صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۵
کد خبر: 365
گزارشگر: 1
۷۱۸
۰
۰
۰

الجزایر و رییس جمهوری ناکارآمد

حسن فتحی مشخص نیست که آیا الجزایر با قحط الرجال مواجه است یا با جهل الرجال؟!زیرا حزب حاکم الجزایر باردیگر اقدام به نامزد کردن عبدالعزیز بوتفلیقه برای ریاست جمهوری کرده که از سال 1999 تا کنون قدرت را در دست داشته و قرار است بار دیگر این مسئولیت را برعهده بگیرد.

عبدالعزیز بوتفلیقه که زمانی متهم به سواستفاده از قدرت و اختلاس شده و به تبعید ناخواسته رفته بود امروزه حتی در زمانی که بر روی ویلچر نشسته و حتی قادر به سخن گفتن نیست از سوی آنهایی که در سایه او به منافع رسیده و قدرت را به صورت انحصاری در دست دارند نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود تا قدرت هم چنان در انحصاراین گروه و باند باقی بماند.
اصولا صحبت بر سر این مساله نیست که نشستن بر روی ویلچر سبب بروز محدودیت می شود زیرا امروزه در جهان شاهد افرادی هستیم که با وجود برخی محدودیت های جسمی ،از نظر فکری و علمی بسیا رپیشرفته و قابل اتکا و قابل احترام هستند. ولی با ید این واقعیت را پذیرفت که رییس جمهوری که بر روی ویلچر نشسته و قادر به سخن گفتن و حرکت نیست از کارآیی چندانی برخوردار نیست.
اصولا در کشورهای مختلف قدرت در دست رییس جمهور یا نخست وزیر نیست بلکه باندها و یا افرادی هستند که در کنارآنها قرار داشته وزالو وار منافع انحصاری را در دست دارند . این وضعیت خصوصا در کشورهایی که حکومت از شفافیت چندانی برخوردار نیست بیش از همه مشهود است. زیرا در حقیقت این باندها و گروه ها و یا در حقیقت دولت در سایه و یا پنهان است که کنترل کشور و دولت را در دست داشته و حاکم واقعی بشمار می رود. درکشورهایی که دارای فساد پنهان و یا آشکار هستند و یا قدرت به صورت انحصاری در دست خودی هاست مردم به حاشیه رانده شده و به شهروند درجه دوم تبدیل می شوند.

الجزایر از جمله کشورهایی است که از زمان استقلال توسط حزب دولتی به صورت انحصاری اداره می شود . این حزب که یادگار دوران انقلاب علیه فرانسه است با وجود این که بارها از سوی مخالفان مورد نقد و انتقاد قرار گرفته اما از آنجا که تمامی قدرت و اقتصاد را در دست د ارد تمایلی به مشارکت قدرت با دیگران ندارد.

باوجود برخی گمانه‌زنی‌ها درباره به تعویق افتادن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر، دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام می کند که این انتخابات ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد .

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری الجزایر آمده بود: بوتفلیقه سندی را امضا کرده که از هیات‌ها و کمیته‌های انتخاباتی می‌خواهد خود را برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات در ۱۸ آوریل آماده کنند.
پیش از این شایعات زیادی درباره امکان به تعویق افتادن این انتخابات و تمدید دوره ریاست جمهوری 'عبدالعزیز بوتفلیقه' به مدت یک یا دو سال و در نهایت توافق احزاب و گروه های سیاسی در مورد آینده سیاسی این کشور از طریق معرفی برخی نامزدهای مورد توافق، وجود داشت، اما بیانیه ریاست جمهوری الجزایر که در یک روز تعطیل منتشر شد، به این شایعات پایان داد و اکنون زمان دقیق این انتخابات مشخص شده است .
با این که بوتفلیقه رئیس جمهوری کنونی الجزایر که از سال 1999 قدرت را در دست دارد، زمان دقیق انتخابات را اعلام کرده اما، هم چنان سوالات و ابهامات زیادی در این مورد وجود داشت که مهم ترین سوال به خود او باز می گشت و این که آیا او که 82 ساله است و از سال 2013 با مشکلات ناشی از سکته مغزی دست و پنجه نرم می کند، برای این انتخابات نامزد خواهد شد یا نه ؟
در همین حال 4 حزب مهم مجلس که طرفدار بوتفلیقه بودند پاسخی به این درخواست نداده یا دست کم پاسخ او رسانه ای نمی شود.
انتخابات پیش رو یکی از حساس ترین انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر بزرگ ترین کشور آفریقایی از نظر مساحت با جمعیتی حدود 42.5 میلیون نفر است، زیرا از یک سو تکلیف بوتفلیقه رییس جمهور این کشور را پس از 20 سال مشخص می کند هم چنین تکلیف سکاندار این کشور برای مدت پنج سال آینده مشخص می شود و ممکن است مسیر ریاست جمهوری بوتفلیقه تغییر کند اما با کاندیداتوری مجدد بوتفلیقه باردیگر سایه او بر سر انتخابات استمرار یافته است.

در همین حال حزب «جبهة التحریر الوطنی» حزب حاکم الجزایر رسما نامزدی «عبدالعزیز بوتفلیقه» برای پنجمین دوره متوالی در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد . بوتفلیقه 81 ساله که از سال 1999 میلادی پست ریاست جمهوری الجزایر را بر عهده دارد، سال ها قبل متعهد شده بود که در صورت انتخاب مجدد با برگزاری یک نشست فراگیر ملی، امکان بازنگری در قانون اساسی و انجام اصلاحات را فر اهم خواهد کرد. بر اساس ماده 142 قانون انتخابات الجزایر، هر فردی که قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشد، باید از حمایت 600 نفر از اعضای شوراهای شهرداری یا استانداری یا نمایندگان مجلس در 25 استان از مجموع 48 استان الجزایر برخوردار باشد و یا باید دست کم امضای 60 هزار نفر از مردم عادی در حداقل 25 استان الجزایر را دراختیار داشته باشد .

بوتفلیقه در شرایطی خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری می کند که چندی پیش دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که عبدالعزیز بوتفلیقه کشورش را به مقصد ژنو ترک کرده تا تحت درمان دوره‌ای قرار بگیرد .

بوتفلیقه ۸۱ ساله درسال ۲۰۱۳ سکته کرده و از آن زمان تاکنون بسیار کم در انظار عمومی حاضر شده است. او در زمان انقلاب از یاران نزدیک هواری بو مدین فرمانده ارتش آزادیبخش سپس فرمانده ارتش الجزایر و رییس جمهور بعدی کشورش بود. با ریاست جمهوری احمد بن بلا ، بوتفلیقه به وزارت خارجه منصوب می شود و نقشی تاثیر گذار در جنبش عدم تعهد ایفا می کند

او در پست وزیر خارجه، سیاست عدم تعهد الجزایر و حمایت از جنبش‌های انقلابی را ادامه می دهد .با مرگ هواری بومدین این باور به وجود آمده بود که نوبت ریاست جمهوری بوتفلیقه فرا رسیده است اما ارتش و جبهه آزادیبخش الجزایر که قدرت را در دست داشتند درباره ریاست جمهوری شاذلی بن جدید به توافق رسیدند. در همین حال بوتفلیقه متهم به اختلاس و سواستفاده شده و به تبعیدی ناخواسته می رود.

بازگشت او به الجزایر درسال ۱۹۸۷ به تلاش برای آشتی در جبهه آزادی‌بخش میهنی تعبیر شد و سال ۱۹۸۹ در سومین کنگره فوق‌العاده جبهه آزادی‌بخش میهنی پس از تظاهرات اکتبر ۱۹۸۸ دوباره به عضویت کمیته مرکزی حزب درآمد .در این سال ها الجزایر با مشکلات بسیاری دست به گریبان بود که ظهور جبهه نجات اسلامی الجزایر از آن جمله بود که با پیروزی در انتخابات به انحصار طلبی حزب حاکم خاتمه داده بود اما ارتش در اقدامی کودتا گونه قدرت را در دست گرفته وبا برکناری شاذلی بن جدید و سرکوب مخالفان تغییراتی را در این کشور انجام داد که تا کنون ادامه داشته است. پس از آن الجزایر شاهد روی کار آمدن نظامیان به رهبری بوضیاف و جنگ داخلی بود که هزاران کشته برجای گذارد . پس از او هم به ترتیب" کافی" و" زروال" روی کار آمدند اما در نهایت بوتفلیقه در سال 1999 دوباره به الجزایر بازگشته و در انتخاباتی که با تحریم مخالفان مواجه شده بود به پیروزی رسید تا کشور را از بحران نجات دهد. او از ان زمان تاکنون قدرت را در دست داشته و با تغییر قانون اساسی سعی کرده به رییس جمهوری مادام العمر تبدیل شود زیرا در قانون اساسی پیشین یک نفر فقط برای دو دوره می توانست مسئولیت ریاست جمهوری را عهده دار شود.

ساختار سیاسی الجزایر به گونه‌ای است که اگر اپوزیسیون، اعم از اسلامی و غیراسلامی در مجلس قوی هم بشود، باز هم در سلسه مراتب این ساختارقادر به دست زدن به تغییر اساسی نخواهدبود، زیرا مجلس از اختیارات چندانی برخوردار نیست و رئیس جمهور به علاوه ارتش هم چنان به صورت آشکار و نهان ارکان اصلی و اساسی حکومت را در دست دارد.

بوتفلیقه پس از آن که در سال ۲۰۱۴ برای چهارمین دوره بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد برای جلوگیری از شکل گیری بهار عربی اجازه تاسیس 23حزب سیاسی جدید را صادر کرده و تعداد نمایندگان مجلس جدید را به ۴۶۲ نفر افزایش داد اما هم چنان قدرت انحصاری در دست رییس جمهوری باقی می ماند. بطوری که حزب حاکم جبهه آزادیبخش در کنار احزاب حامی دولت همواره اکثریت را در پارلمان در دست دارند .شواهد امر گویای این واقعیت است که در انتخابات آتی نیزپیروزی از آن عبدالعزیز بوتفلیقه و حامیانش بوده و تغییر چندانی در بافت قدرت به وجود نخواهد آمد. الجزایرپس از پیروزی انقلاب با دوره ای از کودتا و ناآرامی مواجه شد که در این رابطه می توان به هواری بومدین اشاره کرد که با کودتای نظامی اقدام به برکنار ی احمد بن بلا کرد. اگر نگاهی به تحولات ا لجزایر در این سال ها بیندازیم با این واقعیت مواجه خواهیم شد که جبهه حاکم آزادیبخش وارتش سعی کرده اند با در دست داشتن انحصاری قدرت، مانع قدرت گرفتن مخالفان و تکرار حوادثی شوند که در زمان جبهه نجات به وجود آمد که در صورت استمرار می توانست به دوران ارتش و انحصار طلبی جبهه آزادیبخش پایان دهد.

بوتفلیقه در سال هایی که قدرت را در دست داشته در کنار مقابله با مردم وآزادی های اساسی آنها، حافظ منافع ارتش و انحصار طلبی جبهه آزادیبخش و باندهای قدرت بوده است . به نظر می رسد او که خود سال ها در کنار این دو نهاد قدرتمند قرار داشته و بخشی از حاکمیت انحصاری بوده تا زمان مرگ قرار است حافظ منافع آنهایی باشد که او را از تبعید بازگردانده و به قدرت رساندند و در تمامی این سال ها از او حمایت کر ده اند.

https://www.asianews.ir/u/1fa
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید