صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۲
کد خبر: 3550
گزارشگر: 213
۱۳۲۵
۰
۰
۱
با یک کارشناس مسکن درباره قانون «اخذ مالیات از خانه های خالی»

مالیات خانه های خالی؛ منفعت دولت است و ازدیاد تورم

مالیات خانه های خالی؛ منفعت دولت است و ازدیاد تورم
قانون اخذ مالیات از خانه های خالی توسط رییس جمهور به دولت ابلاغ شد و بر این اساس حدود ۲ میلیارد تومان هم از محل اخذ مالیات از خانه های خالی برای بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.. در خصوص اینکه چنین اقدامی چه تبعاتی بر بازار ملک خواهد داشت، با مرتضی چگونیان، کارشناس مسکن و ملک گفت و گویی انجام داده ایم.

به گزارش آسیانیوز، قانون اخذ مالیات از خانه های خالی توسط رییس جمهور به دولت ابلاغ شد و بر این اساس حدود ۲ میلیارد تومان هم از محل اخذ مالیات از خانه های خالی برای بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.. در خصوص اینکه چنین اقدامی چه تاثیر یا تبعاتی بر بازار ملک خواهد داشت، با مرتضی چگونیان، کارشناس باسابقه مسکن و ملک گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:

چگونیان درباره اجرایی شدن قانون اخذ مالیات از خانه های خالی توضیح داد: این قانون که قرار است از سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، قطعا به نفع دولت است و تاثیر بعدی آن این است که عرضه را در بازار بیشتر خواهد کرد و مردم دسترسی بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: وضعیت پرداخت مالیات مالکان به این صورت است که فرضا اگر برای خانه ای ۱۰۰ متری، متری ۴۰ هزار تومان اجاره تعیین شود، ماهانه تقریبا حدود ۴ میلیون تومان بهای اجاره آن است که با کسر استهلاک و مواردی از این قبیل، حدود ۳ تا ۳ و نیم تومان قیمت اجاره اش می شود و حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان در ماه، مالیات چنین قیمتی است..البته این مساله قرار است بعد از ابلاغ و بعد از ۱۲۰ روزی که مستاجری برای خانه پیدا نشد، اجرا می شود.

 قانون اخذ مالیات از خانه های خالی سبب می شود افرادی که خانه های بزرگ دارند، روی قیمت ملک شان بکشند. این افراد مالیات را از جیب خودشان نخواهند داد و این موضوع به تورم می انجامد.

این کارشناس مسکن در ادامه گفت: در مجموع برای به عنوان مثال یک خانه ۱۰۰ متری، در سال اول؛ که براساس سالی ۴ میلیون تومان در جدول اداره دارایی هست، به صورت ۶ برابر یعنی ۳۲ میلیون تومان به آن مالیات تعلق می گیرد و ‌سال بعد ۶۴ میلیون تومان و سال بعدش با اضافه شدن یک برابر ، نزدیک به حدود ۱۰۰ میلیون می شود که مبلغ بالایی خواهد شد..

چگونیان همچنین درباره تبعات چنین قانونی نیز اضافه کرد: با این وضعیت افرادی که خانه های بزرگ دارند، روی قیمت ملک شان می کشند و این مالیات را از جیب خودشان نخواهند داد و این موضوع سبب تورم هم می شود، ولی در مجموع سبب افزایش ارایه ملک و مسکن استیجاری در بازار خواهد شد./


پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/1Zq
اخبار مرتبط
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید طرح‌های معیشتی برای حمایت از افرادی که نیازمند پشتیبانی هستند در نظر گرفته شود.در شرایط التهاب اقتصادی تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان توسط مجلس ما را به راهبرد معینی برای آینده بازارها و اقتصاد نمی‌رساند مگر آنکه مولفه‌های اثرگذار در اقتصاد مانند پارامترهای سیاسی که بسیار تعیین‌کننده است از شرایط التهابی به پایدار برسد.
با استناد به آنچه مراکز رسمی آماری از بودجه خانوارهای کشور منتشر کرده‌اند، میانگین درآمد خانوار شهری در سال ۹۸ بالغ بر ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و به‌ طور میانگین نیز ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان هزینه داشته‌اند. در سال گذشته درآمد روستاییان نیز حدود 29 میلیون و 702 هزار تومان بوده؛ در حالی که کارشناسان معتقدند تضعیف قدرت خرید و جهش تورم به‌ خصوص پس از بازگشت تحریم‌ها آن‌قدر شدید بوده که افزایش دستمزدها تاثیر چندانی بر سبد مصرفی و معیشتی افراد نداشته باشند.
در سال ۱۳۹۸ به علت افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت کالاها، تورم کشور به بالای ۳۹ درصد رسید و سازمان برنامه در گزارش مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰ به تحلیل نرخ تورم پرداخت.
تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در مهر ماه سال‌جاری از بین ۸۹ قلم کالای اساسی مورد بررسی قیمت ۸۴ کالا تا ۳۱۴ درصد نسبت به مهر ماه سال گذشته افزایش داشته است و قیمت اقلام مصرفی روزمره نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: حقوق کارگران فقط به میزان حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد در ابتدای سال و فقط یک بار افزایش یافته است، اما نرخ تورم و قیمت کالاهای اساسی روز به روز افزایش یافته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید