صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۳
کد خبر: 3293
گزارشگر: 213
۱۰۰۲
۰
۰
۳
وزیر خارجه کانادا:

اگر نحوه تحقیقات پرواز اوکراین مجهول باشد، از ایران شکایت می کنیم

اگر نحوه تحقیقات پرواز اوکراین مجهول باشد، از ایران شکایت می کنیم
وزیر خارجه کانادا گفت: اگر این کشور از روند تحقیقات و مجازات عاملان سرنگونی هواپیمای اوکراین راضی نباشد، ایران را به دیوان بین المللی دادگستری خواهد کشاند.

وزیر خارجه کانادا گفت: اگر این کشور از روند تحقیقات و مجازات عاملان سرنگونی هواپیمای اوکراین راضی نباشد، ایران را به دیوان بین المللی دادگستری خواهد کشاند.

سال گذشته هواپیمای مسافربری اوکراین، دقایقی پس از پرواز از فرودگاه تهران، هدف دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. ده ها نفر از مسافران این پرواز، ایرانی-کانادایی بودند.

فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا گفت در همان ساعات اولیه پس از سقوط هواپیما، اطلاعاتی به دستشان رسیده بود که حکایت از شلیک دو موشک به هواپیما داشت. او در دیداری با جواد ظریف در عمان به او می گوید ایران باید با قبول مسئولیت با شفافیت، مسئولیت پذیری و جبران خسارت برای خانواده قربانیان عمل کند.

وی افزود: ۱۳۸ نفر از ۱۷۶ نفری که در سرنگونی هواپیما کشته شدند تابعیت یا اقامت کانادا را داشتند یا به نحو دیگری با کانادا مرتبط بودند.

او گفت: «قطعا ما احساس می کنیم حق داریم این موضوع را تا آخر دنبال کنیم تا حسابرسی شود و عدالت اجرا. قطعا روندی برای تحقق این موضوع وجود دارد. حالا مذاکرات در باره جبران خسارت بین دو کشور در جریان است.»

او تهدید کرد اگر خانواده ها از روند پیگیری پرونده و محاکمه عاملان آن و جبران خسارت راضی نباشند، این کشور قطعا پرونده را به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی ارجاع خواهد داد و اضافه کرد اگر آنجا نتیجه حاصل نشود کانادا آماده است از ایران به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کند.

شامپین همچنین از بسته نشدن حریم هوایی تهران در آن شرایط به شدت انتقاد کرد و این که چرا فرودگاه بسته نشد و گفت: «چطور ممکن است چنین اتفاقی در سال ۲۰۲۰ رخ دهد؟ باید این سئوالات مشکل را از خودمان بپرسیم که در آن شرایط چگونه یک هواپیمای غیرنظامی با موشک های شلیک شده ساقط می شود؟ سئوالات بزرگی مطرح است. باید همه چیز را مرور کنیم تا بفهمیم نقص کجا بوده، چه باید کرد تا چنین حوادثی تکرار نشود و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی چه اقدامی کند تا این گونه حوادث هیچ وقت دوباره اتفاق نیفتد."

این در حالی است که دولت کانادا می گوید یک نهاد نظامی که با موشک یک هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده نباید مسئول تحقیقات پرونده باشد.

طبق قوانین سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) تحقیقات در باره سانحه هوایی توسط کشوری انجام خواهد شد که سانحه در آن رخ داده است. کانادا می گوید باید در قوانین ICAO تجدید نظر شود تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود./

 

https://www.asianews.ir/u/1Vx
اخبار مرتبط
جلسه رسیدگی به اتهامات حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در دادگاه جرائم سیاسی برگزار می‌شود.
دادستانی کل اوکراین با تاکید بر این که سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ جنایت عمدی بوده، می‌گوید دولت ایران به رغم وعده‌های قبلی هیچ سندی درباره انهدام این هواپیما به اوکراین نداده است.
محسن بهاروند، سرپرست تیم مذاکره ایران با اوکراین، ضمن انتقاد از به گفته او «یک‌جانبه‌گرایی» کانادا اعلام کرد ایران با این کشور درباره موضوع سرنگونی هواپیمایی اوکراینی مذاکره و همکاری نخواهد کرد.
سفیر ایران در اوکراین مذاکرات تهران را سازنده خوانده اما مقام های اوکراینی در روز اول گفت و گوها اعلام کرده بودند خواهان روشن شدن تمام جزئیات به طور دقیق هستند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید