صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۲
کد خبر: 3331
گزارشگر: 213
۱۲۴۲
۰
۰
۱
نگاهی به اظهارات اینستاگرامی امروز رییس بانک مرکزی

همتی وعده خرید چه نوع واکسنی را به مردم ایران داده است؟!

همتی وعده خرید چه نوع واکسنی را به مردم ایران داده است؟!
رئیس بانک مرکزی ایران امروز پنج‌شنبه در پيامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت؛ این در حالی است این مقام دولتی نه زمان مشخص واردات واکسن را ارائه کرده و نه درباره نوع واکسن جزییاتی را ارایه کرده است.

رئیس بانک مرکزی ایران روز پنج‌شنبه در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت.

به گفته عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، در پیامی که روز پنج‌شنبه، چهارم دی‌ماه، منتشر شد، برای خرید واکسن کرونا از خارج از کشور «در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص داده» شده است.

آقای همتی نوشت: «هماهنگی لازم را با وزارت بهداشت در این خصوص داریم و مردم عزیز مطمئن باشند که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام خواهد شد.»

با این حال این مقام دولتی نه زمان مشخصی برای واردات واکسن ارائه کرده و نه جزئیاتی از نوع واکسن کرونا داده است.

کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی یک‌شنبه شب، ۳۰ آذر، همزمان با شب یلدا، طوفانی توئیتری با هشتگ «واکسن بخرید» برای مبارزه با کرونا به راه انداختند و از مقام‌های دولتی خواستند که این موضوع را با فوریت در دستور کار خود قرار دهند.

تاکنون در ایران بیش از ۵۴ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. این تنها آمار رسمی است و بسیاری معتقدند که آمار واقعی صدمه کرونا به کشور بسیار بیش از این‌هاست.

این وضع و همچنین کارزار اینترنتی کاربران ایرانی دولتمردان را به پاسخ وادار کرد.

در این زمینه حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، با بیان این که «در زمینه کرونا در برخی رسانه‌ها اظهار نگرانی شده است»، گفت که «دربارهٔ کرونا هیچ نگرانی برای آینده، چه برای تولید واکسن و چه برای تهیه واکسن نداریم» و این‌که بانک مرکزی و وزارت بهداشت در این مورد «برنامه‌ریزی‌هایی» کرده‌اند.

این در حالی است که یک روز پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، گفته بود که خرید واکسن کرونا با توجه به «قوانین تحریم و قواعد اف‌ای‌تی‌اف چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شده است.»

یک روز پیش از او نیز، علی مطهری، نماینده مجلس دهم، خبر داده بود: «به خاطر این که در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داریم، نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد.»

اف‌ای‌تی‌اف که در جهت مقابله با پول‌شویی و تروریسم مالی فعالیت می‌کند، به دلیل مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب برخی از لوایح، ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده و به این ترتیب ارتباطات بانکی ایران با جهان باز هم محدودتر شده است.

حال عبدالناصر همتی در این باره نوشته است: «موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) بامداد امروز دریافت شد و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری‌های لازم در این زمینه بی‌وقفه ادامه دارد.»

در زمینه عدم تلاش برای تهیه واکسن خارجی، تاکنون مسوولان دولتی اظهارات متناقضی بیان کرده‌اند، از ادعای تحریم و موانع انتقال ارز برای خرید واکسن خارجی تا فقدان زیرساخت‌های لازم به منظور نگهداری واکسن فایزر در دمای منفی ۷۰ درجه.

در مقابل رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با تأکید بر ضرورت خرید سریع واکسن کرونا گفته ‌است که باید ۵۰ میلیون واکسن در طول دوره سه‌ماهه «تأمین و تزریق شود»./

https://www.asianews.ir/u/1W7
اخبار مرتبط
وزیر بهداشت انگلستان ضمن تأیید شناسایی گونه جدید دیگری از ویروس کووید۱۹ در دو بیمار در این کشور، گفت: این گونه جدید با آفریقای جنوبی ارتباط دارد و بسیار نگران‌کننده است، زیرا به نظر می‌رسد جهش بیشتری نسبت به ویروس جهش یافته‌ای دارد که چند روز پیش در کشور ظاهر شد.
آغاز خرید و تزریق واکسن های آمریکایی فایزر و مدرنا در بسیاری از کشورها و گفته های بسیار متناقض مسوولان در ایران درباره خرید واکسن کرونا ممکن است موجب نگرانی مردم شود و به فضای یاس آلود در خصوص مقابله با این بیماری مرگبار دامن بزند؛ در این حال محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به تدروس ادهانوم ، رییس سازمان بهداشت جهانی از او خواست تا همه تلاش خود را برای تامین دوزهای مورد نیاز واکسن کرونا در ایران به کار گیرد.
علی مطهری، نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، امروز در پیامی از باطل شدن سهمیه جهانی واکسن کرونا برای مردم ایران خبر داد؛ این در حالی است که تأمین واکسن را «حیاتی، قهری و قطعی» خوانده و از مسئولان دولتی خواسته است که «دست بخش خصوصی» را در این زمینه باز نگه دارند؛همچنین رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران گفته که هیچ مشکلی برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.
محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن انتقاد از عدم تامین واکسن کرونا به میزان کافی برای مردم گفت خرید واکسن برای کل کشور تنها به ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و این مبلغ «عددی نیست.»
سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، خواستار روشن شدن زمان واکسیناسیون کرونا در کشور شد و بر تسریع در خرید واکسن تاکید کرد؛ این در حالی است که برخی از مقامات کشور نیز از قابلیت خرید واکسن فایزر برای ایران سخن گفته اند.
نایب رییس انجمن داروسازان ایران، گفت که واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر با فریزرهای معمولی قابل انتقال و نگهداری است؛ در حالی که چندی پیش رییس کمیته مقابله با کرونا، گفته بود که امکانات انتقال واکسن فایزر در دمای منفی ۷۰ درجه در سیستم حمل‌و‌نقل هوایی ایران وجود ندارد، ولی رییس سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید پیشنهاد آن کشور برای کمک به ایران جهت مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ «همچنان پابرجاست»،
پادشاه عربستان سعودی، در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰ گفت که رهبران این کشورها باید برای دسترسی ارزان‌قیمت و متوازن به واکسن‌ و سایر تجهیزات مبارزه با شیوع کرونا تلاش کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید