صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۶
کد خبر: 3499
گزارشگر: 213
۱۷۱۲
۰
۰
۱
بنا بر اظهارات تازه رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا

واکسن کوبایی به جای فایزر!/آیا ایرانی ها ساخته کوبا را تزریق می کنند؟

واکسن کوبایی به جای فایزر!/آیا ایرانی ها ساخته کوبا را تزریق می کنند؟
رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت که مرحله سوم آزمایش واکسن کوبا روی هزاران نفر در ایران انجام می‌شود

در پی صحبت رهبری،  مبنی بر «ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به ایران»، مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که به زودی فاز سوم آزمایش انسانی واکسن ساخت کوبا روی چندین هزار نفر از شهروندان ایرانی آغاز می‌شود.

آزمایش فاز سوم واکسن ساخت کوبا روی چند هزار نفر از شهروندان ایرانی درحالی به طور رسمی اعلام شد که خامنه‌ای نوزدهم دی ماه درباره دلیل مخالفت خود با «خرید و واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی»، گفت که به آمریکا اطمینان ندارد و ممکن است آنها بخواهند این واکسن را بر روی «ملت‌های دیگر امتحان کنند».

با این حال مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت با اینکه تولید واکسن در شرکت‌های ایرانی آغاز شده اما به نظر می‌رسد که زودتر از همه واکسن کوبایی وارد بازار ایران شود و تزریق همگانی واکسن کوبایی‌ تا بهار آینده در کشور شروع می‌شود.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گزینه اصلی واکسیناسیون در ایران را واکسن ساخت کوبا عنوان کرد و گفت: «واکسنی که با مشارکت کوبایی‌ها در ایران تولید می شود در فاز نخست در کوبا به ۵۶ نفر و در فاز دوم به بیش از ۱۰۰ نفر دیگر در این کشور تزریق شده اما در فاز سوم قرار است همزمان با کوبا در ایران نیز به چندین هزار نفر تزریق شود.»

قانعی درباره وضعیت واکسن کرونایی که آزمایش انسانی آن اوایل دی ماه آغاز شد نیز گفت که ساخت این واکسن که «کوو ایران برکت» نام گرفته از سوی «ستاد اجرایی فرمان امام» از نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی آغاز شده و پلتفرم تولید این واکسن بر اساس «ویروس کشته شده» است.

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود که گروه اول آزمایش انسانی واکسن بنیاد برکت که سه نفر بودند بعد از یک هفته قرنطینه به منزل بازگشتند و همچنان تحت نظر و مراقبت پزشکی قرار دارند و این واکسن با ادامه نتایج مثبت تا دو ماه دیگر به ۵۶ داوطلب تزریق می‌شود و درصورت مثبت بودن نتایج، پس از وارد فاز سوم آزمایش می‌شود.

قانعی تاکید کرد که «در ایران شش شرکت در کار تهیه واکسن هستند و تا شهریور ۱۴۰۰ با مازاد واکسن‌های تولید کشور مواجه خواهیم شد».

این مقام ستاد ملی کرونا همچنین گفت که با توجه به پرداخت هزینه خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به کوواکس، از خرید ۲ میلیون دُز واکسن کرونا از طریق کوواکس تا اسفند ۹۹ یا اوایل سال ۱۴۰۰ در اختیار کشور قرار می‌گیرد که به اولویت اول، یعنی کادر درمان و پس از آن افزاد بالای ۶۵ سالی که بیماری دارند، تزریق خواهد شد.

مفام معظم رهبری ، روز جمعه ۱۹ دی ماه در یک سخنرانی ویدیویی اعلام کرد که ورود «واکسن آمریکایی و انگلیسی» کرونا به ایران ممنوع است و افزود که به فرانسه نیز اعتماد ندارد.

پس از سخنان ایشان، دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای در کشور  تبلیغات گسترده‌ای را علیه واکسن‌های ساخته شده کرونا آغاز کردند و به ویژه واکسن‌های فایزو آکسفورد را فاقد مصونیت بخشی لازم در مقابل ویروس کرونا معرفی کردند.

از سوی دیگر روسای سازمان نظام پزشکی ایران دو روز پیش در نامه‌ای به حسن روحانی با تاکید کردند که امروز «خرید واکسن نیازی حیاتی و ضروری است.»

محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی، ایرج فاضل رییس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران، مصطفی معین رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی و عباس آقازاده مسرور، مجمع عمومی این سازمان در این نامه تاکید کردند که «تهیه واکسن، باید صرفا بر اساس نگرشی علمی و مصالح ملی و فارغ از مسائل سیاسی باشد.»/

https://www.asianews.ir/u/1YG
اخبار مرتبط
پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن تاکید بر تزریق واکسن کرونا این اقدام را یک «انتخاب اخلاقی» برای قمار نکردن با جان خود و دیگران خواند.
در هفته‌های گذشته و پس از آغاز واکسیناسیون عمومی و جهانی با واکسن‌های شرکت آمریکایی فایزر در اغلب کشورها، مسوولان ایرانی با این سوال مردم و افکار عمومی مواجه شدند که چرا جمهوری اسلامی ایران این واکسن‌ها را نخریده است؛ این در حالی است که همزمان با ساخت واکسن ایرانی کرونا برخی رسانه ها به واکسن فایزر انتقاداتی وارد کردند.
در حالی که هنوز برند واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران مشخص نشده، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این سازمان واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد؛ در حالی است که واکسن های تایید شده تا 90 و 95 درصد از سوی اغلب کشورهای جهان، شامل واکسن چینی نیست.
رئیس بانک مرکزی ایران امروز پنج‌شنبه در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت؛ این در حالی است این مقام دولتی نه زمان مشخص واردات واکسن را ارائه کرده و نه درباره نوع واکسن جزییاتی را ارایه کرده است.
آغاز خرید و تزریق واکسن های آمریکایی فایزر و مدرنا در بسیاری از کشورها و گفته های بسیار متناقض مسوولان در ایران درباره خرید واکسن کرونا ممکن است موجب نگرانی مردم شود و به فضای یاس آلود در خصوص مقابله با این بیماری مرگبار دامن بزند؛ در این حال محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به تدروس ادهانوم ، رییس سازمان بهداشت جهانی از او خواست تا همه تلاش خود را برای تامین دوزهای مورد نیاز واکسن کرونا در ایران به کار گیرد.
علی مطهری، نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، امروز در پیامی از باطل شدن سهمیه جهانی واکسن کرونا برای مردم ایران خبر داد؛ این در حالی است که تأمین واکسن را «حیاتی، قهری و قطعی» خوانده و از مسئولان دولتی خواسته است که «دست بخش خصوصی» را در این زمینه باز نگه دارند؛همچنین رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران گفته که هیچ مشکلی برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.
محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن انتقاد از عدم تامین واکسن کرونا به میزان کافی برای مردم گفت خرید واکسن برای کل کشور تنها به ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و این مبلغ «عددی نیست.»
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید پیشنهاد آن کشور برای کمک به ایران جهت مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ «همچنان پابرجاست»،
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید