صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۲
کد خبر: 3600
گزارشگر: 213
۱۰۵۸
۰
۰
۱
وزیر خارجه فرانسه:

فشار حداکثری ناکام ماند/ ایران در آستانه ساخت سلاح هسته‌ای

فشار حداکثری ناکام ماند/ ایران در آستانه ساخت سلاح هسته‌ای
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.

ژان ایو لودریان روز یک‌شنبه پنجم بهمن با حضور در برنامه «پرسش‌های سیاسی» که از شبکه رادیویی «فرانس انتر» پخش شد، بار دیگر بر پیامدهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه با ابراز تردید درباره موثر بودن تحریم‌های دولت پیشین آمریکا بر اهداف هسته‌ای ایران گفت: «موقعیت بسیار خطرناکی است: دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پیامدهای ژئواستراتژیک قابل توجهی رقم خواهد زد».

لودریان افزود: «ما در موقعیتی عکس آن‌چه می‌خواستیم، قرار داریم. ترامپ می‌خواست با فشار حداکثری مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، اما واقعیت این است که ایران فاصله چندانی با دستیابی به اهدافش ندارد».

وزیر خارجه فرانسه در پایان تاکید کرد: «باید راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای وین (برجام) بیابیم».

لودریان پیشتر در ۲۷ دی‌ماه نیز گفته بود که ایران در مسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی خود است و ضروری است که آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برگردند.

این اظهارات بلافاصله با واکنش وزیر خارجه ایران روبه‌رو شد؛ محمد جواد ظریف یک روز بعد در توئیتی ضمن رد ادعای همتای فرانسوی‌اش درباره تلاش تهران برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای، این سخنان را «یاوه‌گویی بیهوده» خواند.

ایران اخیرا اعلام کرد که تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را در تاسیسات فردو از سر گرفته و سانتریفوژهای پیشرفته نصب کرده است.

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آذرماه امسال منتشر شد، اورانیوم ذخیره‌شده توسط ایران ۱۲ برابر بیشتر از میزان مجاز برآورد شده است.

بنابر توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در سال ۲۰۱۵ (برجام)، ایران مجاز است فقط تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در اختیار داشته باشد.

از اورانیوم غنی‌شده در سطح ۳ تا ۴ درصد می‌توان برای سوخت نیروگاه هسته‌ای استفاده کرد اما برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای لازم است غنی‌‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد انجام شود.

اندکی پیش از روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مجلس شورای اسلامی در ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای کاهش تعهدات باقی‌مانده ایران باز کرد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند، اکنون ایران با عدول از تعهدات خود در چارچوب برجام فاصله خود برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتم را به کمتر از یک سال رسانده است.

ایران در سال‌های اخیر بارها هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است./

https://www.asianews.ir/u/20h
اخبار مرتبط
این روزها «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به صراحت گفته است که ایران در حال تقویت ظرفیت هسته ای است و به همین دلیل تنها احیای برجام کافی نیست و حتما باید علاوه بر این درباره فعالیت های موشکی که جزو برجام نبوده، هم صحبت شود.. در این باره با فریبا هشترودی روزنامه نگار ساکن پاریس گفت و گویی کوتاه انجام دادیم.
همچنانکه که اسرائیل از احتمال تصمیم دولت جو بایدن آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نگران است، کشمکش میان دولتمردان ارشد اسرائیل بر سر پیشبرد نحوه تعامل با دولت جدید آمریکا در ارتباط با ایران نیز آشکار شده است؛ در حالی که بنیامین نتانیاهو با یک نامه‌ رسمی که از طریق مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی، برای بنی گانتز و شمار دیگری از وزیران و مقامات ارشد فرستاده، تاکید کرده که حق تصمیمات در مورد ایران را انحصارا در اختیار خود می‌داند.
ایران به دلیل «بدهی مالی» از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد محروم شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران به انتشار خبر محرومیت ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل بدهی مالی سنگین واکنش نشان داد. مبلغ این بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلار اعلام شده است.
در حالی که اقدامات تازه هسته‌ای ایران موجب ابراز نگرانی عمیق کشورهای اروپایی شده است، سازمان انرژی اتمی ایران با رد درخواست سه کشور اروپایی برای توقف فوری تولید اورانیوم فلزی، گفته است تولید این ماده طبق قانون مصوب مجلس است و «تولید بدون توقف» ادامه خواهد یافت.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل به فرماندهان خود دستور داده است طرح‌های موجود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و برای اجرای عملی آنها آماده شوند؛ در حالی که همزمان اسرائیل برای نخستین بار به حوزه فعالیت سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، افزوده می‌شود؛ این فرمان برای تقویت محور اسرائیل و اعراب در رویارویی احتمالی با ایران ارزیابی شده است.
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس، تاکید کرد در صورت لغو نشدن تحریم‌های آمریکا تا سوم اسفند، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اخراج خواهند شد.
با ادامه انتقادهای بین‌المللی از کاهش تعهدات برجامی ایران، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی،‌ ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌ها در حوزه هسته‌ای از اقدام برای نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم خبر داد.
بنی گنتس،‌ وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید همزمان با تغییر دولت در آمریکا ممکن است در جبهه تقابل اسرائیل با ایران حوادثی رخ دهد.
دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران گفته است پیمانکاران ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار از شرکت‌های دولتی عراق طلب دارند ولی قادر به وصول این مبلغ نیستند؛ در حالی که اگر بین دو دولت توافق شده و مسجل شده باشد، حتی در کیسه هم می‌توان پول جابجا کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید