صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۱:۴۳
کد خبر: 3606
گزارشگر: 213
۱۰۱۲
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

یارانه باید مستقیم به دست مردم برسد

یارانه باید مستقیم به دست مردم برسد
تخصیص ارز ترجیحی به اقلام اساسی در کنار اعمال برخی سیاست‌های کنترلی و نظارتی در بازار، اگر با هدف کاهش فشار به معیشت خانوار اجرایی شود، در شرایط حاضر شاید بهترین گزینه ممکن باشد.

تخصیص ارز ترجیحی به اقلام اساسی در کنار اعمال برخی سیاست‌های کنترلی و نظارتی در بازار، اگر با هدف کاهش فشار به معیشت خانوار اجرایی شود، در شرایط حاضر شاید بهترین گزینه ممکن باشد.

بطور مثال تخصیص ارز 4200 تومانی جهت واردات برنج و سایر اقلام، بطور معنی‌داری از افزایش قیمت برنج جلوگیری کرده است.از طرفی هر چند دلار ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی تخصیص یافته اما قیمت کالاهای مشمول این ارز، به خصوص اقلامی از قبیل گوشت و کاغذ، با تورم قابل توجهی همراه بوده است. بنابراین تخصیص ارز دولتی به واردات باعث ایجاد رانت و فساد شده است.در صورت حذف ارز 4200 تومانی جهت واردات هر یک از اقلام ذکر شده، دولت باید افزایش قیمت آن کالا را بپذیرد و مسلماً این افزایش قیمت هزینه‌های معیشتی را افزایش خواهد داد.اما آنچه مسلم است اجرای این سیاست‌ها مقطعی و با هدف ‌گذار از شرایط فعلی است و با گذشت زمان باید بصورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده انجام گیرد.

عکس

زمانی که قرار شد ارز 4200 تومانی برای واردات کالاها اختصاص یابد، شبکه‌ای پیچیده از توزیع رانت گسترده در اقتصاد ایران شکل گرفت. برخی وارد‌کنندگان، ارز 4200 تومانی را از دولت می‌گرفتند و کالای وارد شده را به قیمت ارز آزاد به مردم می‌فروختند و با مابه التفاوتی که از جیب دولت پرداخت می‌شد، جیب‌های خودشان را پر و جیب‌های مردم را خالی کردند.در حالی که  یارانه باید به‌طور مستقیم به‌دست مصرف‌کنندگان اصلی کالاها، یعنی مردم برسد. حتماً واردات یک نوع کالا با دو نرخ ارز موجب ایجاد بی‌نظمی در بازار خواهد شد و نیازمند طراحی سازوکارهای خاصی است که فعلاً در کشور وجود ندارد.

توجه ویژه به ذخیره‌سازی کالاهای اساسی با ارز ترجیحی در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر تحریم و بیماری کووید ـ 19 است، بسیار مهم و حائز اهمیت است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا برای گذر از بحران پیش‌رو سیاست ذخیره‌سازی کالاهای اساسی را اجرا کرده‌اند.

ذخیره‌سازی 14 میلیارد دلار کالای اساسی در سال 98 کمک کرد تا در بحران شیوع کرونا و افزایش تقاضا این کالاها به بازار تزریق شود و تقاضای بازار مدیریت شود./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/20l
اخبار مرتبط
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست؛ در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد و ارزش در شرایط حساس و بحرانی اقتصاد فعلی کشور، به معنای حفظ یک بنگاه اقتصادی بدون بیکاری نیروی کار و حفظ چرخه تولید بدون وقفه، علیرغم تمام مشکلات و چالش ها از تامین مواد اولیه و ماشین آلات گرفته تا مشکل واردات و تامین ارز و قوانین و مقرارات دست و پاگیر و بازدارنده است.
تغییرات شرایط آب و هوایی در سراسر جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی دارد که شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب ها و بارندگی های نا بهنگام و خشکسالی است و موجب آسیب شدید به زیر ساخت های حیاتی مانند زمین ، آب و فاضلاب ، راههای ارتباطی ، فرسایش خاک ، کمبود آب ، قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می شود.
در دنیای امروز با رشد تکنولوژی اگر بخواهیم به همان شیوه سنتی و گذشته عمل کنیم، بسیاری از فرصتهای پیش رو را به سرعت از دست خواهیم داد؛ چرا که داشتن ناوگانی مجهز و بدون عیب از هزینه های اضافی و بی مورد جلوگیری خواهد کرد و از سویی استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت پخش به ویژه کالاهای سلامت محور از موارد بسیار مهم و کلیدی در این حوزه محسوب می شود.
امارات و بحرین در 15 سپتامبر گذشته، توافقات عادی سازی کامل روابط با اسرائیل را امضا کردند؛ که همه گروه ها و سران فلسطینی، آن را خیانت به آرمان فلسطین خواندند و از زمان اعلام عادی سازی روابط اسرائیل و امارات ، ده ها توافق بین شرکت های دو طرف امضا شده است.
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد و اگر ارزشی که ایجاد می‌کنیم منافع دیگران را نیز تامین کند، پایدار خواهد بود
در حال حاضر دلار آمریکا به طرز وسیعی در معاملات و سرمایه گذاری‌های بین المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سهم دلار آمریکا از کل ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان حدود ۶۴ درصد است، سهم یورو ۲۰ درصد و سهم یوآن تنها ۵/ ۲ درصد است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید