صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۸
کد خبر: 3253
گزارشگر: 213
۱۰۹۰
۰
۰
۱
در چند روز اخیر

علت اصلی افت بورس چیست؟

علت اصلی افت بورس چیست؟
از روز گذشته تا یک ساعت نخست فعالیت کاری امروز بازار سهام، شاخص بورس بیش از پنج درصد افت کرده است. علت اصلی چیست؟ آخرین اخبار رسمی کدام دلایل را می‌تواند عاملی برای این کاهش شدید ارزش معرفی کند؟
پس از خبر دو روز پیش درباره تصویب بررسی FATF خیلی از سهامداران امیدوار به آینده بورس شدند. هرچند روز گذشته تا اواسط بازار، روند شاخص رو به بهبود بود اما ناگهان یک روند نزولی به خود گرفت که این شتاب در امروز بیشتر هم شده است. علت اصلی چیست و چقدر ممکن است این دلیل پایدار باشد؟

آخرین اخبار رسمی دو روز اخیر حاکی از این است که اخبار FATF تایید نشد، رفتن ترامپ قطعی شد، دو فرد مرتبط با ایران تحریم شدند و رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جمهور از آینده بهتر حرف زدند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از رشد مثبت اقتصادی خبر داده و گفته است: رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۴ درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۳ درصد است.

حسن روحانی هم در نشست خبری خود گفته است: دولت همه تلاش خود را انجام می‌دهد که در اولین فرصت ممکن تحریم ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ همین ساعت هم ممکن باشد به ساعت بعد موکول نمی‌کنم. هر زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود برگردد ما هم برمی‌گردیم.

در عین حال، اخباری مثل آتش‌سوزی یک کشتی در عربستان و افزایش اختلاف نظرها در برخی از مسائل اقتصادی بین دولتمردان و نمایندگان مجلس نیز سیگنال‌های حاوی نااطمینانی برای سهامداران طی روزهای اخیر بودند. در چند روز اخیر اختلاف نظرها درباره بودجه در حدی شدت گرفته که مرکز پژوهش‌های مجلس به صراحت اعلام کرده تصویب کلیات لایحه بودجه سال 1400 به معنای افزایش کسری بودجه، رشد تورم و دست بردن به جیب مردم است.

با این حال در توییتر به عوامل دیگری از جمله نقش حقوقی‌ها اشاره شده است. برخی فعالان فضای مجازی نوشته‌اند:

«گرون بودن بازار مهمترین دلیله. قیمت‌ها باید بره برسه به فروردین ۹۹ هیچ چیزی با اون موقع فرق نداره تنها ترامپ دیگه نیست(دلیل رشد شارپی انتخاب دوباره ترامپ بود). دلار باید بیاد زیر ۲۰. اگر این بازار ارزنده بود همه از حقیقی و حقوقی براش دست و پا میشکوندن.»

«عرضه اولیه اپال هم هست ،دوست دارن همه بفروشن پایین تر بخرن»

«روحانی حرف زد»

«بازار گردانی غیر اصولی و نوسان‌گرفتن از مردم،مردم هم ناامید شدن از اینکه بتونند در بورس سودی کسب کنند.
از بین رفتن آستانه تحمل مردم.»

«چند تا ازین اساتید فیبو انداختن مقاومت شاخص رو پیدا کردن ،مردم هم هجوم آوردن بفروشن پایین تر بخرن ،(البته مهمترین دلیل فروش شارپی حقوقی ها در نماد های شاخص ساز میباشد )»

«تنها دلیل اش تامین منابع برای خرید مثلا واکسن یا کسری یارانه و امثالهم و نوسان گیری از مردم توی بورس دستوری»

«علت بنظر ادامه دخالت دولت و سازمان بورس در معاملات هست ما که بازار گردان ندیدیم شما دیدی سلام برسون»

به نقل از تجارت نیوز، آیا روند نزولی بورس پایان می‌یابد یا همچنان همزمان با نگاه دولت به بورس برای تامین کسری بودجه و اختلاف نظر برخی دولتمردان و نمایندگان مجلس و دلایل مشابه دیگر اجازه نخواهند داد که رشد شاخص از سر گرفته شود؟/


https://www.asianews.ir/u/1UX
اخبار مرتبط
با شروع معاملات امروز بازار سهام عرضه در کلیت بازار سهام باعث روند نزولی شاخص کل شد اما آیا امروز معاملات بورس مثبت می‌شود؟
با شروع معاملات امروز بازار سهام شاخص کل حدود دو درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۳۵ هزار واحد رسید، اما بورس در ادامه با چه وضعیتی پیش خواهد رفت؟
ظاهرا هفته سوم آذرماه دومین هفته رشد متوالی و دسته‌جمعی چهار بازار سکه، بورس، دلار و طلا بوده است و در میان این چهار بازار سکه پیشتاز است و بورس و دلار شانه‌ به شانه هم حرکت کرده‌اند.
مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران گفت: برنامه‌ای که تا پایان سال داریم این است که هر هفته یک شرکت را بنا به شرایط بازار عرضه اولیه کنیم و در حال ‌حاضر ۷ شرکت درج نماد شده‌اند و آماده عرضه اولیه هستند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در نخستین ساعت بازار ۱.۹درصد رشد داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۱.۷درصد صعود کرد.
مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس از عرضه بوعلی طی روزهای آینده خبر داد و گفت: سه شرکت بوعلی، اروند و بندر امام آماده ورود به بورس هستند.
با شروع معاملات امروز بازار سهام عرضه در بازار سهام زیاد شد و شاخص کل نزولی شد اما در ادامه روند معاملات تقاضا به کلیت بورس بازگشت و روند بازار صعودی شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید