صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۲:۵۷
کد خبر: 3573
گزارشگر: 213
۱۰۱۰
۰
۰
۲
بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها خواستار شد:

بایدن از ترامپ علیه ایران سخت گیرتر می شود؟/تلاش برای ادامه فشار حداکثری موثرتر!

بایدن از ترامپ علیه ایران سخت گیرتر می شود؟/تلاش برای ادامه فشار حداکثری موثرتر!
بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها با ارایه چند توصیه به جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا و بیان ادعاهایی درباره ایران، از او خواسته‌اند که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران را به شیوه موثرتری ادامه دهد.

بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها با ارایه چند توصیه به جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا از او خواسته‌اند که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران را به شیوه موثرتری ادامه دهد.

اندیشکده «بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها» در واشینگتن، در یک رساله‌ درباره ترسیم نقشه راه برای امنیت ملی آمریکا، به سیاست دولت آمریکا نسبت به کشورهای مختلف از جمله ایران پرداخته است.

مارک دوبوویتز و ریچارد گولدبرگ، پژوهشگران عضو این اندیشکده که فصل مربوط به ایران را نوشته‌اند، در ابتدا با مروری بر سیاست‌های دولت دونالد ترامپ طی چهار سال گذشته، مدعی شده اند که کارزار «فشار حداکثری» رییس جمهوری آمریکا در زمینه کاهش منابع مالی ایران موفقیت آمیز بوده است.

بر اساس این گزارش، کمبود درآمدهای دولت ایران موجب شد که این کشور بودجه نظامی خود را به میزان بیش از ۲۴ درصد کاهش دهد و «گروه‌های نیابتی تروریست» ایران نظیر حزب‌الله لبنان نیز به دلیل از دست دادن کمک‌های مالی ایران، تحت فشار قرار گیرند.

در این گزارش آمده که مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۶۰ درصد کاهش یافت و ارزش پول ملی ایران نیز به پائین‌ترین میزان خود رسید.

همچنین در این گزارش با اشاره به اعتراضات گسترده اقتصادی در سال‌های اخیر در ایران، اقدام‌های نظامی آمریکا و اسرائیل تاکید شده که با این حال، نمی‌توان کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را واقعا «حداکثری» ارزیابی کرد.

به عقیده نویسندگان این گزارش، تحریم‌های مرتبط با برجام در اواخر سال ۲۰۱۸ دوباره اعمال شد و بخش‌های کلی اقتصاد ایران تا ژانویه ۲۰۲۰ دست‌نخورده باقی ماند و نظام بانکی ایران از جمله ۱۸ بانک تا اکتبر ۲۰۲۰ «از تحریم‌های آمریکا فرار کرده بود».

پژوهشگران بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تاکید کردند استفاده از توانایی‌های دریایی آمریکا برای رهگیری محموله‌های غیرقانونی از مبدا ایران به تازگی آغاز شد.

در ادامه، این پژوهشگران به این «تناقض» دولت آمریکا اشاره کرده‌اند که از یک سو واشینگتن از مردم ایران حمایت می‌کرد و از سوی دیگر به دنبال توافقی با ایران بود که احتمالا به وضعیت حقوق بشر در ایران نمی‌پرداخت. همچنین سیاست خروج نیروهای آمریکایی از عراق، سوریه و افغانستان را در تضاد با تمایل برای پاسخگو کردن ایران در زمینه اقدامات «متجاوزانه و تروریستی‌» دانسته‌اند. 

دوبوویتز و گولدبرگ تاکید کرده‌اند در یک کارزار حداکثری، همزمان برای بازداشتن از هر گونه حمله به منافع آمریکا و همچنین بازداشتن ایران برای توسعه برنامه تسلیحاتی هسته‌ای‌‌اش، فهماندن اراده آمریکا به ایران در زمینه بکارگیری زور مهم است.

این دو عضو بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با اشاره به اقدام‌های اخیر ایران در کاهش از تعهدات هسته‌ای خود، نوشتند که اگر سیاست آمریکا در مسیر درستی حرکت کند، می‌تواند با تمرکز بر وضعیت حقوق بشر در ایران، افزایش اقدام‌های بازدارندگی نظامی و اجرای پایدار فشار اقتصادی «حداکثری» موثرتر باشد.

توصیه‌ها به دولت آینده و کنگره آمریکا

این گزارش در پایان توصیه‌هایی را به دولت جو بایدن در برابر ایران مطرح کرده است. اولین توصیه «پرهیز از اشتباهات گذشته» یعنی دادن «معافیت‌ از تحریم‌ها به ایران پیش از اجرای یک توافق جامع که همه فعالیت‌هایه ایران، از جمله از بین بردن توانایی اصلی هسته‌ای و موشکی ایران را شامل شود».

 

جو بایدن

درخواست از ایران برای توضیح درباره همه فعالیت‌های گذشته و کنونی هسته‌ای این کشور، از دیگر توصیه‌هاست که اگر ایران به آن تن نداد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند پرونده ایران را به دلیل عدم پایبندی به ان‌پی‌تی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد.

اجرای تحریم‌های کنونی و اعمال تحریم‌های بیشتر در ارتباط با سپاه پاسداران و اجرای تحریم‌های آمریکا علیه بخش مالی ایران تا زمان پاسخگویی ایران به نگرانی‌های بین‌المللی در زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم، از دیگر توصیه‌های بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به دولت بایدن است.

این اندیشکده یادآوری کرده که تحریم‌های آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اصلی‌ترین نهادهای این کشور از جمله بخش انرژی ایران، جزو تحریم‌هایی است که در ارتباط با فعالیت‌های تروریستی ایران اعمال شده و هرگونه تخفیف یا معافیت از آنها باید به توقف این فعالیت‌ها مشروط شود.

افزایش تلاش برای لغو پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین حفظ نظارت و پارامترهای دقیق برای کانال بشردوستانه سوئیس با هدف تامین دارو و غذا برای مردم ایران در عین ممانعت از سوءاستفاده از کالاهای بشردوستانه مردم این کشور، از دیگر توصیه‌ها به بایدن است.

پژوهشگران بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از مقام‌های دولت بایدن خواسته‌اند به تلاش‌ها برای ممنوعیت صادرات سلاح ایران به عراق، یمن و سوریه ادامه دهند و نیز تحریم‌های موجود علیه شرکت‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران را اجرا و تحریم‌های جدیدتری در این زمینه وضع کنند.

اجرای تحریم‌های موجود برای جلوگیری از انتقال اسلحه از روسیه و چین به ایران، حمایت حداکثری از امیدهای مردم ایران برای دموکراسی‌، لغو ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا و تبدیل حقوق بشر به یکی از مطالبات اصلی مذاکرات برای توافق جامع با ایران، از دیگر توصیه‌هاست.

دوبوویتز و گولدبرگ خطاب به دولت بایدن نوشته‌اند: اطمینان دهید که آمریکا گزینه نظامی معتبری را برای تقویت فشار اقتصادی و مالی‌اش دارد. این امر باید شامل یک طرح نظامی در زمینه جلوگیری از ایران برای ساخت بمب اتمی و همچنین یک استراتژی نظامی معتبر مورد حمایت آمریکا برای مقابله با نفوذ  ایران در منطقه باشد. آمریکا باید هرگونه حمایت لازم را به اسرائیل برای مقاومت در برابر تجاوز ایران ارائه دهد.

تاکید بر توافق آبراهام درباره عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی و نیز تقویت ائتلاف علیه اقدامات ایران در منطقه، از دیگر توصیه‌ها به دولت آینده آمریکاست.

پژوهشگران اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها همچنین در پایان بخش ایران در نقشه راه این اندیشکده برای امنیت ملی آمریکا، توصیه‌هایی را نیز خطاب به کنگره آمریکا مطرح کرده‌اند تا در صورت لغو یا کاهش زودهنگام تحریم‌ها علیه ایران یا عدم تایید این که تحریم‌های اصلی علیه ایران در ارتباط با فعالیت‌های تروریستی و موشکی ایران است، اقداماتی را انجام دهد.

برگزاری جلسات منظم سه‌ماهه با مقام‌های عالی‌رتبه دولت درباره ایران، درخواست از «شبکه مقابله با جرایم مالی» در آمریکا برای بررسی خطرات پولشویی از جمله این توصیه‌ها به کنگره آمریکاست.

قانون‌گذاری‌ و الزام دولت بایدن به اجرای آنها در صورت حمله موشکی ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش علیه منافع آمریکا نیز از خواسته‌های بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از کنگره است.

سال گذشته، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از تحریم‌های تازه علیه برخی اشخاص و نهادهای آمریکایی خبر داد و اعلام کرد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و مدیر اجرایی آن مارک دوبوویتز، را در فهرست تحریمی جمهوری اسلامی ایران» قرار داده است./


https://www.asianews.ir/u/1ZP
اخبار مرتبط
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد و یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با روبه‌رو می‌شوند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا افراد و شرکت‌های جدیدی را از چین، هنگ‌کنگ، امارات تا ایران در ارتباط با نقض تحریم‌های کشتی‌رانی جمهوری اسلامی به لیست سیاه خود اضافه کرد.
در واپسین روزهای رئیس جمهوری ترامپ به عنوان رئیس جمهور قانون گریز ایالات متحده آمریکا، در شرایطی که استیضاح ترامپ از سوی سنای آمریکا در حال بررسی است، سیاست فشار حداکثری بر کشور جمهوری اسلامی ایران، همواره از سوی دولت بی تعهد و قانون گریز آمریکا در حال اجرا و تکرار است و در اقدامی تازه، وزارت خزانه‌داری آمریکا چند نفر از خدمتگزاران این مرز و بوم را در لیست تحریم های آمریکا اضافه نموده که عنوان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در میان آنها به چشم می خورد.
طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰، درآمد خالص صادرات نفت ایران ۱۱ میلیارد دلار بوده است؛ در حالی که رییس کل بانک مرکزی ایران، مجموع درآمد صادرات نفت ایران طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که دسترسی بانک مرکزی به این منابع نیز «بسیار کمتر» از این مبلغ بوده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۲ فرد و ۱۶ نهاد ایرانی را به فهرست «اتباع و افراد خاص تحریم شده» (SDN) این وزارتخانه اضافه کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید