صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۹ / ۰۱:۳۸
کد خبر: 3476
گزارشگر: 213
۱۳۱۲
۰
۰
۲
کتاب «صد خاطره و نکته از دکتر مصدق» به کوشش محسن نیکبخت منتشر شد

ناگفته هایی از زبان موافقان و مخالفان محمد مصدق/خاطراتی از شعبان جعفری تا باستانی پاریزی

ناگفته هایی از زبان موافقان و مخالفان محمد مصدق/خاطراتی از شعبان جعفری تا باستانی پاریزی
کتاب «صد خاطره و نکته از دکتر مصدق» که به کوشش محسن نیکبخت به تازگی روانه بازار کتاب شده است، دربرگیرنده خاطرات و نکات تازه ای است از زبان بسیاری از شخصیت های تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر که درباره دوره‌های مختلف زندگی محمد مصدق گردآوری شده است.

کتاب «صد خاطره و نکته از دکتر مصدق» با گردآوری که به کوشش محسن نیکبخت به تازگی روانه بازار کتاب شده است، دربرگیرنده خاطرات و نکات تازه ای است از زبان بسیاری از شخصیت های تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر که درباره دوره‌های مختلف زندگی محمد مصدق گردآوری شده است.

از اختصاصات این کتاب آن است که برخی از نکات و خاطرات روایت شده برای نخستین بار است که درباره مصدق افشا شده اند. تعدادی از این خاطرات شفاهی، از زبان نزدیکانی چون دکتر محمود مصدق (نوه دکتر محمد مصدق) و خسرو سیف (دبیر کل حزب ملت ایران) بیان شده‌اند.

در این اثر این خاطراتی از دوستان و نزدیکان مصدق مانند غلامحسین و محمود مصدق، عروس وی و نیز پدر نگارنده کتاب و شخصیت‌هایی چون شعبان جعفری، عیسی جاورتنی، نصرالله توکلی نیشابوری، هوشنگ نهاوندی، توران شهریاری، گیتی دیهیم، جلیل بزرگمهر، انور خامه‌ای، ابوالفتح تک روستا، شیرین سمیعی، مهدی قلی خان هدایت، محمدابراهیم باستانی پاریزی، کریم سنجابی، نصرت الله امینی، محمد بسته نگار و...گرد آمده است.

نطق آتشین، گرم تا کی بماند این بازار، رفراندوم، زندان به سبک اروپاییان، تعمیر قصور سلطنتی، پیش‌بینی‌های عجیب، عکس مصدق، آزادی مطبوعات، خواب دکتر مصدق و آشتیانی‌زاده، باید با شکلات جمع‌وجورشان کرد، نفت به دولت شوروی فرخته شود، نباید به کسی بدهکار باشد، منارجنبان اصفهان قرن‌هاست می‌لرزد، ایران را به آتش کشیدند، فروش مملکت به ده میلیون دلار، سیاست نفتی مصدق، من چمدانم را می‌بندم، دزد گندم و آقا، از جمله عنوان های خاطرات کتاب «صد خاطره و نکته از دکتر مصدق» است.

همچنین در این کتاب مجموعه کوچکی از شعر شاعرانی مانند علی‌اکبر دهخدا، بدیع‌الزمان فروزانفر، نیما یوشیج، ادیب برومند، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، سیاوش کسرایی آمده است که در رثای محمد مصدق سروده اند.

انتشار آلبوم عکسی متنوع از دوره‌های مختلف زندگی مصدق و معرفی آثار قلمی منتشر شده وی نیز در کتاب دیده می شود و نیز زندگینامه‌ او تا روز مرگ و خاکسپاری اش اضافه شده است.

خسرو سیف در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است:

«خلق یک اثر بسیار زمان بر است و فکر می‌کنم این کتاب، با توجه به ویژگی‌هایی که دارد از جمله آثاری باشد که برایش وقت زیادی صرف شده با اینکه «گردآوری» و «تالیف» است. دقت نظر وسواس و توجه به بعضی نکات دور از چشم اما ارزنده از نکات بارز این مجموعه خاطره است که دکتر مصدق را از جنبه‌های مختلف اخلاقی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی و... به‌ویژه به نسل‌های کنونی-جوانانی که تقریبا هیچ شناختی نسبت به ایشان ندارند معرفی می‌کند»

کتاب «صد خاطره و نکته از دکتر مصدق» به کوشش محسن نیکبخت در 384 صفحه، شمارگان 750 نسخه و با قیمت 94 هزار تومان از سوی انتشارات تهران، با همکاری نشر آلما به چاپ رسیده است./

https://www.asianews.ir/u/1Ym
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید