صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۱
کد خبر: 3367
گزارشگر: 213
۷۴۶
۰
۰
۲
از سوی کانون وکلای آمریکا صورت گرفت

اهدای جایزه «النور روزولت» برای رواج جهانی حقوق بشر به نسرین ستوده

اهدای جایزه «النور روزولت» برای رواج جهانی حقوق بشر به نسرین ستوده
کانون وکلای آمریکا، روز دوشنبه نسرین ستوده، وکیل ایرانی را به علت «شهامت و سرسختی و اثربخشی‌اش در مبارزه برای دستیابی به قوانین عادلانه در ایران» به عنوان یکی از برندگان جایزه «النور روزولت برای ترویج جهانی حقوق بشر» در سال ٢٠٢٠ معرفی کرد.
کانون وکلای آمریکا، روز دوشنبه نسرین ستوده، وکیل ایرانی را به علت «شهامت و سرسختی و اثربخشی‌اش در مبارزه برای دستیابی به قوانین عادلانه در ایران» به عنوان یکی از برندگان جایزه «النور روزولت برای ترویج جهانی حقوق بشر» در سال ٢٠٢٠ معرفی کرد.

نسرین ستوده، وکیل زندانی، در پیامی ویدیویی که طی دوره مرخصی از زندان قرچک ضبط کرده بود، دریافت این جایزه را افتخاری بزرگ دانست و گفت: «حرفه‌ام را با همه افتخارات و‌ مخاطراتی که نصیبم کرده، دوست دارم و از اینکه همبستگی حرفه‌ای بین وکلای سراسر جهان وجود دارد خوشحال است.»

او گفت: «از این فرصت مهم استفاده کنم و از تک‌تک افرادی که در سراسر جهان از من و همسرم در زمانی‌که زندانی بوده‌ام و خانواده‌ام تحت فشار هر روزه و تهدید بازداشت قرار داشتند، ما را مورد حمایت بی‌سابقه‌ای قرار دادند، تشکر می‌کنم. من با قدردانی از حمایت‌های ارزشمندتان همواره تاکید می‌کنم که همه اینها صرفا برای انجام وظایف حرفه‌ای‌ام بوده است.»

نسرین ستوده اعلامیه حقوق بشر را میراثی برای همه انسان‌ها خواند و آزادی بشر، عدم تبعیض، منع شکنجه، حق زندگی و امنیت شخصی، ممنوعیت بازداشت خودسرانه، استقلال دستگاه قضایی، دادرسی عادلانه، و دیگر حقوق این اعلامیه را با اهمیت دانست و مبنای تعامل شهروندان و دولت‌ها توصیف کرد.

او همچنین به تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر با همت النور روزولت اشاره کرد و آن را نشانه همبستگی زنان دانست.

ستوده با اشاره به اینکه النور روزولت به دلیل آشنایی نزدیک خود از واقعیت جنگ، برای جلوگیری از آن تلاش‌های زیادی را برای تصویب اعلامیه حقوق بشر به خرج داد گفت: «او بهتر از هر کسی شاهد این بوده است که چگونه جنگ همه دستاوردهای بشری را به تاراج می‌برد و غیر از جدایی ابدی، خشونت و کشتار انسان‌ها، دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی را نیز از بین می‌برد.»

ستوده با اشاره به درگذشت روث‌ بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی آمریکا، در شهریور ماه، فقدان این «قهرمان عدالت» را به جامعه حقوقی آمریکا تسلیت گفت و تلاش‌ها او در جهت رفع تبعیض‌‌های جنسیتی و نژادی را ستود.

این وکیل و فعال حقوق بشر از ۱۷ آبان ماه در پی ابتلا به کرونا از زندان به مرخصی فرستاده شد و ۱۳ آذر ماه باردیگر با تماس مسئولان قضایی به زندان قرچک بازگشت.

یک روز بعد از بازگشت ستوده به زندان نیز طی مراسمی که در استکهلم برگزار شد، آن لینده، وزیر خارجه سوئد جایزه نوبل آلترناتیو را به این وکیل مدافع حقوق بشر اهدا کرد.

لینده در این مراسم گفت: این جایزه به پاس «کنشگری شجاعانه» نسرین ستوده در «به خطر انداختن خود در دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در ایران» به او اهدا می‌شود.

پیش از این مقام‌های کشورهای اروپایی از جمله ۳۸ نماینده پارلمان آلمان و بازرسان ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد، خواستار آزادی نسرین ستوده شده بودند./
https://www.asianews.ir/u/1WH
اخبار مرتبط
آن لینده، وزیر خارجه سوئد، اعلام کرد که جایزه نوبل آلترناتیو به این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی اهدا شده است.
اعضای انجمن قلم در آمریکا و آلمان و همین طور بنیاد جهانی «زندگی درست» معروف به نوبل آلترناتیو در پیامی خواستار آزادی بی قید و شرط و فوری نسرین ستوده شدند.
نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، با تودیع وثیقه به مرخصی رفت.
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانست و همچنین بر همه‌گیری کرونا در جهان که ایران را پیش از هر کشور دیگر به پیشرو آمار کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد، اشاره داشت.
وزیر مشاور در امور خارجی آلمان امروز در مصاحبه با روزنامه "ولت آم زونتاگ" خواستار آزادی نسرین ستوده وکیل مدافع و فعال حقوق بشر زندانی شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید