صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۴
کد خبر: 3411
گزارشگر: 213
۹۴۶
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

صنعت پخش ایران در غبار فراموشی

صنعت پخش ایران در غبار فراموشی
صنعت پخش امروزه به جایگاه منحصر به فردی در تبادلات کشوری، منطقه ای و جهانی دست یافته و به شکل روز افرون سهم آن در درآمد ملی کشورها دارای رشد چشمگیری است و در کشور ما نیز این صنعت سهمی ۸ الی ۹ درصدی از درآمد ملی را به خود اختصاص داده است.

صنعت پخش امروزه به جایگاه منحصر به فردی در تبادلات کشوری، منطقه ای و جهانی دست یافته و به شکل روز افرون سهم آن در درآمد ملی کشورها دارای رشد چشمگیری است و در کشور ما نیز این صنعت سهمی ۸ الی ۹ درصدی از درآمد ملی را به خود اختصاص داده است. صنعت پخش با وجود قدمتی قریب به ۶۰ سال در ایران، همچنان صنعتی کمتر شناخته شده در کشور است.

اهمیت پخش و توزیع به‌ عنوان پل اصلی میان عرضه و تقاضا همواره مورد غفلت واقع شده است. شرکت‌های صنعت پخش کالا به عنوان حلقه‌های اصلی توزیع، نقش بسیار مهمی در اقتصاد از طریق کنترل و تنظیم بازار، حذف واسطه‌ها، روان‌سازی نظام توزیع و... ایفا می‌کنند. ولی متاسفانه گاها مشاهده می شود که تمایل شرکت‌های پخش به خرید و فروش برندهای خاص، موجب انحصاری شدن بازار و متضرر شدن سایر تولیدات می‌شود. بعلاوه صنعت پخش می‌تواند به بهبود عملکرد صنایع تولیدی در حوزه بهداشت و درمان کمک کند و مسائل و مشکلات حوزه سلامت و کنترل کیفی را تا حدودی مرتفع کند.

فقدان انجمن و تشکل‌های فعال در این صنعت موجب عدم دسترسی راحت عمده‌فروشان و خرده‌فروشان به اطلاعات مراکز پخش برای انجام خریدهای مورد نیاز شده است. از راهکارهای مهمی ‌که در سال‌های اخیر صنعت پخش برای بهبود وضعیت در پیش گرفته حرکت به سوی بهره‌برداری صحیح از فناوری‌های روز است. فعالان چرخه توزیع تلاش کرده‌اند از سیستم‌های پیشرفته نرم‌افزاری انبارداری، فروش و مسیریابی گرفته تا به روز کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری صنعت، در تمام جوانب از تکنولوژی استفاده کنند.

همچنین یکی از راهکارهای توسعه‌ی بازار بر این است شناخت بیشتر بازار هدف از شرکت مربوطه و محصولات آن است. امروزه تجارت الکترونیک یکی از ابزارهای اصلی کسب و کار در جهان است که باید نظام توزیع و پخش از آن به نحوه مطلوبی در تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مشتری و پایش مقررات استفاده کند.

حمل و نقل یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده در توزیع و پخش مویرگی است. در تمامی سازمانذها و شرکت های توزیع وجود یک ناوگان حمل و نقل ماهر و با تجربه بسیار ضروری و حیاتی می باشد. سازمانها موظفند در خصوص تحویل به موقع خدمات و کالاهای خود به مشتریان نهایت سعی و کوشش خود را بکار بسته تا مشتریان علاوه بر ابراز رضایت از خدمات و کالاهایی که در اختیارشان قرار گرفته؛ از نحوه و چگونگی ارسال این کالا و خدمات نیز ابراز رضایت نمایند.

مدیران فروش و بازاریابی خواهان حجم بالای موجودی و ارسال های مقطعی هستند در عوض مدیر حمل و نقل خواهان کاهش هزینه ها بوسیله انتخاب شیوه های حمل و نقل اقتصادی تر ولی کندتر است./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1Xn
اخبار مرتبط
امارات و بحرین در 15 سپتامبر گذشته، توافقات عادی سازی کامل روابط با اسرائیل را امضا کردند؛ که همه گروه ها و سران فلسطینی، آن را خیانت به آرمان فلسطین خواندند و از زمان اعلام عادی سازی روابط اسرائیل و امارات ، ده ها توافق بین شرکت های دو طرف امضا شده است.
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد و اگر ارزشی که ایجاد می‌کنیم منافع دیگران را نیز تامین کند، پایدار خواهد بود
مناطق آزاد با تسهیل مقررات و کاهش بروکراسی‌های اداری و با توجه به اینکه خارج از قلمرو گمرکی است در توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می کند، ولی ضعف زیرساخت های موجود در مناطق آزاد و مشکلات زیر بنایی مانند کمبود امکانات و تاسیسات بندری و فرودگاهی و شبکه های حمل و نقل، کمبود نیروهای تحصیل کرده و متخصص در این مناطق و رشد قاچاق کالاها که نیاز به نظار ت دقیق از سوی نهادهای ذیربط دارد، از مواردی است که سبب شده از پتانسیل های مناطق آزاد کشور به نحو بهینه بهره برداری نشود.
تورم معضل اقتصادی مهمی در کشورهای در حال توسعه است و تاثید اصلی آن بر رفاه اقتصادی و قدرت خرید مردم است و از طرفی بدلیل ارتباط تنگاتنگ تورم با زندگی افراد جامعه، علاوه بر آثار اقتصادی، در عصر حاضر، ابعاد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای نیز در بر دارد و بدیهی است روند افزایشی در قیمت مواد غذایی بالطبع باعث کاهش امنیت غذایی می شود.
از آنجایی که کشور ما دارای چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید