صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۷
کد خبر: 3424
گزارشگر: 213
۱۶۸۶
۰
۰
۱
در تجمعات اخیر بازنشستگان تامین اجتماعی صورت گرفت:

بیانیه بازنشستگان تامین اجتماعی/افزایش ۵۰ درصدی مستمری ها/ پرداخت عیدی کارگری به بازنشستگان/دولت بدهی هنگفتش را به تامین اجتماعی بازگرداند

بیانیه بازنشستگان تامین اجتماعی/افزایش ۵۰ درصدی مستمری ها/ پرداخت عیدی کارگری به بازنشستگان/دولت بدهی هنگفتش را به تامین اجتماعی بازگرداند
بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه اعتراضات و اجتماعات اخیر مقابل سازمان و ادارات تامین اجتماعی سراسر کشور در بیانیه‌ای خواسته‌های خود را در ۱۰ بند مطرح کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه اجتماعات اخیر مقابل ادارات تامین اجتماعی سراسر کشور خود در بیانیه‌ای خواسته‌های خود را در ۱۰ بند مطرح کردند.


به گزارش آسیانیوز در متن این بیانیه آمده است:

«ما بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در چند سال اخیر به این نتیجه رسیده‌ایم مشکلاتی که از جانب سازمان تأمین اجتماعی بر ما وارد گردیده، به دلیل این است که دولت مبلغ هنگفتی را که طی سنوات گذشته به صندوق تأمین اجتماعی بدهکار می‌باشد، پرداخت نمی‌نماید. فلذا ما خواهان برگرداندن و اعاده این مبلغ به صاحبان واقعی آن یعنی بازنشستگان بوده و در همین راستا خواستار رفع تبعیضات و همچنین اجرای قوانین به شرح ذیل می‌باشیم.

۱_ با توجه به شروع جلسات شورای عالی کار در خصوص افزایش حقوق کارگران و تورم افسارگسیخته سال جاری ما خواهان افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۰ هستیم و همچنین تاکید می‌گردد بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی می‌باید در تعیین دستمزد خود دخیل و تصمیم‌گیرنده باشند.

۲_ از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی مطابق با ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی موظف به افزایش و ترمیم عقب ماندگی حقوق بازنشستگان برابر با نرخ تورم می‌باشد تقاضا داریم در این زمینه اقدام عاجل صورت پذیرد.

۳_ ما خواهان اجرای کامل همسان‌سازی از طرف سازمان تأمین اجتماعی مطابق بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و همچنین همسان‌سازی بازنشستگانی که در سال ۹۹ بازنشسته شده‌اند، هستیم.

۴_ از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی طبق ماده ۵۴ قانون؛ مسئول درمان کامل بازنشستگان و بیمه‌پردازی اجباری به طور مستقیم می‌باشد، لذا خواهان اجرای صحیح آن قانون می‌باشیم.

۵_ ما خواستار دریافت مزایای شغلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی متناسب با شاغلین هستیم.

۶_ ما خواهان پرداخت عیدی برابر با شاغلین به بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی هستیم.

۷_ ما خواهان رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار که بر اساس ماده ۶۹ مصوب سال ۷۸ که بدین‌گونه سازمان تأمین اجتماعی عمل کرده می‌باشیم.

۸_ همانطور که مطلع هستید سازمان تأمین اجتماعی مسئول اجرای وظایف حمایتی نمی‌باشد و باید هزینه‌های حمایت از گروه‌های حمایتی را از دولت اخذ نماید و نباید از دسترنج بازنشستگان و شاغلین بیمه‌پرداز اجباری برای گروه‌های حمایتی هزینه گردد و خواستار جلوگیری از این‌گونه اهمال‌کاری‌ها می‌باشیم.

۹_ ما خواهان اصلاح اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی بوده و همچنین خواهان اداره این سازمان براساس سه‌جانبه‌گرایی می‌باشیم.

۱۰_ ما خواهان اجرای بند ج ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه پرداخت حق منطقه جنگی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در مناطق جنگی و همچنین برداشتن اینگونه تبعیضات آشکار بین صندوق‌های بازنشستگی می‌باشیم.

در پایان این بیانیه بازنشستگان تامین اجتماعی تاکید کرده‌اند:

۱_هرگونه تصمیم گیری در مورد بازنشستگان بدون حضور نمایندگان منتخب، فاقد اعتبار است.

۲_ در صورتی که به خواسته‌های فوق ترتیب اثر داده نشود حق تجمع و اعتراض برای بازنشستگان محفوظ می‌باشد.»/

https://www.asianews.ir/u/1XA
اخبار مرتبط
بازنشستگان تامین اجتماعی امروز در 11 شهر ایران تجمع کردند و ضمن اعتراض به بدهی دولت به این سازمان و مشکلات معیشتی، گروهی از آنان نیز خواستار استعفای رییس سازمان تامین اجتماعی شدند.
یک فعال کارگری معتقد است اگر چارچوب ماده ۴۱ قانون کار به درستی اجرا و متناسب با شرایط اقتصادی کشور برای کارگران مزد تعریف شود، در افزایش قدرت خرید و کاهش هزینه های زندگی آنها اثرگذار است؛ در حالی است که بیشترین هزینه سبد معیشت کارگران را مسکن و اجاره بها به خود اختصاص داده است.
محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای‌ عالی کار، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در زمینه میزان افزایش حقوق کارگران دخالت نکنند و از نمایندگان کارگری شورا حمایت کنند تا تلاش‌های آن‌ها به نتیجه برسد؛ چرا که در حال ‌حاضر کارگران عادی نمی‌توانند حتی گوشت یا برنج خریداری کنند.
طرح افزایش هر شش ماه یکبار مزد کارگران، توسط نمایندگان مجلس به جریان افتاده است؛ در حالی که در قانون کار امکان افزایش چندباره دستمزد در طول یک سال وجود دارد و برای این منظور، نیازی به طرح جدید نمایندگان مجلس نیست؛ نمایندگان به جای اعلام وصول این طرح، به دولت فشار بیاورند تا الزامات ماده 41 قانون کار اجرایی شود.
محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار، سبد معیشت سال آینده را ۱۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود که نمایندگان کارگران به دنبال واقعی‌تر کردن میزان دستمزدند؛ در حالی که فرامرز توفیقی نماینده دیگر شورای عالی کار گفته است از سال گذشته سبد معیشت کارگران ۲۰۰ درصد گران شده است و چرا برای مسئولان سوال نشده که چطور خانواده یک کارگر با حقوق زیر ۳ میلیون تومان زنده است؟
انتظار کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی در شرایط نابسامان فعلی اقتصادی این است که عیدی زودتر و با حقوق دی ماه پرداخت شود.
اگرچه افزایش دستمزد کارگران خباز وابسته به افزایش قیمت نان است ولی گرانی نان راه چاره نیست و گران شدن نان نه تنها هزینه‌های روزمره زندگی را افزایش می‌دهد بلکه زنگ خطر افزایش قیمت کالاهای اساسی دیگر را نیز به صدا درمی‌آورد.
یک فعال صنفی بازنشستگان نسبت به اجرای همسان‌سازی و اصلاحات آن انتقاد کرد و گفت: معیشت ۳.۵ میلیون نفر بازنشسته تامین اجتماعی با طرح همسان‌سازی بهبود نیافته است؛ به همین دلیل، خواستار افزایش مستمری‌ها براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هستیم.
در روزهای گذشته، بازنشستگان سخت و زیان‌آور در اعتراض به اصلاحات ناچیز همسان‌سازی اعتراضاتی صورت دادند و نمایندگان این بازنشستگان می‌گویند: صدای ما شنیده نمی‌شود.
بازنشستگان تامین اجتماعی با ارسال نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، خواسته‌های خود را در ۱۰ بند بیان کردند.
امروز دولت لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه داد و افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان و همچنین پیشنهادِ افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران جزو این لایحه بود.
​ مهمترین ضعف در لوایح بودجه این دوسال البته از منظر کارگران و بازنشستگان، عدم تعهد برای پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان بین ا‌لنسلی تامین اجتماعی، دیده نشدن اعتبار برای اجرای الزامات قانون اساسی از جمله اصل ۲۹ و ۳۱ (تامین مسکن و ارائه درمان رایگان)، دیده نشدن اعتبار علیحده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری و عدم الزام به رعایت کف حقوق بازنشستگان برای بازنشستگان کارگری و البته کم بودن بودجه اعتبارات عمرانی است.
از یکسو با ترمیم مزد مخالفت می‌کنند و نمی‌خواهند مزد کارگران را به سبد معیشت برسانند و از سوی دیگر، می‌گویند قادر به کنترل تورم نیستیم؛ اما کارگرانی که در این چنبره اسیر شده‌اند، چه باید بکنند؟!
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه ۲۰میلیون ایرانی در خطر فقر مطلق قرار دارند، گفت: اولویت نخست طرح توزیع اقلام اساسی که پرداخت های آن از دی آغاز می شود، متوجه کارگران فصلی، زنان سرپرست خانوار، افراد فاقد حقوق ماهانه، خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و سایر اقشار محروم جامعه است.
بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی انتظار دارند در آذر ماه احکام جدید بازنشستگی آنها صادر شود؛ احکامی که متناسب‌سازی را جزو پایه حقوق در نظر بگیرد.
بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با به راه انداختن کارزاری در سایت کارزار، از رییس جمهوری تظلم‌خواهی کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید