صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۵
کد خبر: 3480
گزارشگر: 213
۱۰۳۲
۰
۰
۱
در ادامه واکنش مسوولان ایران و اوکراین در خصوص پرواز 752

تاکید اوکراین بر تروریستی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی/ایران خطای انسانی را عامل سقوط پرواز 752 بیان کرد

تاکید اوکراین بر تروریستی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی/ایران خطای انسانی را عامل سقوط  پرواز 752 بیان کرد
در حالی که دادستانی نظامی تهران می‌گوید به طور قطع در سرنگونی هواپیمای اوکراینی زنجیره‌ای از خطاهای انسانی نقش داشته است، دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین این اقدام را تروریستی خواند.

تاکید مقامات اکراینی بر تروریستی بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی/ایران خطای انسانی را عامل سقوط  پرواز 752 بیان کرد 

در حالی که دادستانی نظامی تهران می‌گوید به طور قطع در سرنگونی هواپیمای اوکراینی زنجیره‌ای از خطاهای انسانی نقش داشته است، دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین این اقدام را تروریستی خواند.

هواپیمای اوکراینی ۱۸ دی‌ پارسال هدف دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین، که در مراسم نخستین سالگرد این رویداد با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، ایران را به «کتمان حقیقت» و «عدم‌شفافیت در تحقیقات این پرونده» متهم کرد.

او گفت: «این اقدامی تروریستی‌ بود که علیه هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین انجام شد. می‌دانیم چه اتفاقی رخ داده، مسئول آن کیست و با چه منظوری این کار را انجام داده‌اند».

دانیلوف تاکید کرد: «پیشنهادهایی که ایران برای پرداخت غرامت می‌دهد به هیچ عنوان با شرایط این سانحه مطابقت ندارد. پرداخت غرامت یک موضوع است و موضوع دیگر این است که چه کسی و با چه هدفی این اقدام تروریستی را انجام داده است».

ایران پس از سه روز انکار اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که «خطای انسانی» رخ داده است و غلامعلی ترکی، دادستان نظامی تهران، پس از یک‌سال مدعی شد: «مجموعهٔ یافته‌های تحقیقات در ایران نشان می‌دهد که زنجیره‌ای از خطاهای انسانی رخ داده است».

او وعده داد این پرونده به زودی به دادگاه نظامی ارسال و متهمین که به گفتهٔ وی ده نفر، که برخی از آن‌ها فرماندهان عالی نظامی هستند، محاکمه خواهند شد.

دید‌بان حقوق بشر: ایران از سقوط هواپیمای اوکراینی گزارشی شفاف و معتبر نداده است

مقامات اوکراینی و دیگر کشورهای درگیر در این پرنده، این روایت را نمی‌پذیرند. رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه با قاطعیت گفت: «مسلم است که ایران می‌دانست موشک پدافند هوایی به سوی هدفی غیرنظامی پرتاب می‌شود».

ولودیمیر کونوالف، کارشناس امور بین‌الملل، می‌گوید در صورت ثابت شدن عمدی بودن اقدام ایران، غرامت آن ممکن است تا ده برابر پیشنهادهای اخیر این کشور باشد:

آقای کونوالف تصریح کرد: «معتقدم هیچ نهاد بین‌المللی و در مرحله نخست، ایکائو گزارش ایران مبنی بر وقوع خطای انسانی را نمی‌پذیرد. ما شواهد غیرقابل انکاری در دست داریم که نظامیان ایران آن شب برای جنگ تمام‌عیار با آمریکا آماده شده بودند. نواقص در ‌هماهنگی بین مسئولین نظامی و غیرنظامی و ناتوانی دولت برای تضمین امنیت هوانوردی غیرنظامی به ما نشان می‌دهد که ایران به عنوان یک کشور، مسئول و مقصر این اتفاق است و نمی‌توان خطای انسانی را بهانه آورد».

به گفته این کارشناس امور بین‌الملل، «ثابت کردن این موضوع در نهادهای حقوقی بین‌المللی چندان دشوار نخواهد بود. اما متوجه هستم که دادخواهی خواست اصلی بستگان و دولت‌های متاثر از این سانحه است و می‌خواهند دلایل این اقدام را بدانند. به نظرم اظهارات اخیر مسئولین ناشی از عصبانیت‌شان از موضع غیرسازندهٔ ایران است و این‌که تهران مصمم است به دروغگویی ادامه دهد».

ایران در آستانهٔ سالروز سرنگونی هواپیمای اوکراینی پرداخت ۱۵۰ هزار دلار به عنوان غرامت برای خانواده‌های هر سرنشین این پرواز را تصویب کرد. اوکراین و کانادا تاکید می‌کنند مبلغ غرامت باید در مذاکره تعیین شود، آن هم پس از مشخص شدن تمام جزئیات این سانحه.

شهروندان اوکراین، کانادا، سوئد، بریتانیا و افغانستان در میان جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ بودند. وزیران خارجهٔ این پنج کشور روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند پیش از پرداخت خسارت کامل، عدالت را اجرا کند.

مایک پومپئو، وزیر خارجهٔ آمریکا، نیز روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا هم به این درخواست می‌پیوندد.

این در حالی است که سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوا فضای سپاه سال گذشته بعد از سقوط هواپیمای اکراینی گفت:

ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

*بررسی ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود و همین ابتدای صحبت عرض کنم که ما گردنمان از مو باریک تر است.

*یک عمر خود را پیشمرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت حاضر شدیم تا توضیح دهیم.

*همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم./

https://www.asianews.ir/u/1Yq
اخبار مرتبط
رالف گودیل، مشاور نخست‌وزیر کانادا در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفت: با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران نتوانسته یک تحقیق شفاف و کامل در این مورد ارائه دهد، این اتفاق می‌تواند بازهم در حریم هوایی ایران رخ دهد.
دادستانی کل اوکراین با تاکید بر این که سرنگونی هواپیمای پرواز ۷۵۲ جنایت عمدی بوده، می‌گوید دولت ایران به رغم وعده‌های قبلی هیچ سندی درباره انهدام این هواپیما به اوکراین نداده است.
محسن بهاروند، سرپرست تیم مذاکره ایران با اوکراین، ضمن انتقاد از به گفته او «یک‌جانبه‌گرایی» کانادا اعلام کرد ایران با این کشور درباره موضوع سرنگونی هواپیمایی اوکراینی مذاکره و همکاری نخواهد کرد.
سفیر ایران در اوکراین مذاکرات تهران را سازنده خوانده اما مقام های اوکراینی در روز اول گفت و گوها اعلام کرده بودند خواهان روشن شدن تمام جزئیات به طور دقیق هستند
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید