صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۵۷
کد خبر: 343
گزارشگر: 1
۷۳۹
۰
۰
۰

"تامین حقوق بشر برای مقابله با تروریسم"

افراطگری، تروریسم و خشونت به بار خواهد آورد و فعالیتهای مبارزه با تروریسم در سراسر جهان ثابت کرده که برای نابود ترویسم و خشونت، باید عوامل مسبب آن را ریشه کن کرد. تجربه منطقه خودمختار شین جیانگ در کشور چین، مبارزه با تروریسم و خشونت با تأمین حقوق بشر است. یکی از راهبردهای مهم این شیوه، تاسیس مرکز آموزش مهارت حرفه ای در شهر کاشغر این منطقه است.

در این مرکز، افرادی که تحت تاثیر افراطگرایی قرار گرفته و مظنون به جنایت هستند و یا اینکه جنایتشان نسبتا سبک بوده و به مجازات جزایی نیاز ندارند، بوسیله آموزش مهارتهای حرفه ای، جامعه پذیر و اصلاح می شوند.
دروس مرکز آموزش مهارت حرفه ای شهر کاشغر شامل آموزش زبان عمومی چین، دانستنیهای حقوقی، مهارت حرفه ای و مقابله با افراطگرایی است. دانش آموزان نه تنها از خوراک و اقامت رایگان برخوردارند، بلکه پس از رسیدن به مراتب لازم در امتحان، فرصتهای شغلی خواهند یافت. در کلاسهای این مرکز، معلمان به دو زبان اویغوری و زبان عمومی چین تدریس می کنند تا اکثر دانش آموزان به زبان عمومی چین تسلط کافی داشته باشند.
در بازدید خبرنگارانی از شش کشور مسیر جاده ابریشم شامل ترکیه، مصر، افغانستان، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا از این مرکز و تبادل نظرهای جدی خبرنگاران با دانش آموزان و معلمان این مرکز، کارکرد آن در کاهش بحران تروریسم مورد ارزیابی قرار گرفت.
میسکت دیکمن رییس انجمن خبرنگاران ازمیر ترکیه در این بازدید اظهار کرد: "بر این مرکز انتقادهایی وارد شده که یکی از آنها یکسان سازی قومی است. اما من در حقیقت اینجا یک مدرسه بزرگ دیدم. دانش آموزان در حال بازآموزی هستند. آنان به من گفتند با کمال میل به این مرکز آموزش آمده اند تا از مجازات حقوقی معاف شوند. آنان مهارت فرا می گیرند تا در آینده با اتکاء به نیروی خود امرار معاش کنند. همه دانش آموزانی که با من گفتگو کردند، از وضعیت فعلی و امکانات مدرسه راضی هستند."
عبدالمتین امیری سردبیر روزنامه اُربند قندهار افغانستان نیز به گزارشهای برخی رسانه ها درخصوص اقدام قهرآمیز دولت چین در بازداشت افراد و تلاش پلیس چین برای به زندان فرستادن و یا وادار کردن آنان به حضور در کلاس آموزشی اشاره کرد و گفت: "برداشت من کاملاً متفاوت است. هیچ اقدام اجباری وجود ندارد. فقط یک مدرسه است. من با برخی دانش آموزان مصاحبه کردم، همه آنان خرسند هستند. مهمتر این است که آنان بجای افکار افراطیشان، مهارت و دانش فرامی گیرند. مساله تروریسم با این شیوه حل شدنی است."
روانشناسان، هنر و ورزش را دو ابراز مناسب برای مقابله با افکار خشونت آمیز می دانند. در کلاس موسیقی این مرکز، دانش آموزان با لباس قومی، سازهای موسیقی محلی می نوازند و مهارتهای هنری خود را عرضه می کنند. در میدان ورزشی مجهز به امکانات متعدد، دانش آموزان در فعالیتهای بسکتبال، والیبال و پینگ پنگ حضور دارند.
تصور زمان بابر، مجری رادیو دوستی چین و پاکستان (اف ام 98)، هدف چین از تاسیس این مرکز آموزش را افزایش تبادلات انسانی و همزیستی با صلح دانست و گفت: من پس از بازدید از این مرکز آموزش، تلاشهای چین در راستای ریشه کن کردن افکار افراطی را تائید می کنم. با آموزشهای حرفه ای، مردم به یکدیگر احترام می گذارند، افکار افراطیشان را کنار گذاشته و ضد نظام، مردم و ملت اقدام نمی کنند."
توغچه نور ییلماز خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گفت: "تروریسم، دشمن مشترک جهانیان است. چین با این اقدام، افراطگرایی را از بین می برد. نتایج کلی آن مطلوب و دستاوردهای آن قابل تحسین است."
مبارزه با تروریسم و نابودی افراطگرایی عزمی جهانی است. هیئت خبرنگاران بازدید کننده از مرکز یاد شده، در بیانیه ای تصریح کردند که منطقه شین جیانگ، این مدل مرکز آموزش را ابداع کرده و این ذکاوت چین سهمی شایسته برای جهان داشته که قابل استفاده و عبرت است.
سامیه فخری منصور نویسندۀ مجله الاهرام اقتصادی مصر نیز این راهکار چین را تایید کرده و الگویی برای سایر کشورها می داند تا افرادی که به تازگی تحت تاثیر اندیشه های افراطی قرار گرفته اند را نجات دهند."
عبدالمتین امیری سردبیر روزنامه اربند قندهار افغانستان معتقد است که اگر افغانستان از تجربیات چین استفاده کرده و مراکز آموزشی مشابهی تاسیس کند، افرادی که مخاطب افکار تروریستی هستند، ایمن خواهند بود و پس از مدتی وضع افغانستان عوض خواهد شد.

https://www.asianews.ir/u/1xD
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید