صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۲
کد خبر: 3613
گزارشگر: 213
۳۵۲۱
۱
۰
۳
در ادامه اعتراضات ایام اخیر این دسته از هموطنان

تجمع سراسری دوباره بازنشستگان تامین اجتماعی/ادامه شعارها علیه بی تفاوتی به تبغیض و مستمری ناچیز بیمه شدگان کارگری

تجمع سراسری دوباره بازنشستگان تامین اجتماعی/ادامه شعارها علیه بی تفاوتی به تبغیض و مستمری ناچیز بیمه شدگان کارگری
در ادامه اعتراضات اخیر به وضعیت معیشتی در ایران، ده‌ها نفر از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در تهران و برخی شهرهای دیگر از جمله اصفهان و کرج دست به تجمع زدند.
در ادامه اعتراضات اخیر به وضعیت معیشتی در ایران، ده‌ها نفر از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در تهران و برخی شهرهای دیگر از جمله اصفهان و کرج دست به تجمع زدند.

روز سه‌شنبه هفتم بهمن‌ماه گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی با تجمع در مقابل ساختمان وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نسبت به سطح پایین مستمری‌ خود دست به اعتراض زدند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع شعارهایی از جمله «‌کشور ما رو گنجه، بازنشسته تو رنجه» و «‌اندوختمون کجا رفت، به جیب زالو‌ها رفت» سر دادند.

همچنین تصاویری از تجمع بازنشستگان مقابل اداره کل تامین اجتماعی اصفهان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. در ویدیوهای منتشرشده از این تجمع شعارهایی از جمله «وعده وعید کافیه،‌ سفره ما خالیه» شنیده می‌شود.

در کرج هم گروهی از بازنشسته‌ها مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع کرده و شعار «فقط کف خیابون،‌ به دست میاد حقمون» سر دادند.

روز دوشنبه نیز تجمع‌های مشابهی در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران و همچنین نقاطی از استان‌های گیلان و یزد صورت گرفته بود.

این بازنشستگان اعلام کرده‌اند که مستمری آن‌ها نسبت به بازنشستگان کشوری و لشکری بسیار ناچیز است. آن‌ها همچنین معتقدند ۷۶ درصد از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی فقرای جامعه محسوب می‌شوند.

در جریان تجمع دوشنبه محمدباقر نوبخت،‌ رییس سازمان برنامه و بودجه، به میان معترضان در تهران رفت و از اختصاص ۳۲ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از ابتدای سال جاری خبر داد.

طی هفته‌های گذشته بازنشستگان این سازمان چندین بار در اعتراض به وضعیت معیشت، مستمری پایین و عدم همسان‌سازی مستمری‌ها به صورت سراسری دست به اعتراض زده‌اند.

همزمان علی‌اصغر بیات، رییس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر خواستار رفع سریع کاستی‌ها و بی‌مهری‌های اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شده است.

بیات اشاره کرده که نتایج اجرای طرح متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی «تفاوت فاحشی» با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری دارد.

با افزایش تنگناهای اقتصادی در ایران، تجمع کارگران و کارکنان صنایع و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی و همچنین بازنشستگان بخش‌های مختلف در اعتراض به شرایط معیشتی همزمان با کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا افزایش یافته است./
https://www.asianews.ir/u/20t
اخبار مرتبط
حیات و ممات سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بیمه‌ای و بازنشستگی کشور به رد دیون دولت بستگی دارد. فعالان کارگری معتقدند میزان بدهی دولت به سازمان از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است و علیرغم بحرانی شدن اوضاع، دولت اهتمامی برای پرداخت این بدهی انباشته ندارد.
گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی بار دیگر امروز با تجمع در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران، به شیوه‌ همسان‌سازی مستمری، ناچیز بودن مستمری خود و نابرابری مستمری بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی اعتراض کردند.
پیشنهاد کمیسیون بودجه مجلس، تخصیص ۹۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای متناسب‌سازی است، اما اینکه چه درصدی از این ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بابت اجرای متناسب‌سازی به سازمان پرداخت شود، به جز نظر نمایندگان مجلس، نیاز به تصویب دولت هم دارد؛ دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری به پایه ۹۰ درصد رسید و این بازنشستگان از کف حقوق ۴ میلیون تومانی بهره‌مند شدند اما بازنشسته تامین اجتماعی به دنبال این تبعیض‌ها، مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر سازمان تامین اجتماعی در سال جاری، فقط ۲ میلیوفقط ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گرفتند
حذف یا ادامه تخصیص و تامین ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی این روزها در صدر اخبار اقتصادی است؛ از یکسو کمیسیون تلفیق از تصمیم برای حذف این ارز و تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومان به عنوان تک نرخی شدن دلار خبر می‌دهد؛ در حالی که فعالان بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدند تک نرخی شدن قیمت ارز سبب کوچک شدن سفره کارگران می‌شود و آثار جبران ناپذیری فراوانی به بار می‌آورد, و اگر قیمت ارز تک نرخ شود باید دستمزد بازنشستگان ۶۰۰ برابر شود.
اخباری مبنی بر احتمال حذف پاداش پایان خدمت بازنشستگان نهادهای دولتی، به نگرانی بازنشستگانی که در آستانه بازنشستگی قرار گرفته اند، دامن زده است و موجبات تشویش بیشتر دل مشغولی های این قشر درباره وضعیت درآمدی و آینده مالی و معیشتی ایشان را فراهم آورده است.
بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار پرداخت عیدی کارگری در ماه های پایانی سال هستند؛ در حالی که این دسته از شهروندان و هموطنان می گویند هنگام پایان سال و پرداخت عیدی که می‌رسیم، ما را «کارمند دولت» به حساب می‌آورند و اندازه کارمندان (تقریباً نصف کارگران) به ما عیدی می‌دهند؛ اگر کارمند دولت هستیم چرا اندازه بازنشستگان کشوری، مستمری نمی‌گیریم؛ اگر کارگر هستیم، چرا اندازه کارگران شاغل، عیدی نمی‌گیریم؟!
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید طرح‌های معیشتی برای حمایت از افرادی که نیازمند پشتیبانی هستند در نظر گرفته شود.در شرایط التهاب اقتصادی تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان توسط مجلس ما را به راهبرد معینی برای آینده بازارها و اقتصاد نمی‌رساند مگر آنکه مولفه‌های اثرگذار در اقتصاد مانند پارامترهای سیاسی که بسیار تعیین‌کننده است از شرایط التهابی به پایدار برسد.
امروز بار دیگر بازنشستگان کارگری در مقابل مجلس تجمع کردند و خواسته آنان رسیدگی به مطالبات قانونی برای افزایش مستمری‌ها به اندازه خط فقر و اصلاح همسان‌سازی بر اساس قانون و همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان است.
بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه اعتراضات و اجتماعات اخیر مقابل سازمان و ادارات تامین اجتماعی سراسر کشور در بیانیه‌ای خواسته‌های خود را در ۱۰ بند مطرح کردند.
بازنشستگان تامین اجتماعی امروز در 11 شهر ایران تجمع کردند و ضمن اعتراض به بدهی دولت به این سازمان و مشکلات معیشتی، گروهی از آنان نیز خواستار استعفای رییس سازمان تامین اجتماعی شدند.
یک فعال کارگری معتقد است اگر چارچوب ماده ۴۱ قانون کار به درستی اجرا و متناسب با شرایط اقتصادی کشور برای کارگران مزد تعریف شود، در افزایش قدرت خرید و کاهش هزینه های زندگی آنها اثرگذار است؛ در حالی است که بیشترین هزینه سبد معیشت کارگران را مسکن و اجاره بها به خود اختصاص داده است.
طرح افزایش هر شش ماه یکبار مزد کارگران، توسط نمایندگان مجلس به جریان افتاده است؛ در حالی که در قانون کار امکان افزایش چندباره دستمزد در طول یک سال وجود دارد و برای این منظور، نیازی به طرح جدید نمایندگان مجلس نیست؛ نمایندگان به جای اعلام وصول این طرح، به دولت فشار بیاورند تا الزامات ماده 41 قانون کار اجرایی شود.
محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار، سبد معیشت سال آینده را ۱۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود که نمایندگان کارگران به دنبال واقعی‌تر کردن میزان دستمزدند؛ در حالی که فرامرز توفیقی نماینده دیگر شورای عالی کار گفته است از سال گذشته سبد معیشت کارگران ۲۰۰ درصد گران شده است و چرا برای مسئولان سوال نشده که چطور خانواده یک کارگر با حقوق زیر ۳ میلیون تومان زنده است؟
فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار می گوید که از سال گذشته سبد معیشت کارگران ۲۰۰ درصد گران شده است و چرا برای مسئولان سوال نشده که چطور خانواده یک کارگر با حقوق زیر ۳ میلیون تومان زنده است؟!در حالی که با وجود اعتراضات بسیار کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نسبت به افزایش و همسان سازی حقوق هنوز تصمیم روشنی در این باره گرفته نشده و این تبعیض تا حدی است که طرح همسان سازی برای بازنشستگان کشوری و لشگری در سال 99 به اجرا درآمده و پرداخت ها در این خصوص افزایش چشمگیر داشته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
رحیمی
۱۴۰۱/۰۳/۱۷
0
0
0

افزایش ده در صد حقوق بازنشستگان. شرم آور است بنده بعنوان یک فرد بازنشسته اعتراض شدید دارم و درخواست همسان سازی همه ستوه حقوقی باز نشستگان را دارم


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید