صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۴
کد خبر: 3540
گزارشگر: 213
۹۹۷
۰
۰
۱
سازمان انرژی اتمی ایران درخواست قدرت‌های اروپایی را رد کرد

اصرار ایران بر تولید اورانیوم فلزی ادامه دارد/ابراز نگرانی عمیق کشورهای اروپایی

اصرار ایران بر تولید اورانیوم فلزی ادامه دارد/ابراز نگرانی عمیق کشورهای اروپایی
در حالی که اقدامات تازه هسته‌ای ایران موجب ابراز نگرانی عمیق کشورهای اروپایی شده است، سازمان انرژی اتمی ایران با رد درخواست سه کشور اروپایی برای توقف فوری تولید اورانیوم فلزی، گفته است تولید این ماده طبق قانون مصوب مجلس است و «تولید بدون توقف» ادامه خواهد یافت.

سازمان انرژی اتمی ایران با رد درخواست سه کشور اروپایی برای توقف فوری تولید اورانیوم فلزی، گفته است تولید این ماده طبق قانون مصوب مجلس است و «تولید بدون توقف» ادامه خواهد یافت.

در بیانیه این سازمان که شامگاه روز شنبه ۲۷ دی منتشر شد، تاکید شده است که میزان کمی اورانیوم فلزی از اوایل دهه ۸۰ در ایران تولید شد و اکنون بلافاصله پس از تولید اورانیوم فلزی به عنوان یک «محصول میانی»، مرحله تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) انجام خواهد شد.

سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرده است که اطلاعات مربوط به طراحی کارخانه تولید اورانیوم فلزی را در «زمان مقتضی» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌دهد.

مجلس شورای اسلامی در ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای عدول دولت ایران از برخی دیگر از تعهدات هسته‌ای خود باز کرد و اکنون ایران با استناد به این قانون اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است.

فرانسه، آلمان و بریتانیا، روز شنبه ۲۷ دی، در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران تاکید کردند چنانچه جمهوری اسلامی خواستار «حفظ» توافق برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فورا متوقف کند.

در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی آمده است که «تولید فلز اورانیوم دارای پیامدهای بالقوه سنگین نظامی است» و این در حالی است که ایران «هیچ‌گونه توجیه پذیرفتنی غیرنظامی» برای اقدام‌های اخیرش ندارد.

بر اساس برجام، ایران موظف است به مدت ۱۵ سال از هرگونه اقدام در راستای تولید اورانیوم فلزی یا تحقیق و توسعه در زمینه متالورژی اورانیوم خودداری کند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز روز شنبه ۲۷ دی ماه با اشاره به برخی فعالیت‌های تازه ایران گفت که ایران درمسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی خود است و ضروری است که آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برگردند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند اکنون ایران با عدول از تعهدات خود در چارچوب برجام فاصله خود برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتم را به کمتر یک سال رسانده است.

ایران در سال‌های اخیر بارها هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است./


https://www.asianews.ir/u/1Zg
اخبار مرتبط
رئیس ستاد ارتش اسرائیل به فرماندهان خود دستور داده است طرح‌های موجود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و برای اجرای عملی آنها آماده شوند؛ در حالی که همزمان اسرائیل برای نخستین بار به حوزه فعالیت سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، افزوده می‌شود؛ این فرمان برای تقویت محور اسرائیل و اعراب در رویارویی احتمالی با ایران ارزیابی شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برای لغو تحریم‌ها اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود؛ این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس، تاکید کرد در صورت لغو نشدن تحریم‌های آمریکا تا سوم اسفند، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اخراج خواهند شد.
با ادامه انتقادهای بین‌المللی از کاهش تعهدات برجامی ایران، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی،‌ ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌ها در حوزه هسته‌ای از اقدام برای نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم خبر داد.
بنی گنتس،‌ وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید همزمان با تغییر دولت در آمریکا ممکن است در جبهه تقابل اسرائیل با ایران حوادثی رخ دهد.
شورای نگهبان امروز طرح دو فوریتی مجلس ایران برای محدودیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی اورانیوم را بعد از «اصلاح ماده شش» آن، تایید کرد.
مجلس شورای اسلامی امروز به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که در صورت تصویب نهایی، محدودیت‌هایی بر سر بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران وضع خواهد کرد.
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، موسوم به «سنتکام»، روز شنبه اول آذر ماه از استقرار بمب افکن‌های «بی-۵۲» در منطقه خاورمیانه خبر داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید