صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۱:۴۳
کد خبر: 3375
گزارشگر: 213
۹۸۶
۰
۰
۱
رویتزر:

صادرات گاز به عراق از سر گرفته می شود

صادرات گاز به عراق از سر گرفته می شود
سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید٬ ایران پذیرفته است تا در قبال دریافت بخشی از طلب شش میلیارد دلاری خود از دولت عراق، روند عادی صادرات گاز به این کشور را از روز چهارشنبه از سر گیرد.

سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید٬ ایران پذیرفته است تا در قبال دریافت بخشی از طلب شش میلیارد دلاری خود از دولت عراق، روند عادی صادرات گاز به این کشور را از روز چهارشنبه از سر گیرد.

احمد موسی به خبرگزاری رویترز گفت که پس از دیدار و رایزنی رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران، با همتای عراقی‌اش، مجید مهدی، در بغداد قرار بر این شد تا ایران، حجم گاز صادراتی خود به عراق را روند عادی برگرداند.

وزارت برق عراق روز یکشنبه هفتم دی اعلام کرده بود که حجم گاز وارداتی از ایران طی دو هفته گذشته از ۵۰ میلیون متر مکعب به پنج میلیون متر مکعب در روز سقوط کرده است.

یک روز بعد، شرکت ملی گاز ایران در واکنش به اظهارات طرف عراقی گفت که این اقدام پس از «اخطارهای چندباره قراردادی» و در پی پرداخت نشدن بدهی‌های گازی این کشور به ایران انجام گرفته است.

اردکانیان نیز پس از دیدار با مقام‌های عراقی در بغداد به خبرنگار ایرنا گفت که دو طرف برای برداشت از منابع مالی ایران در عراق به توافق قابل قبولی دست یافته‌اند.

بر اساس این توافق، پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا از اروپا از محل منابع مالی موجود ایران در عراق انجام خواهد گرفت.

او با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی از منابع مالی خوبی در خارج کشور از جمله عراق برخوردار است، افزود: وزارت بهداشت درصدد است تا دوز مورد نیاز واکسن کرونا را از شرکت اروپایی خریداری کند و هزینه آن از محل این منابع مالی پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، وزارت برق عراق و مقام‌های این کشور با وجود محدودیت‌ها توانسته‌اند بخش قابل توجهی از مطالبات شرکت «توانیر» و بخشی از مطالبات «شرکت ملی گاز» را پرداخت کنند.

به دلیل تحریم‌های آمریکا، عراق پول گاز تحویلی از ایران را به حسابی در بانک «تجارت عراق» واریز می‌کند و جمهوری اسلامی از این منابع فقط قادر به خرید کالاهای انسان‌دوستانه از خود عراق است.

وزیر نیرو همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران هر چه سریع‌تر بتواند از منابع مالی خود در عراق برای خرید کالاهای اساسی و سایر اقلام مورد نیاز استفاده کند./

https://www.asianews.ir/u/1WO
اخبار مرتبط
در ادامه تنش لفظی بین بانک مرکزی ایران و اتاق بازرگانی ایران بر سر «صادرات به نام ۷۰ بی‌خانمان»، یک مقام دیگر اتاق بازرگانی در این موضوع ابراز تردید کرد و در مقابل گفت: دولت اگر می‌تواند دلارهای خودش را به کشور بازگرداند.
بانک مرکزی عراق می‌گوید آزادسازی پول‌ھای بلوکه‌شده ایران در بانک‌ھای این کشور کار چندان آسانی نیست.
در حالی که در روزهای گذشته، بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به نایاب شدن انسولین که داروی حیاتی برای بیماران مبتلا به دیابت است، اعتراض کرده‌اند، یک مقام اتاق بازرگانی ایران از قاچاق معکوس انسولین خبر داده است.
سازمان غذا و داروی ایران اعلام کرد که ۱۹ کامیون داروی قاچاق که در عراق کشف شده ایرانی نبوده و متعلق به یکی دیگر از کشورهای همسایه است؛ در حالی که روز گذشته مشاور وزیر بهداشت گفت که این داروها از داروخانه خریداری شده است و همچنین دستگاه اطلاعاتی ارتش عراق با صدور اطلاعیه اعلام کرد یک محموله قاچاق شامل صدها هزار قلم دارو با ۱۹ کامیون و ارزش صدها هزار دلار از مرز ایران را خنثی و کشف کرده است.
با ادامه بحران افزایش قیمت ارز در ایران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به منظور آزادسازی منابع ارزی ایران به عراق سفر کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید