صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۵
کد خبر: 317
گزارشگر: 1
۴۲۳۱
۰
۱
۱

جنجال پالرمو و CFT بر سر چیست؟

شیرین نوری قرار بر این بود که دیروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت همزمان با پایان مهلت ایران برای خروج از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف در سه هفته دیگر، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه رسمی خود راجع به دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) تصمیم‌گیری کنند "پالرمو" در جلسه مجمع به نتیجه نرسید که در نهایت، اعضای مجمع تصمیم نهایی درباره این لایحه را به جلسه بعد موکول کردند.

اما سوالی که پیش می آید این است که چرا موافقان و مخالفان این کنوانسیون نمی توانند براحتی به نقطه مشترکی برسند و آیا واقعا یکی از دلایل اصلی مخالفت مخالفان این است که با تصویب این کنوانسیون امکان کمک ایران به "گروه‌های مقاومت" همچون حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطین مسدود می شود که در پاسخ آنها می توان گفت که مگر لبنان با FATF همکاری نمی کند ؟
و چه لزومی دارد که بخواهند منابع مالی حزب الله را از ایران کنترل کنند ؟!!
بخاطر دارم که در خبرها شنیدیم که تا تاریخ ۱۴ مردادماه امسال، ۱۵ هزار نفر که سپرده‌های میلیاردی در موسسات اعتباری مالی ورشکسته داشتند برای دریافت و تعیین تکلیف پولشان رجوع نکرده اند ؟
حال از مخالفان گرامی این سوال را می پرسیم که صاحبان این حساب‌ها چه کسانی هستند و چرا برای دریافت و یا تعیین تکلیف پولشان به بانک مرکزی مراجعه نکرده اند مگر بحث جنجال اصلی بر سر کنوانسیون پالرمو و FATF بر سر شفافیت مالی نیست پس به چه دلیل اجازه نمی دهند که موافقان براحتی نظر خود را بیان کنند!
مگر غیر از این است که دکتر روحانی و ۸ وزیر او با درخواست از رهبر معظم انقلاب اسلامی درخواست کرده اند که برای رسیدگی به لوایح سی اف تی و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کنند پس به چه دلیل برخی از خطیبان نماز جمعه و تعدادی از مراجه تقلید رای مثبت به این لایحه را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند و چرا این عزیزان دلایل مخالفت خود را با منطق و برهان کافی برای مردم بیان نمی کنند !
سخن آخر اینکه با تجمع و تحصن و تهدید برخی از مخالفین ، فساد در کشور از بین نمی رود و اهمیت خارج شدن ایران از لیست سیاه از آن جهت است که تا زمانی که ایران در این فهرست باشد، قادر به انجام معاملات و مبادلات مالی و بانکی با کشورهای دیگر در شرایط خاص کنونی نمی تواند باشد.

https://www.asianews.ir/u/1bc
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید