صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ آذر ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۳
کد خبر: 3280
گزارشگر: 213
۲۳۰۷
۰
۰
۱
هفتصدوچهل‌وهفتمین سالگرد درگذشت مولانا

برپایی «شب عرس» در قونیه/مکتب مولانا می تواند اختلافات جهان امروز را برطرف کند

برپایی «شب عرس» در قونیه/مکتب مولانا می تواند اختلافات جهان امروز را برطرف کند
«شب عروس» یا «شب عرس» به شب درگذشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی گفته می‌شود و مراسم گرامیداشت هفتصدوچهل‌وهفتمین سالگرد درگذشت مولانا، عارف و شاعر فارسی‌زبان، موسوم به «شب عرس» در قونیه بر سر مزار وی برگزار ‌شد.

«شب عروس» یا «شب عرس»  به شب درگذشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی گفته می‌شود و مراسم گرامیداشت هفتصدوچهل‌وهفتمین سالگرد درگذشت عارف و شاعر برجسته فارسی‌زبان مولانا جلال الدین بلخی موسوم به «شب عرس» شب گذشته در قونیه بر سر مزار مولانا برگزار ‌شد.

به گزارش آسیانیوز به نقل از ایرنا، رجب طیب ارودغان، رئیس جمهور ترکیه با  پیامی به این مراسم گفت: علی‌رغم راهزنان عصر معاصر که چیزی جز کشتن نمی‌دانند، به حمل مشعل محبت و حکمتی که مولانا آن را شعله‌ور کرده است، ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه تصریح کرد: مولانا فتنه، بدی و حسادت‌ها را از دل زدوده و راه برادری و عشق را به جهانیان آموخت. با اینکه حدود هشت قرن از درگذشت ایشان می‌گذرد اما میلیون‌ها انسان در جهان با زبان، آیین و فرهنگ مختلف از جهان‌بینی سرشار از عشق و دوستی او فیض برده و به آرامش می‌رسند. 

 مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ترکیه نیز در سخنرانی خود در این مراسم گفت: مولانا سلطانی بود که بر سلاطین تأثیر می‌گذاشت، او یک عارف است اما عارفی که نه تنها برای مسلمانان بلکه مسیحیان و پیروان سایر ادیان نیز به او احترام می‌گذارند. به نظر من، مولانا هویتی فراتر از شاعر بودن دارد. شعر به عنوان شکلی ادبی برای انتقال افکار و اصول او در دست اوست. 

شن توپ افزود: ۱۳۰ مولوی‌خانه در سراسر جهان به عنوان یک مکتب با ارزش و کانون زیبایی شناسی، ادب و فضل فعالیت می‌کنند و قلب‌هایی را که پس از قرن‌ها در این دنیای تاریک با کلام او همدم شده‌اند درخشان می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما به تأسی از سخنان حضرت مولانا که گفت مثل آفتاب در رحمت باش دنیایی سرشار از رحمت برای همه مردم جهان آرزو داریم.

محمد نوری نیز از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز در این مراسم اظهار داشت: اگرچه مولانا ۷۴۷ سال پیش درگذشت، اما شعله‌ای که وی بجا گذاشت هنوز به اندازه کافی قوی است تا اختلافات را در سراسر جهان ذوب کند، سختی آن را نرم و در نهایت همه را دور خود جمع کند.

همچنین در این مراسم پگاه موسوی شاعر و ترانه سرا، به عنوان سفیر فرهنگ و ادب به نمایندگی از ایران حضور داشت. وی درباره تجربه اش از ورود به قونیه گفته است:

«امروز پس از توقفی یک روزه در استانبول وارد قونیه شهر بی تابی ها و ناله های عاشقترین مرد زمانه شدیم شهری که با تمام جهان متفاوت است... سرزمین سلطان عشق و دلدادگی با آسمانی صاف و زیبا که آب و باد و خاکش عطر عشق دارد...

انقدر برای دیدن زیبایی های این شهر عجله داشتم که خستگی را فراموش کرده و همراه گروه راهی گردش روزانه شدم

در ابتدا به موزه پاناروما رفتیم که در کنار مرکز فرهنگی مولانا واقع شده. در موزه پانوراما دوطرف راهروهایی طولانی و عریض میبنید و حیاطی که با یک بنای چند ضلعی محصور شده است.الگوی بنا به صورت حیاط مرکزی و بنا یی چند ضلعی با شیشه های وسیع ساخته شده است. داخل حیاط تعداد زیادی ماکت از خانه های مولانا است و هرکدام با جزییات دقیق ساخته و تابلوهایی جهت معرفی کنارش نصب شده است.بعد از خروج از حیاط در راهروهای اطراف حیاط تابلوهایی از آثار تاریخی قونیه و شخصیت های مهم شهر می بیند که با سبک های مختلف خلق شده است».

 در پایان این مراسم که به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا تنها با حضور ۳۵ خبرنگار برگزار شد گروه موسیقی صوفی قونیه، آیین سماع را اجرا کردند.

موضوع برنامه‌های امسال مراسم گرامیداشت مولانا «زمان احسان» بود و بیت «این همه اوصافشان نیکو شود / بد نماند چونکه نیکو جو شود» به عنوان شعار مراسم امسال انتخاب شد./

https://www.asianews.ir/u/1Vl
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید