صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۴
کد خبر: 336
گزارشگر: 1
۹۸۲
۰
۰
۰

ساطور سیاست بر گردن گوسفندان!

این اولین باری نیست که کالایی مستقیم و بی دردسر از سفره تا سیاست طی مسیر کرده است. به گزارش خبرآنلاین، همواره در دوره های تورمی، اقلامی از سفره خانوار وارد وادی سیاست می‌شوند و چنان بحث بر سر بود نبودشان بالا می گیرد که کمتر کسی کارکرد اصلی‌شان را مدنظر قرار می‌دهد.

گوشت حالا به این سرنوشت دچار شده است. اگر تا دیروز گوجه ارزان قیمت دستمایه تحلیل های فرا اقتصادی بود امروز گوشت گران قیمت است که این جایگاه را برای خود دست وپا کرده است. گوشت صد هزار تومانی حالا جایگاهی ویژه در ادبیات سیاسی ایران برای خود دست و پا کرده است،چرا که آن روز ، رییس جمهور وقت،بالاترین مقام اجرایی کشور درباره گوجه ارزان سخن گفته بود و امروز از تریبون نماز جمعه گوشت صد هزار تومانی دستمایه انتقاد شده بود. این خوراکی گران‌قیمت که در سال‌های اخیر مصرفش در سبد خانوار با کاهش روبرو بود، با شکستن مرزهای پی در پی، صد هزار تومان را فتح کرد اما حالا رییس اتحادیه گوشت گوسفندی می گوید، لاشه گوسفند در تهران به طور متوسط بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است و وی البته تاکید می‌کند در هیچ کجای تهران قیمت لاشه به کیلویی صد هزار تومان نمی‌رسد اما داستان سیاسی شدن گوشت از کجا آغاز شد
هر چند در هفته های اخیر اخبار متعددی در خصوص افزایش واردت گوشت به کشور، اعم از گوشت گرم، دام سبک، لاشه گرم و البته گوشت منجمد منتشر شده است اما هنوز خبری از تنظیم بازار گوشت در کشور نیست.

اینجا هم پای دلالان در میان است. اگر پای صحبت اعضای اتحادیه گوش گوسفندی بنشینید، که فعالان صنفی این حوزه محسوب می شوند، خواهید دید که پای دلالان را به میان می کشند. از توزیع گوشت گوسفندی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی می گویند که در صف های طولانی به دست مردم نمی رسد اما سود خالص آن در جیب دلالانی می رود که بازار ارز و سکه برایشان دیگر چندان جذاب نبوده است. دلالان اما چطور بازار گوشت را هدف گرفتند؟
فروردین به پایان خود نزدیک شده بود که سیف، رییس کل سابق بانک مرکزی روی انتن زنده از تعیین قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هر دلار خبر داد. حالا قیمت ارز رسمی ۴۲۰۰ تومان بود. زودتر از آنچه پیش بینی می کردند، ارز ۴۲۰۰ تومانی ناکارایی اش را نشان داد اما این قیمت برای واردات اقلام اساسی و کالاهای مورد نیاز یا اولویت اول باقی ماند. گوشت یکی از این اقلام بود. هنوز تنور بازار گوشت داغ نشده بود که دولت نسبت به واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام می‌کرد. فاصله قیمت گوشت ۲۹ هزار تومانی وارداتی با گوشت معمولی لقمه چربی بود که چشم پوشی برای برخی ساده نبود. گوشت ها غالبا از برزیل می آمدند اما کم کم گوشت گرم نیز در سبد واردات قرار گرفت تا کشورهای آسیای میانه برای فروش دام سبک پای میز مذاکره با ایران بنشینند. حالا دامنه واردات گوشت کمی گسترده تر شده است، از آسیای میانه تا رومانی، از رومانی تا برزیل و البته استرالیا با این حال هنوز صف‌های طویل گوشت کوتاه نشده و بازار داغ گوشت کمی به سردی نگراییده است.در عین حال مولفه قاچاق دام را نباید در این معادله نادیده گرفت . دام زنده و گوشت ار مرزها در حال خروج است.
تقاضای گوشت واقعی است؟
این سئوال، سئوال مهمی است که حالا سیاستگذار و متقاضی باید از خود بپرسند. بازار گوشت مانند هر بازار دیگری با تقاضای فصلی ویژه روبروست و اتفاقا زمستان، فصل پرمصرف این بازار محسوب می‌شود. از این بابت فشار فصلی با فشار دلالان به این بازار را می‌توان توامان احساس کرد، در شرایطی که حتی از تریبون های رسمی با ابزار گوشت دولت را نشانه می‌روند.
مدیر کل تنظیم بازار وزارت صمت اما می‌گوید تقاضای گوشت واقعی نیست. وی حدود یک ماه قبل در توضیح دلایل توزیع گوشت برزیلی با کارت ملی گفت:باتوجه به اینکه برای واردات گوشت منجمد برزیلی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این محصول داده می‌شود و تولید داخلی نیز پاسخگویی تولید داخلی نیست، تقاضا برای این محصول در بازار زیاد شده است.
محمد رضا کلامی ادامه داد: در مواردی نیز مشاهده شده است که برخی از افراد در طول روز چند مرتبه همراه با خانواده خود برای خرید این محصول در صف می‌ایستادند، بعد از بررسی‌هایی که به عمل آمده مشخص شد که این افراد این محصولات را از بازار جمع آوری می‌کردند و با قیمتی بیشتر به متقاضیانی مانند رستورانها به فروش می‌رساندند.
حالا اما انتظار برای تنظیم بازار گوشت و فروکش قیمت‌ها انتظاری بیهوده نیست. اقداماتی جدی و مهم در این حوزه صورت گرفته است صادقی نیارکی، مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صمت گفته است: وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی انجمن فرآورده‌های گوشتی تصمیم بر این مسئله گرفته است که اجازه ثبت سفارش واردات گوشت منجمد برای صنعت را صادر کند و هم‌اکنون نیز چند محموله، وارد کشور شده است.

این تصمیم بی‌تردید از میزان تقاضای موجود در بازار خواهد کاست خصوصا که بحشی از گوشت وارداتی در این قالب در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار خواهد گرفت.رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز می گوید: با واردات دام زنده در روزهای آینده و تزریق آن به بازار قطعاً تا ۱۰ هزار تومان دیگر قیمت گوشت گرم کاهش می‌یابد.
در عین حال مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: برنامه‌ریزی صورت گرفته تا هفته‌ای ۵۰ هزار راس گوسفند زنده وارد شود و به زودی با عرضه گوشت آن‌ها به قیمت ۴۰ هزار تومان، شاهد ارزانی گوشت قرمز در بازار خواهیم بود و با افزایش عرضه درصددیم تا مردم کمتر در صف‌های عرضه گوشت تنظیم بازاری بمانند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: درماه های جاری میزان تامین ارز واردات گوشت قرمز افزایش یافته است به طوری که میزان ثبت سفارش از ۱۲۰ هزار تن به ۲۶۰ هزار تن رسیده که در کنار آن واردات دام زنده از کشورهای اروپایی و استرالیا و برزیل نیز انجام می‌شود. بازار گوشت کم کم در حال حرکت به سمت ثبات است اما بی تردید همچنان گوشت صد هزار تومانی برای کدتی در ادبیات سیاسی ایران جا خوش خواهد کرد.

https://www.asianews.ir/u/1nP
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید