صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۲:۴۸
کد خبر: 3209
گزارشگر: 213
۱۷۴۲
۰
۰
۲
طبق گزارش تورم ایران در سال ۲۰۲۰:

تقاوت فاحش تورم در ایران با سایر کشورها

تقاوت فاحش تورم در ایران با سایر کشورها
در سال ۱۳۹۸ به علت افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت کالاها، تورم کشور به بالای ۳۹ درصد رسید و سازمان برنامه در گزارش مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰ به تحلیل نرخ تورم پرداخت.

به گزارش آسیانیوز، در سال ۱۳۹۸ به علت افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت کالاها، نرخ تورم کشور به بالای ۳۹ درصد رسید و سازمان برنامه در گزارش مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰ به تحلیل نرخ تورم پرداخت.

طبق گزارش تورم ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۴.۲ درصد و همچنین برای سال ۲۰۲۱ با اندکی کاهش ۳۳.۵ درصد پیش بینی کرده است؛ این درحالی است که تورم اروپا در همین سال‌های کمتر از یک درصد در نظر گرفته شد.

نرخ تورم جهان و کشورهای منتخب در جدول نشان می‌دهد، برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از ۳ درصد کمتر در نظر گرفته شد.

جدول

سازمان برنامه با اشاره به آمارهای صندوق بین المللی پول نوشت:‌ همان طور که در نمودار مشاهده می‌شود، نرخ تورم ایران اختلاف فاحشی با نرخ تورم جهانی و کشورهای توسعه یافته دارد. در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) به علت افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت کالاها، نرخ تورم کشور به بالای ۳۹ درصد رسیده است.


منبع : دارایان، داشته های اقتصاد ایران

دورنمای اقتصاد
https://www.asianews.ir/u/1Ui
اخبار مرتبط
طی 10 سال اخیر بزرگترین رکود اقتصادی همراه با بیشترین رشد نقدینگی به وجود آمده است و بالاترین آمار سفته بازی و رانت خواری در بازارهای مختلف مالی بدست آمده است و این در حالی است که ارزش پول ملی کشور به شدت کاهش یافته است و حجم نقدینگی به دلیل سیاستهای نادرست بانک مرکزی افزایش یافته است.
ضعف عملکرد اقتصاد ایران در مقایسه با کشورهایی با شرایط مشابه فقط و فقط تحریم ها نیست؛ بلکه بیشتر از تصمیمات خلق‌الساعه و غیر کارشناسی دولتمردان منشا می گیرد؛ به بیان ساده تر شرایط اقتصادی ایران به سمت و سویی هدایت می شود که روز به روز قوانین بی ثبات تر و سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و صنعتگران با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.
این روزها با توجه به تحولات سیاسی و بین المللی بخصوص انتخابات آمریکا و پیروزی احتمالی دموکراتها بر جمهوریخواهان در ایران شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود از جمله اینکه نقشه بسیاری از افراد که بسوی دلالی و به بهانه تحریم سعی در افزایش نرخ ارز و احتکار کالاهای اساسی و کمبود و گرانی کالاها را در بر داشت نقش بر آب خواهد شد.
این روزها کافی است به بازار های مختلف نیم نگاهی بیندازیم و ببینیم که قیمت کالاها هر روز گران‌تر از روز قبل می‌شود و دولت نیز بدلیل ناتوانی بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار و تورم افسار گسیخته سعی می کند مردم را به گرانی کالاها عادت دهد؛ اما واضحا دولتمردان بدانند که نفس مردم نه بخاطر ماسک زدن؛ که گرانی ها نفس آنها را تنگ کرده است.
افسار گسیختگی قیمت ارز در ایران از زمانی آغاز شد که رییس بانک مرکزی خرید و فروش دلار را ممنوع و دلار را کالای قاچاق اعلام کرد و سپس دولت با تصویب ارز ٤٢٠٠ و راه اندازی سامانه نیما تصمیم گرفت مشکلات ارز را در اقتصاد کشور حل کند، اما این سامانه نه تنها با مشکلات بسیاری همراه بود و باعث تثبیت قیمت دلار نشد، بلکه سبب شد کنترل نرخ ارز از دست بانک مرکزی خارج شود.
دو قطبی(پولاریزه شدن) جامعه، منجر به تورم همراه با رکود و افزایش نابرابری خواهد بود و آخر اینکه در صورت عدم برگشت و اصلاح می بایست در انتظار نارضایتی اجتماعی باشیم.
اقتصاددانان بنام کشور معتقدند ۷۰ درصد مشکل عظیم اقتصادی کشور بدلیل تصمیمات و ساختارهای نادرست اقتصادی است و تنها ۳۰ درصد آن به تحریم ها مربوط می شود و در غیر اینصورت حتی اگر تمام ثروت دنیا را داشته باشیم وضعیت همین است که هست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید