صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۲
کد خبر: 3294
گزارشگر: 213
۱۳۰۹
۰
۰
۲
رییس سازمان نظام پزشکی به وزیر بهداشت:

ابهام در خرید واکسن کرونا/ رییس سازمان نظام پزشکی: در خرید واکسن کرونا تسریع کنید!/ضرورت عدم ملاحظات سیاسی در موضوع واکسن

ابهام در خرید واکسن کرونا/ رییس سازمان نظام پزشکی: در خرید واکسن کرونا تسریع کنید!/ضرورت عدم ملاحظات سیاسی در موضوع واکسن
سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، خواستار روشن شدن زمان واکسیناسیون کرونا در کشور شد و بر تسریع در خرید واکسن تاکید کرد؛ این در حالی است که برخی از مقامات کشور نیز از قابلیت خرید واکسن فایزر برای ایران سخن گفته اند.
سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، خواستار روشن شدن زمان واکسیناسیون کرونا در کشور شد و بر تسریع در خرید واکسن تاکید کرد؛ این در حالی است که برخی از مقامات کشور نیز از قابلیت خرید واکسن  فایزر برای ایران سخن گفته اند.
 
محمدرضا ظفرقندی، رییس کل این سازمان، خطاب به نمکی نوشت: ‌«طولانی شدن اپیدمی بیماری کووید-۱۹ در جهان و کشورمان ایران، صدمات جبران‌ناپذیری را به حوزه سلامت و معیشت مردم وارد ساخته است. »

او ضمن تاکید بر توجه به مساله «زمان» در مدیریت بیماری و واکسیناسیون اضافه کرد سازمان نظام پزشکی به عنوان «نهاد مرجع صنفی» برای تهیه و ارائه خدمات واکسیناسیون به مردم و کادر درمان اعلام آمادگی می‌کند.

رییس کل نظام پزشکی افزود: ‌«با توجه به تولید و شروع استفاده از واکسن در کشورهای مختلف، به نظر می‌رسد لازم است همه تلاش‌ها بر خرید هر چه سریع‌تر واکسن و شروع واکسیناسیون مردم عزیز کشورمان در یک بازه زمانی مشخص متمرکز گردد.»

پیش از این نیز مقام‌های صنفی دیگر و همچنین رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از دولت خواسته بودند سریع‌تر در زمینه تهیه و توزیع واکسن کرونا اقدام کند.

عباس آقازاده، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی،‌ در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رییس‌جمهوری، اشاره کرده بود ساخت واکسن ایرانی کرونا زمان‌بر است و کشور را در مقابله با پاندمی کرونا بیشتر عقب نگاه خواهد داشت. او خواستار اولویت‌دهی به خرید واکسن و عدم مبنا قرار دادن ملاحظات سیاسی شد.

وزیر بهداشت پیش از این روز ۲۳ آذرماه گفت در بحث تهیه واکسن «بیکار ننشسته‌ایم و چراغ خاموش پیش می‌رویم.» با این حال او سه روز پیش از این وعده اشاره کرده بود «تمام راه‌ها» برای حواله پول واکسن بسته است و واکسن داخلی نیز در «بهار سال آینده» آماده خواهد شد.

سخنان نمکی و همچنین اشارات مشابه رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی درباره تحریم و مشکل خرید واکسن کرونا با اظهارات متفاوتی از سوی ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو،‌ مواجه شد.

ریاحی با رد سخنان مقام‌های ارشد دولت درباره «وجود مشکل در انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا»، تاکید کرد امکان انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا و دارو وجود دارد و مشکلی در این مورد نیست.

از سوی دیگر، رییس کمیسیون بهداشت مجلس هم اشاره کرده بود بانک مرکزی «حتی یک دلار» هم برای خرید و واردات واکسن کرونا اختصاص نداده است.

ابهام در چگونگی تهیه و توزیع واکسن کرونا در ایران در حالی ادامه دارد که با شروع واکسیناسیون در چندین کشور، مقام‌های وزارت بهداشت ایران مساله تجهیزات و امکانات سرمایشی انتقال و نگهداری واکسن شرکت آمریکایی فایزر را نیز از جمله دیگر دلایل عدم خرید آن اعلام کرده‌اند.

پیش تر تورج دهقان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی ایران، اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند./
https://www.asianews.ir/u/1Vy
اخبار مرتبط
نایب رییس انجمن داروسازان ایران، گفت که واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر با فریزرهای معمولی قابل انتقال و نگهداری است؛ در حالی که چندی پیش رییس کمیته مقابله با کرونا، گفته بود که امکانات انتقال واکسن فایزر در دمای منفی ۷۰ درجه در سیستم حمل‌و‌نقل هوایی ایران وجود ندارد، ولی رییس سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید پیشنهاد آن کشور برای کمک به ایران جهت مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ «همچنان پابرجاست»،
مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد.
سخنگوی بودجه ۱۴۰۰ گفت: یک هزار میلیارد تومان برای خرید واکسن کرونا تخصیص یافت.
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، از دولت حسن روحانی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران، خواستار در اولویت قرار گرفتن ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه شب، ۲۲ آبان‌ماه، خبر داد که چهار میلیون واکسن ضد کرونا ساخت شرکت فایزر به اسرائیل خواهد رسید و محموله‌های نخست واکسن تا یک ماه و نیم دیگر در دسترس اسرائیلی‌ها خواهد بود.
کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که با دو شرکت سازنده واکسن ضدکرونا، یعنی فایزر و بایون‌تک، برای دریافت ۳۰۰ میلیون دوز از این واکسن به توافق رسیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید