صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۹
کد خبر: 3643
گزارشگر: 213
۱۷۲۱
۰
۰
۲
امروز اعلام شد:

نظام پزشکی ایران اعتبار واکسن روسی کرونا را رد کرد

نظام پزشکی ایران اعتبار واکسن روسی کرونا را رد کرد
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور نیز اعتبار واکسن کرونای روسی اسپوتنیک‌وی را رد کرد.

همزمان با این‌که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت که «واکسن روسی نمی‌زند»، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور نیز اعتبار واکسن کرونای روسی اسپوتنیک‌وی را رد کرد.

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور، روز شنبه ۱۱ بهمن در گفت‌وگو با «سلامت نیوز» گفت که واکسن اسپوتنیک‌وی تأییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارد و تنها مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایران است.

واکسن روسی
او گفت که از نظر سازمان نظام پزشکی کشور، برای وارد کردن واکسن، شرط تأیید از سوی سازمان جهانی بهداشت اساسی است و از آنجا که واکسن اسپوتنیک‌وی این تأییدیه را ندارد، مورد تأیید و قابل استفاده نیست.


او گفت: «بیانیه‌ای در این خصوص آماده می‌کنیم و طی روزهای آینده نظر سازمان را اعلام خواهیم کرد.»

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز روز شنبه در واکنش به خرید واکسن کرونای «اسپوتنیک‌وی» گفت که «او هم واکسن روسی نمی‌زند».

او با اشاره به این که واکسن «مسئله سیاسی» نیست و نباید بر اساس نزدیکی سیاسی درباره «امنیت و تایید» آن قضاوت کرد، پیشنهاد داد که واکسن‌های خارجی را ابتدا مسئولان بزنند و در صورتی‌که مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایرانی است نیز روز ۹ بهمن‌ماه گفت از انتخاب این واکسن به هیچ ‌عنوان راضی نیست و تهیه و واردات آن توسط دولت از «شانس بد مردم ایران» است.

او همچنین تاکید کرده است که «به عنوان یکی از اعضای کادر درمان، این واکسن را تزریق نمی‌کند.»

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه روز شنبه اعلام کرد که اولین محموله واکسن «اسپوتنیک‌وی» روز ۱۶ بهمن به ایران وارد می‌شود.

واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه که تولید مشترک مرکز پژوهشی «گامالیا» و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (آر.دی.آی.اف) است، به این دلیل که پیش از تکمیل آزمایش گسترده انسانی به ثبت رسید، هدف انتقادهای گسترده داخلی و خارجی بوده است.

تولیدکنندگان این واکسن اثربخشی آن را بیش از ۹۰ درصد اعلام کرده‌اند، اما منتقدان آن را ابزاری برای گسترش نفوذ ژئوپلتیک روسیه می‌دانند./

https://www.asianews.ir/u/20X
اخبار مرتبط
پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن تاکید بر تزریق واکسن کرونا این اقدام را یک «انتخاب اخلاقی» برای قمار نکردن با جان خود و دیگران خواند.
درحالی که کاربران پنج‌شنبه شب برای دومین بار در چند روز گذشته در کارزاری توییتری هشتگ #واکسن_بخرید را به ترند اول ایران تبدیل کردند، رییس کل بانک مرکزی، تایید کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفک) تاکنون دست‌کم دو مجوز انتقال پول برای ایران به منظور خرید واکسن کرونا صادر کرده است و مجوز اول را مسوولان به دلایلی نپذیرفته‌ بودند.
رئیس بانک مرکزی ایران امروز پنج‌شنبه در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت؛ این در حالی است این مقام دولتی نه زمان مشخص واردات واکسن را ارائه کرده و نه درباره نوع واکسن جزییاتی را ارایه کرده است.
محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن انتقاد از عدم تامین واکسن کرونا به میزان کافی برای مردم گفت خرید واکسن برای کل کشور تنها به ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و این مبلغ «عددی نیست.»
نایب رییس انجمن داروسازان ایران، گفت که واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر با فریزرهای معمولی قابل انتقال و نگهداری است؛ در حالی که چندی پیش رییس کمیته مقابله با کرونا، گفته بود که امکانات انتقال واکسن فایزر در دمای منفی ۷۰ درجه در سیستم حمل‌و‌نقل هوایی ایران وجود ندارد، ولی رییس سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند.
مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد.
رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، از دولت حسن روحانی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران، خواستار در اولویت قرار گرفتن ثبت سفارش و خرید واکسن ضد کرونا شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید