صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۰۱:۵۰
کد خبر: 3547
گزارشگر: 213
۸۹۹
۰
۰
۱
ایران به انتقاد آلمان واکنش نشان داد

کانال اینستکس برجام را نجات نداد

کانال اینستکس برجام را نجات نداد
بانک مرکزی ایران به سخنان یک مقام ارشد وزارت خارجه آلمان درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در ناکارآمدی کانال مالی اینستکس واکنش نشان داد؛ این در حالی است که این مقام آلمانی در پاسخ به پرسش یک نماینده مجلس این کشور، ایران را مسئول عملکرد ناموفق کانال مالی اینس‌تکس دانسته است.
بانک مرکزی ایران به سخنان یک مقام ارشد وزارت خارجه آلمان درباره نقش جمهوری اسلامی در ناکارآمدی کانال مالی اینستکس واکنش نشان داد.

نشریه آلمانی اشپیگل روز یکشنبه ۲۸ دی گزارش داد که آنتیه لندرت‌زه، از مقامات‌ وزارت خارجه آلمان، در پاسخ به پرسش یک نماینده مجلس آلمان، جمهوری اسلامی ایران را مسئول عملکرد ناموفق اینستکس دانسته است.

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران، موسوم به اینستکس، مجرایی است که کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام برای تبادلات مالی و بازرگانی با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا پیشنهاد کردند.

بانک مرکزی ایران اما در واکنش به این اظهارات در توئیتی نوشت: «کانال اینستکس برای نجات برجام طراحی شد اما کار نکرد چون کشورهای اروپایی شجاعت کافی برای اعمال قدرت اقتصادی ملی و مستقل خویش را نداشتند».

این یادداشت می‌افزاید: «همچنین آنان هیچ راهی برای تامین مالی اینستکس نیافتند. مشخص است که ایران تنها برای حفظ کانال اروپایی و واردات کالاهایی که قادر است از کانال‌های دیگر تامین کند، حاضر به جابه‌جایی منابع مالی خود نیست».

مقامات ایران پیش از این بارها تاکید کرده بودند که مهم‌ترین انتظارشان از راه‌اندازی این کانال مالی، فروش نفت است.

این در حالی است که آمریکا هشدار داده بود اینس‌تکس نباید اقلام تحریمی شامل نفت را پوشش بدهد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود که ایالات متحده با معاملات کالاهای غیر تحریمی و انسان‌دوستانه با ایران از طریق اینس‌تکس هیچ مشکلی ندارد./


https://www.asianews.ir/u/1Zn
اخبار مرتبط
ایران به دلیل «بدهی مالی» از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد محروم شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران به انتشار خبر محرومیت ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل بدهی مالی سنگین واکنش نشان داد. مبلغ این بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلار اعلام شده است.
در حالی که اقدامات تازه هسته‌ای ایران موجب ابراز نگرانی عمیق کشورهای اروپایی شده است، سازمان انرژی اتمی ایران با رد درخواست سه کشور اروپایی برای توقف فوری تولید اورانیوم فلزی، گفته است تولید این ماده طبق قانون مصوب مجلس است و «تولید بدون توقف» ادامه خواهد یافت.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل به فرماندهان خود دستور داده است طرح‌های موجود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و برای اجرای عملی آنها آماده شوند؛ در حالی که همزمان اسرائیل برای نخستین بار به حوزه فعالیت سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، افزوده می‌شود؛ این فرمان برای تقویت محور اسرائیل و اعراب در رویارویی احتمالی با ایران ارزیابی شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برای لغو تحریم‌ها اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود؛ این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس، تاکید کرد در صورت لغو نشدن تحریم‌های آمریکا تا سوم اسفند، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اخراج خواهند شد.
با ادامه انتقادهای بین‌المللی از کاهش تعهدات برجامی ایران، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی،‌ ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌ها در حوزه هسته‌ای از اقدام برای نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم خبر داد.
دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفته است پیمانکاران ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلب دارند ولی قادر به وصول این مبلغ نیستند؛ در حالی که اگر بین دو دولت توافق شده و مسجل شده باشد، حتی در کیسه هم می‌توان پول جابجا کرد.
سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید٬ ایران پذیرفته است تا در قبال دریافت بخشی از طلب شش میلیارد دلاری خود از دولت عراق، روند عادی صادرات گاز به این کشور را از روز چهارشنبه از سر گیرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید