صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۶
کد خبر: 3199
گزارشگر: 213
۱۹۱۳
۰
۰
۲
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد:

کمک های بهداشتی و‌ بشردوستانه به ایران شامل تحریم‌ها نیست

کمک های بهداشتی و‌ بشردوستانه به ایران شامل تحریم‌ها نیست
وزارت خزانه داری آمریکا که سازوکار تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را توضیح می‌دهد، گفته است: بانک‌های خارجی که در تامین هزینه‌های تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی مانند ماده ضدعفونی‌کننده دست، ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) یا وسایل حفاظت فردی به ایران کمک کنند، مشمول جریمه نخواهند شد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد فرآیند نقل و انتقالات بانکی با هدف ارسال کمک‌ بشردوستانه به ایران مشمول تحریم‌های آمریکا نمی‌شود.

به گزارش رویترز، در بیانیه اخیر این وزارتخانه که سازوکار تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را توضیح می‌دهد، آمده است: بانک‌های خارجی که در تامین هزینه‌های تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی مانند ماده ضدعفونی‌کننده دست، ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) یا وسایل حفاظت فردی به ایران کمک کنند، مشمول جریمه نخواهند شد.

مقام‌های آمریکایی در واکنش به درخواست اتحادیه اروپا مبنی‌بر نرمش و مدارا در قبال ایران می‌گویند: «ایالات متحده استثناهای گسترده‌ای در نظر گرفته است که اجازه تجارت و صادرات اقلام بشردوستانه را می‌دهد.»

به علاوه در این بیانیه تصریح شده است که این نقل و انتقالات بانکی با ایران استثناهای دیگری را نیز شامل می‌شود، از جمله پوشش هزینه‌های کارکنان سازمان‌های بین‌المللی که برای انجام ماموریت به ایران اعزام شده‌اند.

پیشتر در همین روز، رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته بود که ایران برای نقل‌ و انتقال ارز مربوط به خرید واکسن به حساب سازمان جهانی بهداشت نیازمند مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکاست و این مسیر «با مانع مواجه شده است».

عبدالناصر همتی در یادداشتی که روز دوشنبه، ۱۷ آذر، در حساب کاربری اینستاگرام خود منتشر کرد، در توضیح بیشتر این مانع نوشته بود: قرار بود کره‌ جنوبی بدهی‌های خود را به ایران از طریق «خریدهای بشردوستانه» انجام دهد ولی این کشور نتوانست برای عدم «مصادره پول توسط دولت آمریکا در هنگام انتقال» تضمین بدهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه، ۱۷ مهرماه، در راستای تشدید سیاست فشار حداکثری علیه ایران، ۱۸ بانک ایرانی را که تاکنون از برخی محدودیت‌های آمریکا معاف بودند، در فهرست سیاه قرار داد.

هرچند این فهرست به مجازات اشخاص و نهادهای مرتبط با تروریسم، توسعه موشک‌های بالیستیک و نقض حقوق بشر مربوط می‌شود، اعمال تحریم‌های مضاعف علیه ایران، واکنش منفی برخی مقام‌های آمریکایی را به دنبال داشت.

این مقام‌ها نگرانی خود را نسبت به پیچیده‌تر شدن فرآیند ارسال کمک‌ بشردوستانه بین‌المللی به ایران در میانه بحران شیوع کرونا بیان کرده بودند.

برای بانک‌های خارجی، تخلفاتی از این دست ممکن است به معنای از دست دادن دسترسی به بازار ایالات متحده باشد و دامنه مجازات‌های سنگین را افزایش دهد.

در ماه‌های پیش گزارش‌هایی درباره توافق ایران و کره‌ جنوبی برای ایجاد یک کارگروه ویژه به منظور گسترش دادوستد بشردوستانه منتشر شده بود که شامل صدور کیت‌ تست کرونا، واکسن‌ آنفلوآنزا و داروهای آنتی‌بیوتیک به ایران بود.

سئول در ماه مه اولین محموله ارسالی خود به ایران شامل داروهایی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار برای درمان بیماری‌های ارثی، به ایران فرستاد.

رئیس بانک مرکزی ایران افزود که «انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری» است و خرید واکسن کرونا از دیگر کشورها در دستور کار قرار دارد./
https://www.asianews.ir/u/1Ua
اخبار مرتبط
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، فرمانی را امضا خواهد کرد که به موجب آن اولویت در توزیع واکسن کرونا به مردم این کشور داده می‌شود و تنها پس از توزیع در آمریکاست که این واکسن‌ها می‌توانند به کشورهای دیگر ارسال شوند.
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، از دولت حسن روحانی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران، خواستار در اولویت قرار گرفتن ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا شد.
باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون، روسای‌جمهوری سابق ایالات متحده با هدف جلب اعتماد عمومی به ایمنی واکسن کرونا، به طور داوطلبانه مقابل دوربین‌ها واکسن خواهند زد.
پادشاه عربستان سعودی، در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰ گفت که رهبران این کشورها باید برای دسترسی ارزان‌قیمت و متوازن به واکسن‌ و سایر تجهیزات مبارزه با شیوع کرونا تلاش کنند.
شرکت داروسازی مُدرنا در ایالات متحده آمریکا می‌گوید داده‌های اولیه نشان می‌دهد که واکسن این شرکت علیه ویروس کرونا «۹۴.۵ درصد» مؤثر است و رییس جمهور آمریکا تاکید کرد که این واکسن که به آفت چین خاتمه می دهد، در زمان من ساخته شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه شب، ۲۲ آبان‌ماه، خبر داد که چهار میلیون واکسن ضد کرونا ساخت شرکت فایزر به اسرائیل خواهد رسید و محموله‌های نخست واکسن تا یک ماه و نیم دیگر در دسترس اسرائیلی‌ها خواهد بود.
کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که با دو شرکت سازنده واکسن ضدکرونا، یعنی فایزر و بایون‌تک، برای دریافت ۳۰۰ میلیون دوز از این واکسن به توافق رسیده است.
توزیع واکسن کرونا از جمله از سوی آمریکا و دیگر کشورها چقدر به واقعیت نزدیک است؟ آیا ممکن است در روزهای آینده ایرانیان شاهد توزیع واکسن کرونا باشند؛ این در حالی است که اخیرا وزیر بهداشت در این مورد توضیحات قابل توجهی داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید