صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۹
کد خبر: 3492
گزارشگر: 213
۱۲۱۱
۰
۰
۱
یادداشت/شیرین نوری

انحصارگری؛ دشمن اقتصاد ایران

انحصارگری؛ دشمن اقتصاد ایران
در اقتصاد کشورها دو نوع انحصار وجود دارد؛ انحصار مثبت که همان اعطای امتیازهای خاص به مخترعان برای ایجاد قدرت بازاری و افزایش انگیزه در افراد است که این نوع انحصار در کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود و انحصار منفی که منجر به انواع رانت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی می‌شود که متاسفانه اقتصاد کشور ایران درگیر انحصار منفی است.
در اقتصاد کشورها دو نوع انحصار وجود دارد؛ انحصار مثبت که همان اعطای امتیازهای خاص به مخترعان برای ایجاد قدرت بازاری و افزایش انگیزه در افراد است که این نوع انحصار در کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود و انحصار منفی که منجر به انواع رانت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی می‌شود که متاسفانه اقتصاد کشور ایران درگیر انحصار منفی است.موانع رونق تولید در ایران بی شمار هستند، از نبود فضای مناسب برای کسب و کار گرفته تا مهیا نبودن شرایط برای ایجاد فضای رقابتی و رفع انحصار در اقتصاد.

در اقتصاد کشورها دو نوع انحصار وجود دارد؛ انحصار مثبت که همان اعطای امتیازهای خاص به مخترعان برای ایجاد قدرت بازاری و افزایش انگیزه در افراد است که این نوع انحصار در کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود و انحصار منفی که منجر به انواع رانت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی می‌شود که متاسفانه اقتصاد کشور ایران درگیر انحصار منفی است. باید پذیرفت که بحث انحصار بسیار مهم است و بخصوص در چند ماه اخیر که هر سه قوه برای مبارزه با رانت و انحصارطلبی متحد شده‌اند، می بایست جهت رفع انحصار گامهای استوارتری برداشت.

زمانی که انحصار از بعد منفی وارد می شود و قدرت بازاری ایجاد می کند در نهایت‌ به سود نامتعارف می‌انجامد و با افزایش سود نامتعارف، تولید کم شده و قیمت‌ها بیش از حد افزایش می‌یابند و در نهایت التهابات اقتصادی را افزایش دهد و رفاه اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اما راه مقابله با انحصار، رقابتی کردن اقتصاد، آزاد‌سازی قیمتی و آزاد‌سازی واردات و یا کاهش دادن تعرفات گمرکی است و نکته مهم اینکه اگر اقتصاد رقابتی باشد دیگر لازم نیست برای از بین بردن انحصارات جنگید و قانون وضع کرد چرا که خود به خود از بین می‌رود.

نکته دیگر آزاد‌سازی واردات است در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مشاهده می کنیم که واردات را آزاد می‌کنند تا هر گونه قدرت انحصاری داخلی از بین برود و اما در ایران مشاهده می کنیم که تمامی صنایع با پرداخت بالاترین تعرفه های گمرکی نایی در جهت افزایش تولید ندارند.

سخن اخر اینکه راهکارهای مقابله با انحصارگری در سه مورد‌ آزاد‌سازی، رقابتی‌سازی و حذف مجوزهای زائد است. اگر دولت بپذیرد که نهادهای انحصارگر تا چه میزان بر سلامت جامعه و اقتصاد اور چذار است یک عزم ملی در جهت رفع انحصار ایجاد می شود چرا که بزرگترین دشمن اقتصاد ایران تحریمها و امریکا و اروپا نیست؛ بلکه این انحصار دولتی و خصوصی است که اقتصاد ایران را خفه کرده است./
شیرین نوری
https://www.asianews.ir/u/1Yz
اخبار مرتبط
این روزها چالش های بودجه ١٤٠٠ و استدلال فروش ٢/٣ میلیون بشکه نفت ۴۰ دلاری در روز و افزایش هزینه های دولت از جمله افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان و در نهایت افزایش تورم بدلیل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بسیار جدی شده است؛ چرا که اگر دولت نتواند درآمدی بر اساس برنامه بودجه ارایه شده داشته باشد، طبعا نمی تواند بی محابا هزینه کند.
طی 10 سال اخیر بزرگترین رکود اقتصادی همراه با بیشترین رشد نقدینگی به وجود آمده است و بالاترین آمار سفته بازی و رانت خواری در بازارهای مختلف مالی بدست آمده است و این در حالی است که ارزش پول ملی کشور به شدت کاهش یافته است و حجم نقدینگی به دلیل سیاستهای نادرست بانک مرکزی افزایش یافته است.
ضعف عملکرد اقتصاد ایران در مقایسه با کشورهایی با شرایط مشابه فقط و فقط تحریم ها نیست؛ بلکه بیشتر از تصمیمات خلق‌الساعه و غیر کارشناسی دولتمردان منشا می گیرد؛ به بیان ساده تر شرایط اقتصادی ایران به سمت و سویی هدایت می شود که روز به روز قوانین بی ثبات تر و سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و صنعتگران با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.
این روزها با توجه به تحولات سیاسی و بین المللی بخصوص انتخابات آمریکا و پیروزی احتمالی دموکراتها بر جمهوریخواهان در ایران شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود از جمله اینکه نقشه بسیاری از افراد که بسوی دلالی و به بهانه تحریم سعی در افزایش نرخ ارز و احتکار کالاهای اساسی و کمبود و گرانی کالاها را در بر داشت نقش بر آب خواهد شد.
این روزها کافی است به بازار های مختلف نیم نگاهی بیندازیم و ببینیم که قیمت کالاها هر روز گران‌تر از روز قبل می‌شود و دولت نیز بدلیل ناتوانی بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار و تورم افسار گسیخته سعی می کند مردم را به گرانی کالاها عادت دهد؛ اما واضحا دولتمردان بدانند که نفس مردم نه بخاطر ماسک زدن؛ که گرانی ها نفس آنها را تنگ کرده است.
این روزها کارگران از نظر اقتصادی و معیشتی به دلایل شرایط تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و کم‌لطفی‌هایی مسوولان روزهای سختی را می گذرانند و این در حالی است که سال های زیادی است که قشر زحمت کش و مظلوم کارگری کشور، فشار تورم را تحمل می کنند و فریاد آنها نیز به گوش هیچ قانونگذار و مجری قانونی نمی رسد.
دو قطبی(پولاریزه شدن) جامعه، منجر به تورم همراه با رکود و افزایش نابرابری خواهد بود و آخر اینکه در صورت عدم برگشت و اصلاح می بایست در انتظار نارضایتی اجتماعی باشیم.
اقتصاددانان بنام کشور معتقدند ۷۰ درصد مشکل عظیم اقتصادی کشور بدلیل تصمیمات و ساختارهای نادرست اقتصادی است و تنها ۳۰ درصد آن به تحریم ها مربوط می شود و در غیر اینصورت حتی اگر تمام ثروت دنیا را داشته باشیم وضعیت همین است که هست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید