صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۳
کد خبر: 3406
گزارشگر: 213
۱۴۱۳
۰
۰
۱
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران:

از مازوت سوزی در تهران دست بردارید!/اراده‌ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد

از مازوت سوزی در تهران دست بردارید!/اراده‌ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد
مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران، با تاکید بر این که «هیچ اراده‌ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد»، گفت این سازمان به تازگی از دادستانی تهران خواسته است برای جلوگیری از مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران اقدام فوری شود.

سازمان محیط زیست برای جلوگیری از سوزاندن مازوت به دادستانی متوسل شد

مسعود تجریشی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران، با تاکید بر این که «هیچ اراده‌ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد»، گفت این سازمان به تازگی از دادستانی تهران خواسته است برای جلوگیری از مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران اقدام فوری شود.

او در گفت‌وگویی که  امروز در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، گفت که علاوه بر نیروگاه‌ها در روزهای اخیر برخی واحدهای ریخته‌گری در تهران نیز «سوخت مازوت مصرف کرده‌اند».

سه روز پیش یک مقام وزارت بهداشت ایران با اشاره به این که سوخت مازوت عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهایی مثل تهران، اصفهان و کرج است، خواستار «ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها» شده بود.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، نیز ۱۳ مهرماه امسال با هشدار درباره تبعات آلودگی هوا گفته بود که آلودگی هوا می‌تواند تلفات کرونا را هشت درصد افزایش دهد.

بر اساس پیش‌بینی قبلی سازمان هواشناسی ایران آلودگی هوا در شهرهای تهران، اصفهان، کرج، قم، اراک، قزوین، زنجان، تبریز و مشهد در سطح هشدار است و با توجه به کاهش سرعت باد در شهرهایی مثل تهران، روز یک‌شنبه، ۱۴ دی «کیفیت هوا در بدترین وضعیت خود قرار خواهد گرفت».

افزایش سوخت مازوت در نیروگاه‌ها به پر شدن ظرفیت پالایشگاه‌های ایران از مازوت و نیاز به مصرف آنها برمی‌گردد.

مسوولان می‌گویند که «به واسطه تحریم‌های بین‌المللی» کسی خریدار مازوت ایران نیست و باید «این مازوت‌ها را در شهرها» بسوزانند، ولی علاوه بر تحریم‌ها، از ابتدای سال ۲۰۲۰ بر اساس استانداردهای سازمان بین‌المللی دریانوردی، استفاده از سوخت‌هایی با ترکیب گوگرد بالای نیم درصد ممنوع است.

مازوت تولیدی ایران بسیار آلاینده است و ترکیب گوگرد بالایی دارد و طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از افت صادرات مازوت کشور منتشر شده است.

مشکل دیگری که به روی آوردن به سوخت مازوت منجر شده، به افزایش مصرف گاز در ایران در فصل زمستان بازمی‌گردد.

ایران در زمستان‌ها با کمبود شدید گاز مواجه است و برای جلوگیری از قطعی گاز بخش خانگی، تحویل گاز به نیروگاه‌ها و بخش صنایع را به شدت کاهش می‌دهد. این بخش‌ها عمدتا از مازوت استفاده می‌کنند.

دو هفته پیش نیز شرکت ملی گاز اعلام کرده بود اوج‌گیری مصرف خانگی گاز در کشور به ۵۶۵ میلیون متر مکعب در روز، باعث شده که مصرف روزانه گاز در نیروگاه‌ها به ۵۵ میلیون متر مکعب برسد.

این رقم کمتر از یک‌پنجم نیاز نیروگاه‌های برقی ایران به گاز است و به‌ جای آن از سوخت مازوت و گازوئیل استفاده شده است.

به‌گفته او، اگر به میزان یک درجه از مصرف وسایل گرمایشی کم شود صرفه‌جویی خوبی است و کمک می‌کند تا نیازمندی‌های صنایع برای گاز که «سبب قطع گاز آن‌ها شده» جبران شود.

طی روزهای گذشته میزان آلودگی هوای تهران به ۱۶۵ رسیده که وضعیت بحرانی قلمداد می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، پایتخت کشور طی سال جاری تنها ۱۵ روز هوای پاک را تجربه کرده است./

https://www.asianews.ir/u/1Xi
اخبار مرتبط
همزمان با قرمز اعلام شدن کیفیت هوای تهران و غلطت آلاینده هایی مانند سرب، آزبست و مازوت، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی از ادامه آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور در پنج روز آینده خبر داد.
تحقیقات انجام ‌شده در سطح جهان از نقش مهم آلودگی هوا در افزایش نرخ مرگ و میر کرونا حکایت دارد؛ این در حالی است که در چند هفته اخیر شهرهای پرجمعیت کشور و به خصوص تهران همچنان با بحران آلودگی هوا و افزایش آلاینده ها هم مواجه هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید