صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۸:۰۲
کد خبر: 3352
گزارشگر: 213
۱۷۱۵
۰
۰
۱
وضعیت خرید واکسن کرونا و گفتار متناقض مسوولان

آیا واکسن های وارداتی فقط چینی یا روسی خواهند بود؟/اهمیت استفاده از برند معتبر واکسن کرونا در ایران/اظهارات متفاوت هلال احمر و اتاق بازرگانی

آیا واکسن های وارداتی فقط چینی یا روسی خواهند بود؟/اهمیت استفاده از برند معتبر واکسن کرونا در ایران/اظهارات متفاوت هلال احمر و اتاق بازرگانی
رییس جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد این سازمان از سوی وزارت بهداشت مامور شده تا یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین خریداری کند. این در حالی است که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس تاکید کرده واکسن‌هایی که ایران خواهد خرید از چین و روسیه نخواهد بود.
رییس جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد این سازمان از سوی وزارت بهداشت مامور شده تا یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین خریداری کند. این در حالی است که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس تاکید کرده واکسن‌هایی که ایران خواهد خرید از چین و روسیه نخواهد بود.

کریم همتی، رییس جمعیت هلال احمر ایران، روز یکشنبه درباره دلیل خرید واکسن کرونا از چین گفت: «شرایط نگهداری این واکسن‌ها با شرایط ما هماهنگ‌تر است.»

او با اشاره به این که واکسن‌های اهدا شده از سوی شرکت فایزر به ایران «حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دوز است» گفت ایران پیگیر واکسن‌های اهدایی از کشورهای غربی است، اما با توجه به دمای منفی ۷۰ درجه برای نگهداری واکسن‌ها، در عرضه این واکسن‌ها «مشکل خواهیم داشت.»

رییس جمعیت هلال احمر ایران با اعلام اینکه نیاز کشور به واکسن کرونا «۱۹ تا ۲۹ میلیون دوز» است تاکید کرد: «قرار نیست کل کشور واکسینه شوند، بلکه افراد آسیب‌پذیر باید آن را دریافت کنند.»

به گفته همتی، علاوه بر یک میلیون دوز واکسنی که هلال احمر از چین می‌خرد، قرار است وزارت بهداشت حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا تهیه کند.

او همچنین با تاکید بر این که ایران اکنون از طریق برخی از ایرانیان در خارج از کشور به دنبال خرید واکسن کروناست گفت: «آنها از ما مبالغ چند میلیون دلاری درخواست می‌کنند، اما حاضر نیستند به ما ضمانت بدهند.»

با این حال شریف نظام‌مافی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس، روز شنبه به تجارت‌نیوز گفت پس از موافقت بانک مرکزی برای خرید ۲۰۰ میلیون یورو واکسن کرونا از راه کانال مالی سوییس، این واکسن‌ها «قطعا متعلق به یکی از برندهای شاخص خواهد بود نه واکسن چین و روسیه.»

او با اشاره به دشواری نگهداری واکسن فایزر در دمای بسیار پایین، ادامه داد ایران به دنبال خرید واکسن مدرنا یا آکسفورد است.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس میزان خرید واکسن کرونا از سوی ایران «شانزده میلیون» دوز واکسن خواهد بود که «در حالت خوشبینانه در فروردین و اردیبهشت» سال آینده وارد کشور خواهد شد./

آیا واکسن های وارداتی فقط چینی یا روسی خواهند بود؟/اهمیت استفاده از برند معتبر واکسن کرونا در ایران/اظهارات متفاوت هلال احمر و اتاق بازرگانی ایران
https://www.asianews.ir/u/1Ws
اخبار مرتبط
در حالی که هنوز برند واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران مشخص نشده، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این سازمان واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد؛ در حالی است که واکسن های تایید شده تا 90 و 95 درصد از سوی اغلب کشورهای جهان، شامل واکسن چینی نیست.
درحالی که کاربران پنج‌شنبه شب برای دومین بار در چند روز گذشته در کارزاری توییتری هشتگ #واکسن_بخرید را به ترند اول ایران تبدیل کردند، رییس کل بانک مرکزی، تایید کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفک) تاکنون دست‌کم دو مجوز انتقال پول برای ایران به منظور خرید واکسن کرونا صادر کرده است و مجوز اول را مسوولان به دلایلی نپذیرفته‌ بودند.
روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت که بر اساس تصمیم هیات وزیران عراق، تردد مسافر از ایران به این کشور به مدت دو هفته ممنوع است.
رئیس بانک مرکزی ایران امروز پنج‌شنبه در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت؛ این در حالی است این مقام دولتی نه زمان مشخص واردات واکسن را ارائه کرده و نه درباره نوع واکسن جزییاتی را ارایه کرده است.
دولت عراق اعلام کرد که این کشور رفت و آمد به هشت کشور از جمله ایران را به منظور ممانعت از انتقال گونه جدید ویروس کرونا ممنوع کرده است.
آغاز خرید و تزریق واکسن های آمریکایی فایزر و مدرنا در بسیاری از کشورها و گفته های بسیار متناقض مسوولان در ایران درباره خرید واکسن کرونا ممکن است موجب نگرانی مردم شود و به فضای یاس آلود در خصوص مقابله با این بیماری مرگبار دامن بزند؛ در این حال محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به تدروس ادهانوم ، رییس سازمان بهداشت جهانی از او خواست تا همه تلاش خود را برای تامین دوزهای مورد نیاز واکسن کرونا در ایران به کار گیرد.
علی مطهری، نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، امروز در پیامی از باطل شدن سهمیه جهانی واکسن کرونا برای مردم ایران خبر داد؛ این در حالی است که تأمین واکسن را «حیاتی، قهری و قطعی» خوانده و از مسئولان دولتی خواسته است که «دست بخش خصوصی» را در این زمینه باز نگه دارند؛همچنین رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران گفته که هیچ مشکلی برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید