صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۹ / ۰۰:۴۱
کد خبر: 3517
گزارشگر: 213
۲۲۷۲
۰
۰
۲
از سوی وزارت خزانه داری آمریکا صورت گرفت:

نهادهای ثروتمند ایران زیر ذره بین آمریکا/ تحریم تولیت آستان قدس رضوی، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و 16 نهاد ایرانی

نهادهای ثروتمند ایران زیر ذره بین آمریکا/ تحریم تولیت آستان قدس رضوی، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و 16 نهاد ایرانی
وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۲ فرد و ۱۶ نهاد ایرانی را به فهرست «اتباع و افراد خاص تحریم شده» (SDN) این وزارتخانه اضافه کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در شرایطی که تنها چند روز به پایان ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» باقی مانده اسامی ۲ فرد و ۱۶ نهاد ایرانی را به فهرست «اتباع و افراد خاص تحریم شده» (SDN) این وزارتخانه اضافه کرد.

به نقل از فارس، «احمد مروی»، تولیت آستان قدس رضوی و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ۲ شخصی هستند که در این فهرست قرار گرفته‌اند.

خزانه‌داری آمریکا نام «ابو فدک المحمداوی»، نایب رئیس سازمان الحشد الشعبی را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. المحمداوی بعد از شهادت «ابومهدی المهندس» به عنوان جانشین ایشان منصوب شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید که دارایی‌های این افراد در خاک ایالات متحده ضبط خواهد شد و شهروندان آمریکایی حق انجام معامله با آن‌ها را ندارند.

هرکسی که با این افراد معامله داشته باشد با خطر تحریم از سوی آمریکا روبرو خواهد شد.

این نهادها مطابق فرمان اجرائی ۱۳۸۷۶ که رهبر جمهوری اسلامی ایران، دفتر رهبری و نهادهای وابسته به آن را هدف قرار می‌دهد، تحریم می‌شوند.

به نوشته سفارت مجازی ایالات متحده در ایران، این اقدام به دنبال تحریم وزارت خزانه‌داری در نوامبر ۲۰۲۰ علیه بنیاد مستضعفان است که یک مجموعه عظیم تحت کنترل خامنه‌ای با دارایی‌هایی در بخش های اصلی اقتصاد ایران به شمار می‌رود.

تخمین زده می‌شود که ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی همراه با بنیاد مستضعفان و خاتم‌الانبیا، نهاد تحت مالکیت سپاه پاسداران که از پیش تحریم شده است، بیش از نیمی از اقتصاد ایران را کنترل می‌کنند.

احمد مروی که روز چهارشنبه در فهرست تحریم‌های واشینگتن قرار گرفت، را می‌توان از وفادارترین مدیران کنونی  به مقام معظم رهبری است.

آستان قدس رضوی از ثروتمندترین مجموعه‌های اقتصادی در ایران است که در حوزه‌های مختلفی از عمران و ساختمان گرفته تا کشاورزی و دامپروری و صنعت و معدن فعالیت می‌کند. با این حال آستان قدس رضوی تاکنون از پرداخت مالیات معاف بوده است.

به غیر از آستان قدس رضوی، شرکت دانش‌بنیان «برکت» از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام که طی ماه‌های گذشته انحصار تولید ماسک در کشور را در دست گرفته و مدعی تولید واکسن «کو ایران برکت» است، نیز به لیست تحریم‌ها اضافه شده است.

همچنین شرکت «گسترش الکترونیک مبین» وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام تحریم شدند.

در اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی از جمله «کمباین‌سازی ایران»، «موسسه حسابرسی مفید راهبر»، «مسکن و عمران قدس رضوی»، «شرکت معادن قدس رضوی»، شرکت «کاشی سنتی قدس»، شرکت «کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی»، «سازمان اقتصادی رضوی»، شرکت «فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی»، شرکت «توسعه نفت‌وگاز»، شرکت «مدیریت زنجیره» و شرکت «شهاب خودرو رضوی» تحریم شدند.

همچنین شرکت «توسعه حفاری تدبیر» و شرکت‌ «تولید نیروی برق آبادان» نیز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که بنیادهای تحریم شده از جمله بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام، نیمی از اقتصاد ایران را در دست دارند و باعث فساد مالی گسترده در جمهوری اسلامی شده‌اند.

او گفت آمریکا به تحریم نهادها و افرادی که به قیمت فقر مردم ایران، خود را ثروتمند می‌کنند ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز ۲۰ آبان سال ۹۲ گزارشی تحقیقی را منتشر کرد میزان دارایی‌های این سازمان «بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود.

تحریم‌های جدید ایالات متحده در حالی وضعی می‌شود که یک هفته بیشتر به پایان کار دولت دونالد ترامپ باقی نمانده است.

ترامپ در چهارسال گذشته رویکردی تهاجمی در قبال ایران اتخاذ کرد و در اردیبهشت ۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با تهران خارج شد و تحریم‌های وسیعی علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

این تحریم‌ها در دو سال گذشته باعث تشدید اقتصاد نابسامان ایران شده و به افزایش قیمت ارزهای خارجی و انواع کالاهای اساسی دامن زده است، ضمن اینکه تهران را از میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم کرده است./

 

https://www.asianews.ir/u/1YU
اخبار مرتبط
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که اطلاعات مربوط به نقض کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی توسط ایران از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است.این گزارش که درباره میزان پایبندی کشورهای مختلف جهان به «کنسواسیون منع سلاح‌های شیمیایی است»، تابستان سال ۲۰۱۹ توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه شده است.
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس، تاکید کرد در صورت لغو نشدن تحریم‌های آمریکا تا سوم اسفند، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اخراج خواهند شد.
دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفته است پیمانکاران ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلب دارند ولی قادر به وصول این مبلغ نیستند؛ در حالی که اگر بین دو دولت توافق شده و مسجل شده باشد، حتی در کیسه هم می‌توان پول جابجا کرد.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز گفت: احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در دوران ریاست جمهوری جو بایدن مستلزم توافق جدیدی برای چگونگی بازگشت ایران به تعهداتش است. اما نماینده ایران در واکنش گفته است، برای احیای برجام نیازی به سند جدیدی نیست.
وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شهروند ایرانی را مشمول تحریم قرار داد.
شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد برای تصمیم خود مبنی بر ایجاد یک سازوکار جهانی اِعمال تحریم علیه ناقضان حقوق بشر، آیین‌نامه‌ای را به تصویب رسانده است.
وزارت خزانه داری آمریکا که سازوکار تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را توضیح می‌دهد، گفته است: بانک‌های خارجی که در تامین هزینه‌های تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی مانند ماده ضدعفونی‌کننده دست، ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) یا وسایل حفاظت فردی به ایران کمک کنند، مشمول جریمه نخواهند شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید