صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۳
کد خبر: 337
گزارشگر: 2
۱۱۸۳
۰
۰
۰
با حضور 3 کشور آلمان ، انگلیس و فرانسه

سرانجام کانال مالی اروپا و ایران راه افتاد

سرانجام کانال مالی اروپا و ایران راه افتاد
آلمان،فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک از راه اندازی کانال ویژه مالی با ایران خبر دادند.در این بیانیه آمده است: انگلیس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به طور رسمی اعلام می‌کنند که "INSTEX" (ابزار حمایت از تبادلات تجاری) راه اندازی شد.

آلمان فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک از راه اندازی کانال ویژه مالی با ایران خبر دادند.در این بیانیه آمده است: انگلیس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به طور رسمی اعلام می‌کنند که "INSTEX" (ابزار حمایت از تبادلات تجاری) راه اندازی شد.
اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران یک کانال ویژه مالی با ایران ایجاد کرده‌اند که محل استقرار آن در فرانسه و ریاستش به عهده یک بانکدار بزرگ آلمانی خواهد بود.
فرانسه، آلمان و انگلیس، در راستای تعهد راسخ و تلاش‌های ادامه‌دار خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده، ایجاد «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» را اعلام می‌کنند. این ابزار، کانال ویژه‌ای برای تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.
سه کشور اروپایی بار دیگر تأکید می‌کنند که تلاش‌ها برای محافظت از مفاد اقتصادی مندرج در برجام، به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران، از جمله همکاری‌های کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشروط است.
سه کشور اروپایی برای ایجاد نهاد موثر و شفافی که برای عملیاتی کردن ابزار پشتیبان ضروری است با ایران همکاری خواهند کرد.
فعالیت ابزار پشتیبان مبادلات تجاری، منطبق با بالاترین معیارهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با پولشویی، مبارزه با تأمین مالی تروریستی (AML/CFT) و تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواهد بود. در همین راستا، سه کشور اروپایی از ایران انتظار دارند فوراً تمامی عناصر برنامه اقدام FATF را اجرا کند.
توئیت ظریف پس از اعلام ساز و کار مالی ویژه اروپا با ایران: ایران از INSTEX ( ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران ) - گام بسیار پر تاخیر اول - در اجرای تعهدات می ۲۰۱۸ اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام با تضمین بهره مندی ایرانیان از مزایای این توافق پس از اعمال مجدد تحریم غیرقانونی آمریکا استقبال می کند. ما برای تعامل سازنده با اروپا با شرایط برابر و احترام متقابل آماده هستیم.


‍‍‍ رئیس کانال پرداخت مالی اروپا و ایران منصوب شد
نشریه آلمانی اشپیگل گزارش داد ریاست کانال پرداخت مالی که از سوی سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) راه اندازی شده است، برعهده «پر فیشر» رئیس سابق «کومرتس بانک» خواهد بود.
نشریه آلمانی در ادامه می افزاید: اینستکس وظیفه دارد در مورد اینکه مبادلات تجاری شرکت های اروپایی با ایران از کانال قانونی انجام می گیرد، اطمینان حاصل کند.
به نوشته اشپیگل ؛ فیشر به مدت 6 ماه ریاست اینستکس را بر عهده خواهد داشت. وی پیش از این به مدت 29 سال عهده دار سمت های ارشد در «کومرتس بانک» آلمان بوده است.
این در حالی است که گمان می رود این بانکدار آلمانی به خاطر نقش آفرینی در کانال مبادلات تجاری اروپا و ایران، مشمول تحریم های آمریکا شود.
گزارش ها همچنین حاکی است از هر یک از کشورهای اروپایی حاضر در اینستکس، یک دیپلمات ارشد نیز عضو هیئت نظارت خواهد بود.
به نوشته اشپیگل از آلمان «میگوئل برگر» رئیس بخش اقتصادی وزارت خارجه، از فرانسه «ماری گوردو مونتانه» سفیر پیشین این کشور در پکن و از انگلیس نیز «سر سایمون مک دونالد» دبیر اجرایی و رئیس خدمات دیپلماتیک در وزارت خارجه افراد حاضر در این هیئت هستند.
آمریکا: SPV تاثیری بر کارزار اقتصادی علیه ایران ندارد
سفارت آمریکا در برلین با صدور بیانیه‎ای، ضمن تهدید شرکت‎های خارجیِ طرف معامله با ایران، مدعی شد سازوکار مالی اروپا تاثیری بر کارزارِ حداکثر فشار اقتصادی علیه ایران نخواهد داشت، سفارت آمریکا در برلین در واکنش به خبر ثبت رسمی کانال مالی ایران-اروپا گفت که واشنگتن به دنبال جزئیات بیشتری درباره این مکانیزم جدید است.
سخنگوی این سفارتخانه مدعی شد: همانگونه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مشخص کرده است، شرکت‌هایی که به فعالیت‌های تحریم شده با ایران اصرار کنند؛ با تبعات سختی مواجه خواهند شد که می‌تواند شامل قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا و همچنین عدم توانایی برای تجارت با آمریکا و شرکت‌های آمریکایی باشد.
این بیانیه همچنین مدعی شد که به هر حال، آمریکا انتظار ندارد SPV یا همان سازوکار مالی ایران-اروپا تاثیری بر کارزار اعمال فشار حداکثری علیه ایران داشته باشد.

https://www.asianews.ir/u/1nr
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید