صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۰۰:۵۰
کد خبر: 3546
گزارشگر: 213
۲۳۲۵
۰
۰
۳
به دلیل بدهی مالی

محرومیت ایران از حق رای در سازمان ملل متحد

محرومیت ایران از حق رای در سازمان ملل متحد
ایران به دلیل «بدهی مالی» از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد محروم شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران به انتشار خبر محرومیت ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل بدهی مالی سنگین واکنش نشان داد. مبلغ این بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلار اعلام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به انتشار خبر محرومیت ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل بدهی مالی سنگین واکنش نشان داد.مبلغ این بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلار اعلام شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به ولکان بوزکر، رئیس هفتادو پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار اجرای ماده ۱۹ منشور این نهاد در مورد ده کشور از جمله ایران شد.

بنابر اظهارات آقای گوترش، ایران و ۹ کشور دیگر شامل لیبی، نیجر، کنگو، سومالی، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی، زیمبابوه، سائوتومه و پرنسیپ، به دلیل بدهی مالی به سازمان ملل متحد نباید در مجمع عمومی حق رای داشته باشند.

فهرست اسامی این ده کشور، روز ۲۴ دی، در وب‌سایت سازمان ملل متحد منتشر شده است.

بر اساس ماده ۱۹ منشور سازمان ملل، هر کشور عضو مجمع عمومی در صورتی‌که بیش از دو سال حق عضویتش را پرداخت نکند، از حق رای در این مجمع محروم خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه در واکنش به خبر عدم پرداخت حق عضویت به سازمان ملل گفت که حکومت ایران در سال‌های اخیر، با وجود محدودیت‌های ناشی از «تحریم‌های یک‌جانبه» ایالات متحده، همواره با استفاده از «معدود کانال‌های انتقال مالی»، حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخته است.

سعید خطیب‌زاده افزود: «در سال‌جاری نیز با توجه به مسدود شدن کانال‌های انتقال منابع مالی توسط آمریکا، از مدت‌ها پیش با خزانه‌داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است».

ایران اصرار دارد که به دلیل مسدودسازی دارایی‌های بین‌المللی ایران از سوی دولت ایالات متحده، سازمان ملل از «بانک واسطه» آمریکایی به منظور انتقال حق عضویت ایران استفاده نکند و یا دست‌کم این سازمان امنیت مسیر انتقال را تضمین کند./

https://www.asianews.ir/u/1Zm
اخبار مرتبط
یک روز بعد از تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط مجمع عمومی سازمان ملل، پارلمان اروپا نیز پنج‌شنبه ۲۷ آذر قطعنامه ای علیه ایران در همین زمینه تصویب کرد و این در حالی است که ایران این قطعنامه را محکوم و آن را رفتار مداخله‌جویانه در قبال ملت‌های مستقل توصیف کرد.
قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.
لی زلدین، نماینده جمهوریخواه نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: با اخراج هیئت دیپلمات‌های ایرانی حاضر در سازمان ملل متحد و آن‌هایی که در نیویورک ساکن هستند، باید این پیام صریح را به ایران منتقل کرد که ایالات متحده دخالت خارجی در انتخابات خود را تحمل نخواهد کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانست و همچنین بر همه‌گیری کرونا در جهان که ایران را پیش از هر کشور دیگر به پیشرو آمار کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد، اشاره داشت.
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به بدتر شدن شیوع ویروس کرونا و وضعیت زندانیان سیاسی در ایران بار دیگر بر آمادگی ایالات متحده برای کمک به ایران تاکید کرده است.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز از ایران خواست بی‌درنگ زندانیان سیاسی را در بحران کرونا آزاد کند.
روزنامه کیهان دو روز گذشته به آیت‌الله سیستانی که در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، خواهان انتخابات پارلمانی این کشور تحت نظارت سازمان ملل شده بود، انتقاد کرد و این انتقاد به واکنش منفی مقام سابق این کشور منجر شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید