صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۹:۰۴
کد خبر: 3653
گزارشگر: 213
۶۷۵
۰
۰
۲
تازه ترین اظهارات آنتونی بلینکن درباره توافق هسته ای

وزیر خارجه آمریکا گفت ایران تا چند هفته دیگر سلاح هسته‌ای می سازد/ایران باید شهروندان آمریکایی را آزاد کند

وزیر خارجه آمریکا گفت ایران تا چند هفته دیگر سلاح هسته‌ای می سازد/ایران باید شهروندان آمریکایی را آزاد کند
وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که چنانچه ایران به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد، تنها «چند هفته» تا تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای (موسوم به شکافا) برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و گفت که فارغ از هرگونه توافق، ایران باید شهروندان آمریکایی را باید آزاد کنند.
وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که چنانچه ایران به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد، تنها «چند هفته» تا تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای (موسوم به شکافا) برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

آنتونی بلینکن در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود پس از آغاز به کار در مقام وزر خارجه آمریکا، به «ان‌بی‌سی‌نیوز» گفت که تهران ماه‌ها با تولید مواد لازم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله داشت اما در هفته‌های اخیر، گام‌های کاهشی تهران در راستای نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، فرصت چندانی برای بازگشت آمریکا به برجام باقی نگذاشته است.

او با بیان این‌که ایالات متحده «مایل به بازگشت» به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام است، افزود اما به شرطی که ایران به همکاری خود با متحدان و شرکای آمریکا بر سر توافقی «طولانی‌تر و مستحکم‌تر» که در برگیرنده سایر مسائل است، ادامه دهد.

علاوه‌ بر آنتونی بلینکن، دیگر مقامات دولت جو بایدن و همچنین مقامات ارشد شرکای اروپایی برجام نظیر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، بر این باورند که سیاست «فشار حداکثری» برای مهار برنامه هسته‌ای ایران ناموفق بوده است.

موضوع عدول ایران از تعهدات هسته‌ایش در هفته‌های اخیر پس از آن‌که مجلس شورای اسلامی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به تصویب رساند، حساس‌تر شده است.‎

مجلس ایران در این مصوبه که روز ۱۱ آذر تصویب کرد، دولت را ملزم کرده است که سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند و اگر تا سوم اسفند سال جاری، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از ایران اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

پیش از این، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با هشدار درباره اجرای کامل این قانون توسط دولت ایران، خواستار افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای نجات برجام شده بود.‎
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز گفته است ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد و «باید راهی برای بازگشت به برجام بیابیم».
یکی از اهداف اصلی توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، موسوم به برجام، در سال ۱۳۹۴، این بود که ظرفیت گریز هسته‌ای، یعنی فاصله ایران با تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی حداقل به یک سال افزایش یابد.‎

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد.

تنش بین ایران و آمریکا از آن زمان بالا گرفته و تهران هرگونه مذاکره با واشینگتن برای بسط دایره برجام به دیگر اقدامات خود را رد کرده است.‎

برخی مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که در صورت لغو تحریم‌ها توسط آمریکا، ایران به سرعت به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.‎

محمدجواد ظریف روز دهم بهمن اعلام کرد درخواست دولت آمریکا برای بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات خود «منطقی و عملی نیست» و «هیچ‌گاه عملی نمی‌شود».

او تاکید کرد که عدول ایران از تعهدات خود در برجام «به معنای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست» و این اقدامات «برای جبران اقدامات» آمریکا صورت گرفته است.‎

در بخش دیگری از مصاحبه وزیر خارجه آمریکا با ان‌بی‌سی‌نیوز، او در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده توسط ایران، این‌بار جزو شروط اصلی تمدید توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی خواهد بود یا نه، گفت: «فارغ از هرگونه توافق، ایران باید شهروندان آمریکایی را باید آزاد کنند. تمام»/
https://www.asianews.ir/u/216
اخبار مرتبط
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
مقام‌های دولت و از جمله مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص شرط واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام واکنش نشان داده‌اند.
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.
این روزها «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به صراحت گفته است که ایران در حال تقویت ظرفیت هسته ای است و به همین دلیل تنها احیای برجام کافی نیست و حتما باید علاوه بر این درباره فعالیت های موشکی که جزو برجام نبوده، هم صحبت شود.. در این باره با فریبا هشترودی روزنامه نگار ساکن پاریس گفت و گویی کوتاه انجام دادیم.
همچنانکه که اسرائیل از احتمال تصمیم دولت جو بایدن آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نگران است، کشمکش میان دولتمردان ارشد اسرائیل بر سر پیشبرد نحوه تعامل با دولت جدید آمریکا در ارتباط با ایران نیز آشکار شده است؛ در حالی که بنیامین نتانیاهو با یک نامه‌ رسمی که از طریق مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی، برای بنی گانتز و شمار دیگری از وزیران و مقامات ارشد فرستاده، تاکید کرده که حق تصمیمات در مورد ایران را انحصارا در اختیار خود می‌داند.
ایران به دلیل «بدهی مالی» از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد محروم شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران به انتشار خبر محرومیت ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل بدهی مالی سنگین واکنش نشان داد. مبلغ این بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلار اعلام شده است.
در حالی که اقدامات تازه هسته‌ای ایران موجب ابراز نگرانی عمیق کشورهای اروپایی شده است، سازمان انرژی اتمی ایران با رد درخواست سه کشور اروپایی برای توقف فوری تولید اورانیوم فلزی، گفته است تولید این ماده طبق قانون مصوب مجلس است و «تولید بدون توقف» ادامه خواهد یافت.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل به فرماندهان خود دستور داده است طرح‌های موجود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و برای اجرای عملی آنها آماده شوند؛ در حالی که همزمان اسرائیل برای نخستین بار به حوزه فعالیت سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، افزوده می‌شود؛ این فرمان برای تقویت محور اسرائیل و اعراب در رویارویی احتمالی با ایران ارزیابی شده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برای لغو تحریم‌ها اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود؛ این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید