صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۳
کد خبر: 3305
گزارشگر: 213
۱۳۶۰
۰
۰
۲
ابهام و تناقض در میان مسوولان در خرید واکسن برای ایران

انتقاد نظام پزشکی از عدم تامین واکسن کرونا برای مردم ایران/۲۰۰ میلیون دلار برای خرید رقم کمی است

انتقاد نظام پزشکی از عدم تامین واکسن کرونا برای مردم ایران/۲۰۰ میلیون دلار برای خرید رقم کمی است
محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن انتقاد از عدم تامین واکسن کرونا به میزان کافی برای مردم گفت خرید واکسن برای کل کشور تنها به ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و این مبلغ «عددی نیست.»

محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن انتقاد از عدم تامین واکسن کرونا به میزان کافی برای مردم گفت خرید واکسن برای کل کشور تنها به ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و این مبلغ «عددی نیست.»

ظفرقندی روز دوشنبه اول دی‌ماه طی یک نشست خبری با اشاره به اینکه مبلغ کل مورد نیاز برای تامین واکسن کرونای کشور ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود گفت: «این عددی نیست که کشور نتواند آن را تامین کند. در دوران کرونا یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشته شد.»

او همچنین با اشاره به نیاز کشور به دست‌کم ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا گفت دولت تنها برای تهیه ۲۰ میلیون واکسن با «کوواکس» قرارداد بسته که کافی نیست.

ظفرقندی افزود:‌ «کشور ما برای تهیه ۲۰ میلیون واکسن با کوواکس قرارداد بسته است،‌ اما به نظر ما کافی نیست. چرا که هر واکسن باید در فاصله سه هفته تا یک ماه یک دوز تکرار داشته باشد و این میزان واکسن برای ۱۰ میلیون نفر جمعیت است.»

او اشاره کرد ایران دست‌کم به ۵۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارد و در این زمینه باید دست بخش خصوصی برای تامین باز گذاشته شود.

رییس سازمان نظام پزشکی همچنین ضمن ابراز نگرانی درباره داروهای گیاهی و طب سنتی کرونا گفت: «چهار داروی گیاهی که وزارت بهداشت برای درمان کرونا اعلام کرده، مورد تایید سازمان نظام پزشکی نیستند، زیرا هنوز مراحل علمی را طی نکرده‌اند. در این زمینه به رئیس سازمان غذا و دارو نامه نوشتیم که هنوز جواب این نامه را نداده‌اند.»/

https://www.asianews.ir/u/1VJ
اخبار مرتبط
سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، خواستار روشن شدن زمان واکسیناسیون کرونا در کشور شد و بر تسریع در خرید واکسن تاکید کرد؛ این در حالی است که برخی از مقامات کشور نیز از قابلیت خرید واکسن فایزر برای ایران سخن گفته اند.
نایب رییس انجمن داروسازان ایران، گفت که واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر با فریزرهای معمولی قابل انتقال و نگهداری است؛ در حالی که چندی پیش رییس کمیته مقابله با کرونا، گفته بود که امکانات انتقال واکسن فایزر در دمای منفی ۷۰ درجه در سیستم حمل‌و‌نقل هوایی ایران وجود ندارد، ولی رییس سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید پیشنهاد آن کشور برای کمک به ایران جهت مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ «همچنان پابرجاست»،
مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد.
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، از دولت حسن روحانی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران، خواستار در اولویت قرار گرفتن ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه شب، ۲۲ آبان‌ماه، خبر داد که چهار میلیون واکسن ضد کرونا ساخت شرکت فایزر به اسرائیل خواهد رسید و محموله‌های نخست واکسن تا یک ماه و نیم دیگر در دسترس اسرائیلی‌ها خواهد بود.
کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که با دو شرکت سازنده واکسن ضدکرونا، یعنی فایزر و بایون‌تک، برای دریافت ۳۰۰ میلیون دوز از این واکسن به توافق رسیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید