صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۴
کد خبر: 3579
گزارشگر: 213
۱۶۸۲
۰
۰
۲
گفت و گوی آسیانیوز با «ر.اعتمادی»/قسمت دوم

برکناری سردبیر «اطلاعات» به خاطر یک تیتر و ماجرای «آیشمن» ایران

برکناری سردبیر «اطلاعات» به خاطر یک تیتر و ماجرای «آیشمن» ایران
گفت و گوی هفته گذشته ما با آقای «ر.اعتمادی» روزنامه نگار و داستان نویس با سابقه ایرانی که بنیانگذار پدیده تازه ای در روزنامه نویسی دهه ۴۰ و ۵۰ ایران بود، به اینجا رسید که وقتی انور خامه ای، سردبیر نشریه برای تحصیل در رشته اقتصاد به سوییس رفت، منوچهر سعید وزیری، عهده دار مدیریت و سردبیری نشریه اطلاعات هفتگی شد.

«ر.اعتمادی» روزنامه نگار و داستان نویس گفت: روزنامه کیهان با تیتر «دستور احضار آیشمن ایران صادر شد!»، ظرف دو ساعت در تهران نایاب شد و روزنامه اطلاعات روی دکه ها ماند. این موضوع سبب شد که تحریریه اطلاعات که اغلب جوانان تحصیل کرده کلاس خبرنگاری بودند، اعتصاب کنند و گفتند که ما در رقابت با کیهان خیلی زحمت می کشیم، ولی با چنین تیترهایی می بازیم!

گفت و گوی هفته گذشته ما با آقای «ر.اعتمادی» روزنامه نگار و داستان نویس با سابقه ایرانی که بنیانگذار پدیده تازه ای در روزنامه نویسی دهه ۴۰ و ۵۰ ایران بود، به اینجا رسید که وقتی انور خامه ای، سردبیر نشریه برای تحصیل در رشته اقتصاد به سوییس رفت، منوچهر سعید وزیری، عهده دار مدیریت و سردبیری نشریه اطلاعات هفتگی شد.. ادامه این گفت و گو را بخوانید:

ر اعتمادی

 

آقای اعتمادی درباره چگونگی سردبیری سعید وزیری برایمان کمی بگویید..

ایشان قبل از آن که به اطلاعات هفتگی بیایند، سردبیر روزنامه اطلاعات بودند و اینکه ایشان به نشریه ما آمدند، به سرلشگر آزموده که به «آیشمن» و جلاد ایران معروف شده بود، ارتباط پیدا کرد...

 

به او چه ارتباطی داشت؟

مربوط به کابینه امینی است که وزیر دادگستری اش با نام دکتر الموتی، تمایلات چپ گرا و کمونیست داشت و در مصاحبه ای با کیهان گفت که دستور دادم سرلشگر آزموده محاکمه شود.. آزموده آن زمان در دادگاه های نظامی فعال و رییس دادگاههای نظامی بود که لابد از سوی او احکام سنگین وضع شده بود..

بله البته اعدام های بعد از ۱۳۳۲ تعدادشان کم نبود..

نه، آن موقع اعدام زیاد نبود و شاید بیشتر حکم های سنگین می دادند..و در مصاحبه ای که گفتم، کیهان تیتری از زبان الموتی زد با این عبارت که: «دستور احضار آیشمن ایران صادر شد!».. در روزنامه اطلاعات نیز که آقای سعید وزیری و با روحیه محافظه کار سردبیر بود، از این تیتر خوشش نیامد و تیتر ساده تری انتخاب کرد.. خلاصه آنکه روزنامه کیهان با این تیتر ظرف دو ساعت در تهران نایاب شد و روزنامه اطلاعات روی دکه ها ماند. این موضوع سبب شد که تحریریه اطلاعات که اغلب جوانان فارغ التحصیل کلاس خبرنگاری بودند، اعتصاب کردند و گفتند که ما در رقابت با کیهان خیلی زحمت می کشیم، ولی با چنین تیتری می بازیم و این مساله باعث‌ شد سعیدوزیری سردبیری روزنامه را از دست بدهد و به اطلاعات هفتگی بیاید.. ایشان وقتی آمد، بدون سلام به اتاقش رفت و مرتب هم با اعضای تحریریه در تماس بود برای ارسال گزارش روز... که در نهایت آقای ارونقی که مسوول صفحات بود به او گفت از گزارش خبری نیست و سعید وزیری هم در پاسخ می گفت می آید .. می آید..که دست آخر هم خبری نشد و البته شاید برخی می گفتند که اعتمادی آنجا را مال خود کرده.. و در نهایت روز دوشنبه و سه شنبه رسید و ۸ صفحه نشریه سفید ماند که به من گفت آقای اعتمادی چی داری؟ و من ۴ گزارش آماده انتشار داشتم که همه آنها را خواند و همان موقع تایید کرد...از آن موقع ایشان نظرش به من تغییر کرد و از مشوق های درجه اول من شد..

ببخشید شما در نشریه حقوق داشتید یا حق تحریر؟

  من هم حقوق داشتم و هم بابت گزارش ها حق تحریر می گرفتم و از آنجایی که سعی می کردم کار درجه یک تحویل بدهم، خیلی ها فکر می کردند من نشریه را مونوپول(انحصار) کرده ام!

رجبعلی اعتمادی‌زاده معروف به «ر.اعتمادی»، رمان‌نویس روزنامه نگار و داستان نویس ایرانی است که تیراژ کتاب های پرطرفدارش زمانی رکوردشکن بوده است؛ از کتاب های او «آبی عشق» «اتوبوس آبی»، «روزهای سخت بارانی» و ...را می توان نام برد./

 

روی جلد
پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/1ZU
اخبار مرتبط
رجبعلی اعتمادی‌زاده معروف به «ر.اعتمادی»، رمان‌نویس روزنامه نگار و داستان نویس ایرانی است که تیراژ کتاب های پرطرفدارش زمانی رکوردشکن بوده است؛ از کتاب های او «آبی عشق» «اتوبوس آبی»، «روزهای سخت بارانی» و ...را می توان نام برد. با او درباره فعالیتش در مجله «اطلاعات هفتگی» و چگونه داستان نویس شدنش گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم.
شهرک اکباتان نامی است که در دهه ۵۰ میان اهالی تهران مشهور شده بود. در این مکان، بلند مرتبه هایی به طور وسیع ساخته شد؛ تا جایی که ۱۵ هزار آپارتمان در این شهرک گرد هم آمدند اکباتان از نام قدیم شهر همدان که «هگمتانه» بود، گرفته شد و در پارسی کهن به معنای گردهمایی است و هم اکنون هم مکان بزرگی برای زندگی خانوارهای ایرانی شده است و داستان های مفصلی در دل خود دارد. در این باره با مهران فیروز بخت، مستندساز نام آشنا که در حال تولید فیلم مستندی درباره شهرک اکباتان است گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم.
حمید بیات، سفیر ایران در ایتالیا در وبینار «گردشگری و اقتصاد» با اشاره به روابط دوستانه ایران و ایتالیا گفت: دو کشور بزرگ و تاریخی ایران و ایتالیا همیشه شریک قابل اعتماد برای یکدیگر بوده‌اند و توسعه و ظرفیت «گردشگری سلامت» با همکاری سرمایه گذاران ایتالیایی و شرکت های دارویی و پزشکی می‌تواند زمینه مهمی برای همکاری بین دو کشور باشد.
افزایش قیمت چای این روزها با قیمت ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان در هر بسته نیم کیلویی در بخش چای خارجی و چای داخلی از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان در بسته نیم کیلویی صورت گرفته است که دلیل آن افزایش قیمت ارز و کاهش واردات و از آن مهم تر، مرجوع شدن چای از گمرک، به دستور موسسه استاندارد شاید تلقی شود.این موضوعات بهانه ای شد تا با احمدرضا بخشی، رییس کمیسیون چای، نماینده سازمان جهانی چای در ایران و عضو هیات مدیره بنکداران محصولات غذایی و مشاور فدراسیون صنایع غذایی در ایران شد، گفت ‌گویی انجام دهیم که در ادامه می آید:
رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در حاشیه نشست خبری «وبینار بین المللی گردشگری و اقتصادی» گفت: متاسفانه در معرفی گردشگری ایران با ضعف اطلاع رسانی مواجهیم و مردمان بسیاری از کشورها، ایران را کشوری فقط دارای سیاه چادرها تصور می کنند، ولی مدتی است که دوربین ها و تریبون ها در حوزه گردشگری ساکت و صامتند.
قسمت دوم گفت و‌گوی ما با محمد عطاردیان درباره کودکی و خاطرات وی از سال های دهه 20 شکل گرفته است. او فعال اقتصادی و پیشکسوت سندیکای مهندسان راه و ساختمان، دارنده مدرک مهندسی رشته راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ است و بیش از ۶ دهه در ساخت زیربناهای حیاتی در سراسر ایران ، ساخت هزاران کیلومتر بزرگراه اصلی و فرعی و راه آهن در سراسر کشورمان دارای سابقه است. وی همچنین نقش اصلی احداث بیش از هزاران متر مربع ساختمان های مسکونی و صنعتی را برعهده داشته است..این گفت و گو را بخوانید:
مجتمع «الماس»کریمخان که قرار است به صورت تخصصی و آنلاین به کار طلا، جواهر، سکه، ساعت و صنایع وابسته اختصاص داده شود، در مرکز شهر و خیابان کریمخان قرار دارد.این مجتمع دارای ۱۳۵ واحد اداری ۱۳ طبقه و همچنین ۶ طبقه پارکینگ طبقاتی است.. به همین منظور با سعید رضوی، صاحب جواهر فروشی قدیمی «الهام» در پاساژ «میلاد نور» و کارشناس طلا و جواهر که سابقه خانوادگی طولانی در این صنف دارند، در خصوص مجتمع الماس و وضعیت فعلی قیمت ها در بازار طلا گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
سخنگوی گمرک ایران چندی پیش از صادرات پوشاک ایران به ۲۹ کشور جهان خبر داد و به آن دلیل که از کشورهای مانند سوییس، ایتالیا ‌و اسپانیا که خود مهد مُد و لباس هستند، به عنوان کشور وارد کننده در این خبر نام برده شد، واکنش هایی در برداشت.. در این باره با صدرا شریعتمداری، فعال صنعت پوشاک، تولید کننده، ایده پرداز برند و مُد و فشن نویس باسابقه صحبت کردیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید