صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۶
کد خبر: 348
گزارشگر: 1
۷۵۰
۰
۰
۰

ماجراجویی جدید آمریکا در خاورمیانه

دکتر شهریار یوسفی ایالات متحده، در پی از دست دادن نفوذش در خاورمیانه، در یک اقدام ماجراجویانه به دنبال ایجاد یک بلوک نظامی‌در خاورمیانه است. از نظر واشنگتن، این اقدام دو مشکل را به طورت همزمان حل می‌کند: با هزینه دیگران به تغییر رژیم در ایران کمک می‌کند و همچنین به بهانه مبارزه با جمهوری اسلامی، کسری بودجه خود را با فروش اسلحه به کشورهای متحد خود تامین می‌کنند.

البته کارشناسان در مورد توانایی آمریکا در ایجاد این بلوک نظامی ‌موثر تردید دارند. کشورهای عربی توانایی جنگی زیادی ندارند و با وجود سرمایه‌گذاری‌های هنگفت درامور نظامی‌ و خرید سلاح، توانایی‌شان، حتی با ضعیف‌ترین کشورهای ناتو هم قابل مقایسه نیست. این موضوع در ماجرای جنگ یمن هم مشخص شده و دولت پادشاهی عربستان و هم‌پیمانان آنها از سال 2014 نتوانسته‌اند موضوع یمن را حل کنند.
واشنگتن متوجه این نکته هست که هم پیمانانش نمی‌توانند این مشکلات را با فشارهای معمول حل کنند، بنابر این روی گروه‌های تروریستی تحت کنترل آنها حساب باز کرده و از این نقشه در ماجرای جنگ سوریه هم استفاده کرده است. دراین مورد وظیفه عربستان تامین مالی ستیزه‌جوایان و تروریست‌هاست و آمریکا هم تامین ملزومات این ماجراجویی، یعنی از تمام سلاح‌ها و سایر ملزومات جنگی تا آموزش این نیروها توسط مربیان نطامی‌ خود را به عهده دارد.
برای صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت موسوم به دولت اسلامی‌هم، آمریکا شدیدا از نابودی ستیزه‌جویان توسط نیروهای ایران و روسیه جلوگیری می‌کند. واشنگتن آنها را از نظر جاسوسی و امنیتی تامین می‌کند،از نظر سیاسی از آنها حمایت می‌کند و جلوی طرح‌های مختلف برای نابودی سایت‌های تروریستی بین‌المللی را می‌گیرد. علاوه بر این نشانه‌های بسیاری برای صرف هزینه بیشتر روی آموزش نیروهای داعش و ورود آنها به افغانستان و پاکستان وجود دارد.
در حال حاضر ایران و روسیه مهم‌ترین تضمین‌کنندگان امنیت در خاورمیانه هستند و این اصلا مورد پسند آمریکایی‌ها نیست. به این دلیل است که آنها هر کاری را انجام می‌دهند تا این وضعیت تغییر کند، حتی ارتباط و همراهی با تروزیست‌ها.

https://www.asianews.ir/u/1xK
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید