صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۲
کد خبر: 3343
گزارشگر: 213
۴۹۴۲
۲
۰
۲
نگاهی به آخرین وضعیت خرید واکسن کووید19 در ایران

آیا مردم ایران به تزریق واکسن چینی راضی خواهند شد؟خرید نوع چینی واکسن کرونا توسط هلال احمر ایران

آیا مردم ایران به تزریق واکسن چینی راضی خواهند شد؟خرید نوع چینی واکسن کرونا توسط هلال احمر ایران
در حالی که هنوز برند واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران مشخص نشده، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این سازمان واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد؛ در حالی است که واکسن های تایید شده تا 90 و 95 درصد از سوی اغلب کشورهای جهان، شامل واکسن چینی نیست.

در حالی که هنوز برند واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران مشخص نشده، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این سازمان واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد؛ این در حالی است که واکسن های تایید شده تا 90 و 95 درصد از سوی اغلب کشورهای جهان، شامل واکسن چینی نیست.

 

در حالی که هنوز برند واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران مشخص نشده، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این سازمان واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد.

کریم همتی در مصاحبه‌ای با صداوسیما گفت: «واکسن خریداری‌شده توسط ما چینی است، اما سازمان غذا و دارو همه داروها و واکسن‌ها را به شدت مورد نظارت قرار می‌دهد.»

او در عین حال نگفت که کل خرید واکسن برای ایران از چین انجام می‌شود، یا این‌که این واکسن بخشی از واکسن‌های خریداری‌شده توسط ایران است.

پیشتر، سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، از رایزنی با هندوستان، روسیه و چین برای خرید واکسن ویروس کرونا خبر داده بود.

مسوولان که پیش از این سخنان متناقضی را درباره خرید واکسن کرونا بیان کرده بودند، در روزهای گذشته از خرید ۱۶ میلیون واکسن خبر داده‌اند؛ با این حال اعلام نشده که قرار است ایران کدام نوع واکسن را خریداری کند.

روز شنبه ۶ دی‌ماه نیز رییس‌جمهوری ایران اعلام کرد که امکانات انتقال هر واکسنی به کشور وجود دارد و دولت حاضر نیست مردم دوره آزمایشی یک واکسن «غیرمعتبر» را بگذرانند.

حسن روحانی گفت: «هر کجا واکسن معتبری پیدا شود حتما می‌خریم، اما حاضر نیستیم مردم ما دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را بگذرانند.»

او تاکید کرد که ایران امکانات حمل‌و‌نقل واکسن با هر دمایی را دارد.

برخی مقام‌های ایران پیشتر گفته بودند این کشور واکسن‌های آمریکایی را به دلیل مشکل حمل‌ونقل و نیاز به یخچال‌هایی با دمای بسیار پایین، نمی‌خرد.

در همین حال برخی از چهره‌های اصولگرا علیه خرید واکسن خارجی کرونا سخن گفته‌اند.

مقام‌های ستاد اجرایی فرمان امام، از ارگان‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، از تولید واکسن داخلی کرونا خبر داده‌اند، اما مشخصات فنی این واکسن اعلام نشده و هنوز روی انسان آزمایش نشده است.

ستاد اجرایی فرمان امام از روز سه‌شنبه هفته گذشته ثبت‌نام داوطلبان تست انسانی واکسن ایرانی را آغاز کرده است.

روحانی همچنین گفت: «در خرید هم مشکل داریم، اما از مشکل عبور می‌کنیم.»

او با اشاره به موافقت دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) با خرید واکسن کرونا افزود که اعلام شده بود این پول باید به یک بانک آمریکایی برود.

رییس‌جمهوری ایران گفت: «شما که مترصد هستید پولی از ما پیدا کرده تا آن را بگیرید. چگونه می‌توان به شما اعتماد کرد؟»

ین درحالی است که نیمه آذر ماه روزنامه واشنگتن پست از قول یک سخنگوی پروژه کوواکس خبر صدور مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، اوفک، برای نقل و انتقال پول از سوی ایران برای خرید واکسن کرونا را منتشر کرده بود. سخنگوی پروژه کوواکس همان زمان گفته بود که ایران از مجوز لازم را برای پرداخت هزینه‌های خرید واکسن کرونا دریافت کرده است و هیچ منع قانونی بر سر خرید واکسن از سوی ایران وجود ندارد.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی و عبدالناصر همتی‌ رییس کل بانک مرکزی ایران اما در روزهای ۱۷ تا ۲۰ آذر ماه همچنان تاکید داشتند که انتقال پول برای خرید واکسن «به خاطر تحریم و ضرورت اخذ مجوز اوفک،‌ با مانع مواجه شده است».

سخنان روحانی و همتی البته در همان زمان نیز از سوی ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو  رد شد و او تاکید کرد که امکان انتقال ارز برای خرید واکسن کرونا و دارو وجود دارد و هیچ مشکلی در این مورد نیست.

مقام‌های دولت آمریکا همواره تاکید کرده‌اند که تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی شامل دارو و کمک‌های بشر دوستانه نمی‌شود.


این موضوع که مقام‌های مسوول با عدم تخصیص ارز لازم برای خرید دارو تلاش دارند کمبود دارو را به تحریم‌ها نسبت دهند، دست‌کم از یک دهه پیش و در جریان تحریم‌های پیش از برجام نیز سابقه دارد.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت اسبق، در خرداد۹۲، گفت که «۹۰ درصد مشکلات کشور گیر مدیریتی دارد و آقایان نباید آن را به گردن تحریم‌ها بیاندازند» و حسن قاضی‌زاده هاشمی، اولین وزیر بهداشت دولت روحانی، نیز در همان سال گفت که «مشکلات دارویی ربطی به تحریم ندارند.»/

 

https://www.asianews.ir/u/1Wj
اخبار مرتبط
درحالی که کاربران پنج‌شنبه شب برای دومین بار در چند روز گذشته در کارزاری توییتری هشتگ #واکسن_بخرید را به ترند اول ایران تبدیل کردند، رییس کل بانک مرکزی، تایید کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفک) تاکنون دست‌کم دو مجوز انتقال پول برای ایران به منظور خرید واکسن کرونا صادر کرده است و مجوز اول را مسوولان به دلایلی نپذیرفته‌ بودند.
رئیس بانک مرکزی ایران امروز پنج‌شنبه در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت؛ این در حالی است این مقام دولتی نه زمان مشخص واردات واکسن را ارائه کرده و نه درباره نوع واکسن جزییاتی را ارایه کرده است.
وزیر بهداشت انگلستان ضمن تأیید شناسایی گونه جدید دیگری از ویروس کووید۱۹ در دو بیمار در این کشور، گفت: این گونه جدید با آفریقای جنوبی ارتباط دارد و بسیار نگران‌کننده است، زیرا به نظر می‌رسد جهش بیشتری نسبت به ویروس جهش یافته‌ای دارد که چند روز پیش در کشور ظاهر شد.
آغاز خرید و تزریق واکسن های آمریکایی فایزر و مدرنا در بسیاری از کشورها و گفته های بسیار متناقض مسوولان در ایران درباره خرید واکسن کرونا ممکن است موجب نگرانی مردم شود و به فضای یاس آلود در خصوص مقابله با این بیماری مرگبار دامن بزند؛ در این حال محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به تدروس ادهانوم ، رییس سازمان بهداشت جهانی از او خواست تا همه تلاش خود را برای تامین دوزهای مورد نیاز واکسن کرونا در ایران به کار گیرد.
علی مطهری، نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، امروز در پیامی از باطل شدن سهمیه جهانی واکسن کرونا برای مردم ایران خبر داد؛ این در حالی است که تأمین واکسن را «حیاتی، قهری و قطعی» خوانده و از مسئولان دولتی خواسته است که «دست بخش خصوصی» را در این زمینه باز نگه دارند؛همچنین رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران گفته که هیچ مشکلی برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.
محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن انتقاد از عدم تامین واکسن کرونا به میزان کافی برای مردم گفت خرید واکسن برای کل کشور تنها به ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و این مبلغ «عددی نیست.»
نایب رییس انجمن داروسازان ایران، گفت که واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر با فریزرهای معمولی قابل انتقال و نگهداری است؛ در حالی که چندی پیش رییس کمیته مقابله با کرونا، گفته بود که امکانات انتقال واکسن فایزر در دمای منفی ۷۰ درجه در سیستم حمل‌و‌نقل هوایی ایران وجود ندارد، ولی رییس سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید پیشنهاد آن کشور برای کمک به ایران جهت مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ «همچنان پابرجاست»،
مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۳۹۹/۱۰/۰۶
0
0
0

وای چین این همه تاخیر که که از کشور دوست و پاک چین واکسن بخرن! من و خانواده م به هیچ عنوان واکسن این کشور رو نمی زنیم.

شهاب
۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
0

می دانم انتشار نمیدهید اما صدها برابر از واکسن آمریکایی که تا حالا اینهمه کشته داده بهتره البته شما آمریکا دوستها قطعا خوشتان نخواهد آمد


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید