صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۱
کد خبر: 3265
گزارشگر: 213
۱۶۳۴
۰
۰
۲
توصیه کمیته پارلمان بریتانیا

تروریستی شناختن سپاه پاسداران جایگزین برجام باشد!

تروریستی شناختن سپاه پاسداران جایگزین برجام باشد!
کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا در گزارشی به دولت این کشور توصیه کرده است که «شناخته شدن» سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی را مورد بررسی قرار دهد و به دنبال جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام باشد.

کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا در گزارشی به دولت این کشور توصیه کرده است که «شناخته شدن» سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی را مورد بررسی قرار دهد و به دنبال جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام باشد.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه، در این گزارش از دولت بوریس جانسون خواسته شده است که رویکرد «سخت‌تری» در قبال تهران در پیش بگیرد و تلاش بین‌المللی برای یک توافق تازه به جای برجام را رهبری کند.در این گزارش تصریح شده است که دیگر از برجام «پوسته‌ای باقی نمانده» و «قابل ترمیم» نیست.

تام توگندهات، رئیس کمیته روابط خارجی، گفته است، به رغم نیت خوب، برجام توافقی بود که روی پایه‌های ضعیفی بنا نهاده شده است و «به نظر می‌رسد مرگ آن اجتناب ناپذیر است.» تام توگندهات اضافه کرده است، دولت بریتانیا می‌بایست تلاش کند تا جایگزینی برای برجام به دست بیاورد که مسائل امنیتی منطقه را نیز شامل شود.

وی اضافه کرده است: همه متحدان در منطقه و اروپا به همراه دولت جدید آمریکا می‌بایست گرد هم آمده تا اطمینان حاصل شود که گزینه دیپلماتیک در دسترس کسانی است که در ایران به دنبال راه حلی برای دهه‌ها انزوا هستند.

در حالی کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا خواستار در نظر گرفتن توافق جدید با ایران شده است که هفته گذشته جیک سالیوان، گزینه جو بایدن برای سمت مشاور امنیت ملی، گفته بود دولت جدید آمریکا می‌خواهد با پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای با ایران و مجبور کردن تهران به پیروی از مفاد برجام، ایران را «دوباره محدود» کند.

بر اساس توافق برجام در سال ۱۳۹۴، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود. اما دولت دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را برگرداند.

در حالی که جو بایدن ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا از احتمال بازگشت به برجام خبر داده، مجلس ایران نیز طرح لغو محدودیت‌های هسته‌ای را تصویب کرد که دولت را موظف می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه تهران در دو ماه، پروتکل الحاقی برای انجام بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران را متوقف و فعالیت‌های اتمی را توسعه دهد.

در گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا همچنین از دولت بوریس جانسون خواسته است تا به «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده گسترده‌تر» ایران در منطقه پاسخ موثرتری بدهد.این کمیته طیف وسیعی از اقدامات از جمله شناخته شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی را توصیه کرده است. آمریکا سال گذشته سپاه پاسداران به طور رسمی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

«گروگانگیری دولتی»

کمیته پارلمان بریتانیا تاکید کرده است که شناخته شدن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی ادامه منطقی محدودیت‌هایی است که با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه اعضای سپاه اعمال شد و همچنین در راستای تصمیم آمریکا با قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی است. این گزارش به ایران در خصوص بازداشت «خودسرانه» شهروندان خارجی و دو تابعیتی هشدار داده است و گفته است چنین اقدامی به مثابه «گروگانگیری دولتی» است.

این گزارش تصریح کرده است که به طور واضح رویکرد بریتانیا در قبال ایران در این زمینه «کارآمد» نیست و خواستار کمک به بازداشت شدگان و خانواده های آنها شده است.

به گرازش گاردین، پرونده نازنین زاغری- رتکلیف شهروند دو تابعیتی و کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز طی سال های اخیر باعث تنش در روابط ایران و بریتانیا شده است.

نازنین زاغری- رتکلیف اوایل سال ۹۵ در پایان سفری به تهران همراه با دختر خردسالش برای دیدار با خانواده، در فرودگاه تهران بازداشت شد.او به جرم اقدام برای براندازی نظام محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شد. خانواده او و بنیاد خیریه تامسون رویترز که فعالیت آن از خبرگزاری رویترز کاملا مستقل است این اتهام را رد کرده‌اند.

خانم زاغری- رتکلیف اوایل امسال و به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران به طور موقت آزاد شد ولی آمدورفت او با پابند الکترونیکی کنترل می‌شود و اجازه خروج از ایران را ندارد./

https://www.asianews.ir/u/1V7
اخبار مرتبط
الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: گفت‌وگوهای ما با تیم بایدن درباره ایران آغاز شده است.
شورای نگهبان امروز طرح دو فوریتی مجلس ایران برای محدودیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی اورانیوم را بعد از «اصلاح ماده شش» آن، تایید کرد.
مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده دو فوریت طرح قبلی خود درباره توقف پروتکل الحاقی را تصویب کرد.
دولت آلمان از برگزاری نشست مشترک وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان با هدف حل مناقشات درباره توافق هسته‌ای ایران در برلین خبر داد.
اعضای اروپایی برجام با انتشار بیانیه مشترکی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی «عمیق» خود نسبت به عدول جمهوری اسلامی ایران از تعهدات هسته‌ای خود اعلام کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید