعت فرآورده های گوشتی یکی از حساس ترین صنایع به لحاظ رعایت دستورالعمل های بهداشتی است و توصیه می شود مصرف کنندگان حتما در هنگام خرید فراورده های گوشتی نوع گوشت مورد استفاده ، درصد گوشت به کار رفته، مواد تشکیل‌دهنده فرآورده، نام و نشانی واحد تولیدی، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضا، تعداد قطعه‌های کباب لقمه، وزن خالص هر بسته، شرایط و سرمای لازم برای نگهداری و دستور پخت و مصرف درج را به دقت بررسی کنند.

نکته مهم در مصرف این محصولات اینست که از چه موادی تهیه می‌شوند و در تهیه این فرآورده ها آیا از استانداردهای تعیین شده، تبعیت می‌کنند.

متاسفانه تمام محصولات موجود در بازار در کارخانه‌های معتبر تولید نمی‌شود، مشخص نیست سوسیس و کالباس‌های فله‌ای موجود در بازار با چه مواد اولیه‌ای و در چه اماکنی تولید می‌شود و نباید میزان مصرف مواد نگه‌دارنده نیترات و نیتریت در این مواد از میزان استاندارد بیشتر باشد .

این مواد توان دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب هجوم اسیدهای چرب اشباع شده، می‌شود و عوارض آن به صورت بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان‌ها بروز می‌کند. مصرف استاندارد مواد نگه‌دارنده مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند اما بیش از آن خطرناک است.

بنابراین نکته مهم اینست که مردم این محصولات را از فروشگاههای معتبر و برندهای شناخته شده و دارای مهر استاندارد و پروانه های بهداشتی خریداری کرده و هنگام خرید به شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضا و مهر استاندارد آن دقت کنند.

سوسیس و کالباس، از جمله مواد غذایی است که به راحتی آماده مصرف می‌شود و در عین حال بسیار لذیذ است و به همین دلیل طرفداران زیادی در میان مردم دارد. اما افزایش استقبال مصرف کنندگان از انواع سوسیس و کالباس، در شرایطی مشاهده می‌شود که بسیاری از متخصصان تغذیه، به مضرات مصرف این نوع مواد غذایی اشاره می‌کنند.

این در حالی است که مصرف نوشابه‌ها،‌ سوسیس و کالباس نیز همپای این مواد هر روز افزایش می‌یابد به همین علت اغلب کودکان و نوجوانان با مشکل کمبود آهن، روی و انواع ویتامین‌ها مواجه هستند و رشد آن‌ها به طور کامل انجام نمی‌شود. بویژه اینکه مصرف بیش از حد مواد افزودنی در سوسیس و کالباس خطرناک است و رادیکال‌های آزاد که بر اثر استفاده از این مواد به وجود می‌آید، می‌تواند اطلاعات DNA را تغییر دهد و یک سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد.

اداره غذا و دارو و سازمان استاندارد نظارت مستقیم و کنترل و پایش های مداوم روی تولید و توزیع این محصولات در بازار دارند و ضوابط فنی و بهداشتی دقیق و سخت گیرانه ای برای این تولیدات وضع شده که مورد پایش قرار می گیرد./


https://www.asianews.ir/u/1TG
اخبار مرتبط
فراورده‌های گوشتی از مهم‌ترین صنایعی هستند که در حال حرکت در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی‌اند؛ بنابراین برای حضور در بازارهای جهانی توجه به کیفیت در تولید آنها از ضروریات به شمار می‌رود.
امروزه به دلیل جوان بودن جمعیت کشور و افزایش اشتغال زنان و همچنین سرعت و سهولت در مصرف و آماده سازی فرآورده های گوشتی مصرف آنها در سفره ایرانیان رو به افزایش است؛ این در حالی است که سرانه مصرف در کشورهای آمریکایی 70 کیلوگرم و در اروپا 60 کیلوگرم گزارش شده است، ولی در ایران سرانه مصرف حدود 3 کیلوگرم است.
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به یک دغدغه ملی تبدیل شده است و یکی از راه های علاج بحران ارزی فعلی این است که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که ما به ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است.
در دنیای رقابتی امروز برند یا نام و نشان تجاری ابزاری است برای ارزش بخشیدن به محصولات و یکی از ارزشمندترین دارایی های سازمان ها محصوب می شود که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان تداعی می سازد.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش مهمی در عرضه محصولات تولیدی صنایع غذایی کشور به مشتریان و توزیع اثربخش محصولات در سراسر کشور دارند و سبب می شوند تولیدکنندگان بتوانند ظرفیت تولید خود را به شکل بهینه و موثرتری برنامه ریزی کنند که این موضوع به کاهش هزینه های تولیدکنندگان و مدیریت ضایعات کمک شایان توجهی می کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید