صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان گذار و مدیر مسئول
ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان گذار و مدیر مسئول: ایرج جمشیدی،    سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۵
کد خبر: 3344
گزارشگر: 213
۱۳۵
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

ضرورت نظارت سازمان تعزیرات بر تخفیفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای

قاعده تخفیفات در فروشگاههای زنجیره ای این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ارائه تخفیف، قیمت خرید خود را در نظر می‌گیرند و کاری به قیمت مصرف کننده ندارند؛ به‌طوری‌که با در نظر گرفتن ۱۰ تا ۱۲ درصد هزینه‌های فروشگاهی و یک تا دو درصد سود، روی کالاها تخفیفاتی در نظر می‌گیرند که ممکن است این تخفیف به ۴۰ درصد هم برسد.

قاعده تخفیفات در فروشگاههای زنجیره ای این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ارائه تخفیف، قیمت خرید خود را در نظر می‌گیرند و کاری به قیمت مصرف کننده ندارند؛ به‌طوری‌که با در نظر گرفتن ۱۰ تا ۱۲ درصد هزینه‌های فروشگاهی و یک تا دو درصد سود، روی کالاها تخفیفاتی در نظر می‌گیرند که ممکن است این تخفیف به ۴۰ درصد هم برسد. به عبارت دیگر میزان تخفیف بستگی به این دارد که قیمت مصرف‌کننده چقدر درست باشد و در نظر گرفتن ۴۰ درصد تخفیف در فروشگاه زنجیره‌ای یعنی قیمت مصرف‌کننده آن قیمت درستی نیست.


اخیرا معاون سازمان تعزیرات حکومتی اخیرا اعلام کرده که در مواردی فروشگاه های زنجیره ای با همکاری و زد و بند با شرکت بسته بندی کننده یا تولید کننده، قیمت روی کالا را بالاتر ثبت می‌کنند که بعداً برای اعمال تخفیف‌های جذاب، آزادی عمل بیشتری داشته باشد. در مواردی فروشگاه های زنجیره ای کالایی که از تولیدکننده می‌خرند را با عناوین مختلف مثل بسته بندی و عناوین دیگری که در این فروشگاه ها در نظر گرفته می‌شود، تا دو برابر قیمت خریداری شده، می فروشند.

گاهی کارخانه‌ها میزان حاشیه سود قانونی در نظر گرفته‌شده را رعایت نمی‌کنند و قیمت درج‌شده روی محصول با قیمت تمام‌شده، فاصله زیادی دارد.

بر اساس قانون، حداکثر حاشیه سود بین قیمت تمام‌شده و نرخ درج‌شده بر روی محصول باید ۱۸ درصد باشد، درصورتی‌که گاهی این فاصله بسیار بیشتر است؛ چون فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمایل بیشتری برای خرید تولیدات کارخانه‌هایی دارند که حاشیه سود بیشتری دارند تا علاوه‌بر سود بیشتر، بتوانند تخفیف زیادی را نیز برای جذب مشتری درنظر بگیرند.

قطعا برای حفظ حقوق مصرف کنندگان نظارت بیشتری از سوی سازمان تعزیرات و دستگاهای نظارتی لازم است تا در حق مصرف کننده که با اعتماد و اطمینان وارد فروشگاه می شود اجحاف نشود.

اصلا و تحت هیچ شرایطی هیچ قیمت سفارشی نمی‌تواند از سوی فروشگاه های زنجیره ای به واحدهای تولیدکننده تحمیل شود. بجز کالاهای اساسی که قیمت مصوب دارد و توسط دولت تعیین می شود، نرخ گذاری بقیه کالاهای تولیدی در اختیار خودشان است که حسب ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت ملزم هستند قیمت را درج کنند./

مهدی کریمی تفرشی
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید