صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
کد خبر: 3655
گزارشگر: 213
۱۴۷۴
۲
۰
۵
نماینده کارگران در شورایعالی کار:

زنده ماندن ناممکن شده است/با افزایش صددرصدی دستمزد هم زیر خط فقر هستیم/مزد ۱۴۰۰ باید با تبصره دو ماده ۴۱ و سبد معیشت تعیین شود

زنده ماندن ناممکن شده است/با افزایش صددرصدی دستمزد هم زیر خط فقر هستیم/مزد ۱۴۰۰ باید با تبصره دو ماده ۴۱ و سبد معیشت تعیین شود
نماینده کارگران در شورایعالی کار، محمدرضا تاجیک می‌گوید: در این شرایط که افزایش صد درصدی مزد نمی‌تواند دستمزد را به خط فقر برساند، متاسفانه در جلسات کمیته مزد، باب جدیدی توسط کارفرمایان گشوده شده است؛ نمایندگان کارفرما به خاطر اینکه حرفی ندارند در جلسه بزنند و هرجور قرار باشد سبد معیشت محاسبه شود، بازهم از دو برابر دستمزد فعلی بیشتر است، به بیراهه می‌روند و مباحث عجیب و غریب مطرح می‌کنند.

محمدرضا تاجیک می‌گوید: در این شرایط که افزایش صد درصدی مزد نمی‌تواند دستمزد را به خط فقر برساند، متاسفانه در جلسات کمیته مزد، باب جدیدی توسط کارفرمایان گشوده شده است؛ نمایندگان کارفرما به خاطر اینکه حرفی ندارند در جلسه بزنند و هرجور قرار باشد سبد معیشت محاسبه شود، بازهم از دو برابر دستمزد فعلی بیشتر است، به بیراهه می‌روند و مباحث عجیب و غریب مطرح می‌کنند.

حقوق زیر خط فقر

ششم بهمن ماه، سومین جلسه کمیته دستمزدِ ذیل شورایعالی کار با حضور نمایندگان رسمی شرکای اجتماعی برگزار شد. در این جلسه که قرار بود محاسبات سبد معیشت ۱۴۰۰ براساس داده‌های تورمی دی ماه آغاز شود، کارفرمایان و به تبع آنها دولتی‌ها، اظهارات عجیب و غریبی با هدف شانه خالی کردن از اجرای بند دوم ماده ۴۱ یا همان بحث سبد معیشت، پیش کشیدند؛ اظهاراتی از این قبیل که باید اندازه خانوار متوسط تعدیل و نرمال‌سازی شود یا اینکه معلوم شود چند درصد کارگران شاغل، مجرد هستند.

محمدرضا تاجیک (نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگری در شورایعالی کار) در ارتباط با این جلسه و روند مذاکرات مزدی ۱۴۰۰ به ایلنا گفت: افزایش حقوق کارگری در حالی به تورم رسمی و اعلامی ربط داده شده که حقوق کارمندان در طول سال، به انحای مختلف افزایش می‌یابد. در شرایطی هستیم که افزایش ۱۰۰ درصدی مزد کارگران هم کافی نیست. صد درصد افزایش دستمزد هم نمی‌تواند دریافتی کارگران حداقل‌بگیر را به خط فقر برساند. صد درصد افزایش دستمزد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که بازهم با هر متر و معیاری که حساب کنیم، پایین خط فقر است؛ خط فقری که کمیته امداد امام (ره) اعلام کرده، بالای ۷ میلیون تومان است؛ حتی اعداد و ارقام مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که خط فقر از افزایش دو برابری دستمزد، بسیار بیشتر و بالاتر است.

ویدر ادامه توضیح داد: در این شرایط که افزایش ۱۰۰ درصدی مزد نمی‌تواند دستمزد را به خط فقر برساند، متاسفانه در جلسات کمیته مزد، باب جدیدی توسط کارفرمایان گشوده شده است؛ نمایندگان کارفرما به خاطر اینکه حرفی ندارند در جلسه بزنند و هرجور قرار باشد سبد معیشت محاسبه شود، بازهم از دو برابر دستمزد فعلی بیشتر است، به بیراهه می‌روند و مباحث عجیب و غریب مطرح می‌کنند؛ هدفشان فقط به انحراف کشاندن مذاکرات مزدی و طفره رفتن از محاسبه سبد معیشت است.

به گفته تاجیک؛ کارفرمایان در کمیته مزد ۱۴۰۰، مدام ادعا می‌کنند که تامین سبد معیشت و حتی محاسبه آن، وظیفه ما نیست و چرا باید سبد محاسبه شود.

او اضافه می‌کند: دولتی‌ها و کارفرمایان مدام توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند؛ کارفرما می‌گوید دولت باید گوشه‌ای از سبد معیشت را تامین کند؛ دولت نیز سر قول‌ها و وعده‌های خود نمانده؛ قرار بود حداکثر تورم سال جاری، ۱۵ درصد باشد؛ حالا کمینه تورم از دو برابر این رقم نیز فراتر رفته است!

می‌خواهند بازی را به هم بزنند!

این نماینده کارگری در ادامه با تاکید بر اینکه قصد دارند سمت و سوی جلسه را عوض کنند؛ اضافه می‌کند: می‌خواهند مسیر مذاکرات را تغییر داده و آن را با فرار از قانون و پیش کشیدن بحث‌های حاشیه‌ای و نامرتبط، به انحراف بکشانند. توقع ما نمایندگان کارگری از شرکای اجتماعی این است که در ریل سال‌های گذشته حرکت کنند و اجازه دهند مزد ۱۴۰۰ با توجه به تبصره دو ماده ۴۱ و محاسبات سبد معیشت، تعیین شود.

تاجیک تاکید می‌کند: متاسفانه وقتی که می‌بینند دیگر حرفی برای گفتن ندارند و آن چنان تورم زیاد شده که اعداد سبد بسیار بیشتر از توقع آن‌هاست، زمین بازی را به هم می‌زنند؛ قصد دارند جلسه و شکل آن را تخریب کنند تا هرطور شده از زیر بار اجرای قانون و محاسبه هزینه‌های زندگی فرار کرده باشند. باید گفت با این رویه‌ای که آقایان در پیش گرفته‌اند، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم؛ در ارتباط با دستمزد باید گفت دیگر با این اعداد ساختگی و داروهای مُسَکن مانند،
درد کارگران درمان نمی‌شود؛ یک زمانی بود با اعداد و ارقام تورم رسمی و تعیین دستمزد مطابق این اعداد، کارگران می‌توانستند لااقل زنده بمانند؛ حالا با این عددها، زنده ماندن هم دیگر میسر نیست، زندگی کردن که پیشکش!/

https://www.asianews.ir/u/218
اخبار مرتبط
رییس سازمان برنامه و بودجه با مستمری بگیران تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری در صفحه اینستاگرام گفت‌وگوی زنده داشت و گفت: برای بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۳۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده سرانه براساس تعداد ۳.۴ میلیون نفری آن ها حدود ۸.۸ میلیون تومان است و طی آخرین مذاکرات صورت گرفته سازمان برنامه و بودجه به سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد داد که مرحله دوم همسان سازی را نیز براساس منابع پیش بینی شده در دستور کار قرار دهد که در این رابطه برای سال آینده مصوباتی نیز داشته ایم.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بازنشسته کارگری ۴۰ سال در تولید جان کنده است و امروز باید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد اما بازنشسته دولت، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، گفت: مجلس به گونه‌ای عمل می‌کند که یک بخش از جامعه اینقدر چاق شود که بترکد و یک بخش از جامعه اینقدر لاغر که استخوان از پوستش بیرون بزند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: شکاف بین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری با دستور رئیس جمهور به زودی ترمیم می‌شود و ما نیاز به انجام متناسب سازی دیگری داریم و درباره افزایش حقوق سالیانه بازنشستگان اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و حقوق فعلی بازنشستگان همراه با مبالغ مربوط به متناسب‌سازی مشمول افزایش سالیانه است.
در ادامه اعتراضات اخیر به وضعیت معیشتی در ایران، ده‌ها نفر از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در تهران و برخی شهرهای دیگر از جمله اصفهان و کرج دست به تجمع زدند.
پیشنهاد کمیسیون بودجه مجلس، تخصیص ۹۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای متناسب‌سازی است، اما اینکه چه درصدی از این ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بابت اجرای متناسب‌سازی به سازمان پرداخت شود، به جز نظر نمایندگان مجلس، نیاز به تصویب دولت هم دارد؛ دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری به پایه ۹۰ درصد رسید و این بازنشستگان از کف حقوق ۴ میلیون تومانی بهره‌مند شدند اما بازنشسته تامین اجتماعی به دنبال این تبعیض‌ها، مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر سازمان تامین اجتماعی در سال جاری، فقط ۲ میلیوفقط ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گرفتند
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن اشاره به این که ۹۰ درصد سپرده‌های بانکی در کشور به ۴ درصد جامعه تعلق دارد، از فاصله طبقاتی در کشور و بودجه سال ۱۴۰۰ انتقاد کرد بین کمترین و بیشترین مصرف گوشت در سال به صورت میانگین برای هر نفر در خانواده‌های فقیر یک کیلو گوشت و برای خانواده‌های ثروتمند تا ۹۶ کیلو در سال مصرف وجود دارد.»
بازنشستگان کارگری خواسته‌های خود را در نُه گروه طبقه‌بندی کرده و معتقدند؛ باید دولت در روزهای پایانی سال به مطالبات بازنشستگان توجه کند؛ در شرایط فعلی بازنشستگان خواستار توجه دولتی‌ها و نمایندگان مجلس به این خواسته‌ها در روزهای پایانی سال هستند و می‌گویند در لایحه بودجه سال بعد و در مذاکرات مزدی بایستی مطالبات بازنشستگان مدنظر قرار بگیرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مهران
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
1

با سلام در حوزه کارمندی نیز همینگونه است. یک فوق لیسانس با بیست سال سابقه در اداره میراث فرهنگی 4میلیون و سیصد حقوق دریافت میکند که فقط 3 میلیون آن هزینه اجاره و قسط می شود. معمولا روز پنجم هر ماه چیزی برای خوردن نداریم و شرمنده زن و فرزندیم. با افتخار می گویند سال آینده 15درصد افزایش حقوق داریم!

asad
۱۳۹۹/۱۲/۱۵
0
0
0

خواسته تمام کارگران افزایش حداقل سه برابری حقوق ماهیانه بدون مالیات هست با توجه به تورم ۵ برابری ،وزیر کار و تمام کسانی که عضو شورای کار هستند که حداقل حقوق کارگر را تصویب میکنند خودشان کارمند دولت هستند و حداقل حقوق خودشان بالای بیست میلیون تومان در ماه هست پس اصلا هیچ حقی و صلاحیتی برای تصمیم گیری در این زمینه ندارند خود وزیر کار بدون مزایا حداقل ۵۰ میلیون حقوق در ماه دریافت میکنه اگر راست میگویند فیش حقوقی تمامی کسانی که عضو این شورا هستند را برای تمام مردم در اینترنت بگذارند ، این خواسته تم


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید