صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۲ دی ۱۳۹۹ / ۲۱:۵۵
کد خبر: 3400
گزارشگر: 213
۴۵۸
۰
۰
۲
نماینده روسیه در آژانس:

آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی/ اطلاع ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی/ اطلاع ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ایران قصد خود برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد را به اطلاع این نهاد بین‌المللی رسانده است.
ایران به آژانس اطلاع داده که غنی‌سازی ۲۰ درصدی را «آغاز می‌کند»

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران قصد خود برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد را به اطلاع این نهاد بین‌المللی رسانده است.

بر اساس برجام، ایران تنها مجاز به غنی‌سازی ۳.۷ درصدی است، اما گزارش‌های اخیر آژانس نیز نشان می‌دهد ایران سطح غنی‌سازی را به ۴.۵ درصد رسانده و حجم اورانیوم غنی‌سازی شده ایران هم به ۱۰ برابر حد مجاز رسیده است.

بر اساس برجام، ایران مجاز است تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد.

مجلس شورای اسلامی در پی ترور محسن فخری‌زاده که از وی به عنوان دانشمند هسته‌ای یاد شده، یادره آذر به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که یکی از بندهای 9گانه آن دولت جمهوری اسلامی را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفوژ‌های نسل ۶ و ۸ را در دستور کار قرار دهد».

 مجلس دو ماه به دولت فرصت داده بود که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا همکاری با آژانس را محدود کرده و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۲ دی‌ماه با انتشار توئیتی گفت رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو شورای حکام آژانس اطلاع داده که ایران خبر داده است سطح غنی‌سازی را به بالای ۲۰ درصد ارتقاء می‌دهد.

قبلا کشورهای اروپایی عضو برجام شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان، همچنین آمریکا که سال ۹۷ از برجام خارج شد هشدار داده بودند که ایران باید به برجام متعهد باشد.

یک دیپلمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گفت‌وگو با رویترز گزارش ایران به آژانس برای آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را تایید کرده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا می‌گوید به برجام باز خواهد گشت، اما این اقدام مستلزم پای‌بندی کامل جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود خواهد بود.

وی گفته است که بازگشت آمریکا به برجام آسان نخواهد بود./

https://www.asianews.ir/u/1Xa
اخبار مرتبط
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز گفت: احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در دوران ریاست جمهوری جو بایدن مستلزم توافق جدیدی برای چگونگی بازگشت ایران به تعهداتش است. اما نماینده ایران در واکنش گفته است، برای احیای برجام نیازی به سند جدیدی نیست.
کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا در گزارشی به دولت این کشور توصیه کرده است که «شناخته شدن» سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی را مورد بررسی قرار دهد و به دنبال جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام باشد.
شورای نگهبان امروز طرح دو فوریتی مجلس ایران برای محدودیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی اورانیوم را بعد از «اصلاح ماده شش» آن، تایید کرد.
مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده دو فوریت طرح قبلی خود درباره توقف پروتکل الحاقی را تصویب کرد.
در پی گزارش نیویورک‌تایمز درباره طرح گزینه حمله نظامی به سایت هسته‌ای نطنز از سوی دولت دونالد ترامپ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره امنیت بازرسان این آژانس ابراز نگرانی کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید