صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۲
کد خبر: 3656
گزارشگر: 213
۵۷۱
۰
۰
۲
صبح امروز؛ با اظهارات نمایندگان نسبت به نواقص لایحه سال آینده

مجلس کلیات بودجه ۱۴۰۰ را رد کرد/دولت توان تامین منابع را ندارد

مجلس کلیات بودجه ۱۴۰۰ را رد کرد/دولت توان تامین منابع را ندارد
صبح روز سه شنبه 14 بهمن در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد کلیات بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان با کلیات بودجه ١۴٠٠ مخالفت کردند و عضو هیات رییسه مجلس در این جلسه گفت: لایحه بودجه دولت بیشتر جنبه سیاسی داشت تا جنبه رفع مشکلات مردم، به صف های خرید روغن نگاه کنید، در کجا برای فراهم کردن کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شد؟

صبح امروز سه شنبه، 14 بهمن 99 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد کلیات بودجه ۱۴۰۰، نمایندگان با کلیات بودجه ١۴٠٠ مخالفت کردند.

مجلس شورای اسلامی
کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ١۴٠٠ در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه رد شد.

روح‌الله ازدخواه، نماینده مردم تهران، در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های ارزی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: «از بودجه سال ۱۳۹۸، بحران بنزین درآمد از بودجه سال ۱۳۹۹ بحران بورس درآمد و از بودجه سال ۱۴۰۰ می‌خواهند بحران ارز دربیاورند».

او افزود: «وقتی این صحبت می‌شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است تغییر کند پایان این گفتگو را جامعه تعیین می‌کند و مسئولان که این صحبت را شروع کردند نمی‌توانند رفتار مردم را کنترل کنند».

یزدخواه با بیان این‌که حذف رانت از طریق اصلاح ارز غلط است، اظهار کرد: « اطلاعات محرمانه‌ای دارم که ثابت می‌کند این روش به سرانجام نخواهد رسید وضع ارز ۴۲۰۰ تومانی یک سیاست غلط بود برای این‌که دولت بتواند ارز آزاد را در بازار بالا ببرد. بعضی به این استناد می‌کنند که ارز ترجیحی به میزان ۳۰ درصد گوشت گوسفند را کاهش داد. سوال ساده اینجاست که مگر گوسفند مثل مرغ تا ۹۰ درصد به نهاده‌های دامی وابسته است؟»

احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس، نیز گفت: «در حوزه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید بگویم با همین نرخ ارز در حوزه نهاده‌های دامی بلوا در کشور ایجاد شد، قیمت مرغ را تا ۳۵ هزارتومان افزایش دادند، نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب مردم رفت یا به جیب وارد کننده؟»

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، هم ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در جلسه اظهار کرد: «رییس جمهور باید در مجلس حضور پیدا می‌کرد و درباره‌ی نحوه هزینه‌کرد مابه‌التفاوت نرخ ارز توضیحاتی ارائه می‌کرد و این‌که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به چه کسانی دادند توضیح می‌دادند که نمونه آن ۱۲۰ میلیارد تومان به یک دانشگاه است. ای کاش رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کرد و می‌گفت که چرا یارانه را به بخشی از مردم داده و بخشی دیگر نداده‌اند یا این‌که چرا میزان دریافتی افراد تحت پوشش کمیته امداد اینقدر کم بوده است؟»

به گزارش آسیانیوز به نقل از تجارت نیوز، موسوی لارگانی، عضو هیات رییسه مجلس، نیز نماینده دیگری بود که درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ اینطور اظهار نظر کرد: « لایحه بودجه دولت بیشتر جنبه سیاسی داشت تا جنبه رفع مشکلات مردم، به صف های خرید روغن نگاه کنید، در کجا برای فراهم کردن کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شد؟ ما که تا پایان سال ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دولت قرار دادیم، چرا هر روز مسئله جدیدی برای مجلس یازدهم که به فرموده مقام معظم رهبری یکی از قوی ترین و انقلابی ترین مجالس است، ایجاد می کنند؟»

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای، نیز درباره درآمدهای ارزی دولت در بودجه گفت:« دولت می تواند ۲۵ هزارمیلیارد تومان به درامدهای ارزش افزوده اضافه کند؟ یا می تواند ۱۷ هزارمیلیارد تومان از محل ورود خودروها از مناطق آزاد به کشور را تامین کند؟ نمی تواند. منابع فربه شدند به امید این دولت، ولی این دولت نمی تواند منابع را تامین کند»./



https://www.asianews.ir/u/219
اخبار مرتبط
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، گفت: مجلس به گونه‌ای عمل می‌کند که یک بخش از جامعه اینقدر چاق شود که بترکد و یک بخش از جامعه اینقدر لاغر که استخوان از پوستش بیرون بزند.
حیات و ممات سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بیمه‌ای و بازنشستگی کشور به رد دیون دولت بستگی دارد. فعالان کارگری معتقدند میزان بدهی دولت به سازمان از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است و علیرغم بحرانی شدن اوضاع، دولت اهتمامی برای پرداخت این بدهی انباشته ندارد.
رحیم زارع گفت که براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در دو سقف پرداخت خواهد شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید طرح‌های معیشتی برای حمایت از افرادی که نیازمند پشتیبانی هستند در نظر گرفته شود.در شرایط التهاب اقتصادی تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان توسط مجلس ما را به راهبرد معینی برای آینده بازارها و اقتصاد نمی‌رساند مگر آنکه مولفه‌های اثرگذار در اقتصاد مانند پارامترهای سیاسی که بسیار تعیین‌کننده است از شرایط التهابی به پایدار برسد.
بین سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ در بین چهار بازار بورس، مسکن، سکه و ارز، بالاترین بازدهی سالیانه به میزان ۵۱ درصد به بازار سرمایه تعلق داشته است.
فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار می گوید که از سال گذشته سبد معیشت کارگران ۲۰۰ درصد گران شده است و چرا برای مسئولان سوال نشده که چطور خانواده یک کارگر با حقوق زیر ۳ میلیون تومان زنده است؟!در حالی که با وجود اعتراضات بسیار کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نسبت به افزایش و همسان سازی حقوق هنوز تصمیم روشنی در این باره گرفته نشده و این تبعیض تا حدی است که طرح همسان سازی برای بازنشستگان کشوری و لشگری در سال 99 به اجرا درآمده و پرداخت ها در این خصوص افزایش چشمگیر داشته است.
بودجه سال آینده بدون در نظر گرفتن میزان فروش نفت و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دولتی، حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید