صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۷
کد خبر: 3670
گزارشگر: 213
۷۳۲
۰
۰
۲
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

تک نرخی کردن ارز ناممکن است

تک نرخی کردن ارز ناممکن است
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز در شرایط فعلی امکانپذیر نیست، گفت: در صورت اعلام یک شبه ارز تک نرخی، دقیقا همان اتفاقی می‌افتد که با ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز در شرایط فعلی امکانپذیر نیست، گفت: در صورت اعلام یک شبه ارز تک نرخی، دقیقا همان اتفاقی می‌افتد که با ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داد.

محمد لاهوتی در خصوص تک نرخی شدن ارز که این روزها در محافل مختلف مطرح می‌شود، اظهار داشت: حتی این روزها در مجلس نیز بر سر این موضوع چالش ایجاد شده و صحبت‌های مختلفی مطرح می‌شود، اما من فکر نمی‌کنم که هیچیک از مسئولین اقتصادی کشور و حتی مجلسی‌ها به دنبال این باشند که بخواهند ارز را تک نرخی کنند چرا که این مسئله نیازمند مقدماتی است که در حال حاضر فراهم نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: در حال حاضر فاصله نرخ ارز آزاد و ارز دولتی بسیار زیاد است، درآمدهای کشور با محدودیت‌هایی مواجه است که در صورت افزایش تقاضا، عرضه ارز با مشکل مواجه می‌شود.

لاهوتی گفت: تورم در کشور بالا است و نقدینگی به شدت افزایش یافته و به نظر من تک نرخی کردن ارز در این شرایط فعلاً امکانپذیر نیست.

وی اظهار داشت: در صورت اتخاذ چنین تصمیم اشتباهی و اعلام یک شبه آن، دقیقاً همان اتفاقی می‌افتد که درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داد؛ تک نرخی کردن ارز نیازمند شرایطی است که بتواند ماندگاری داشته باشد و اگر به صورت دستوری انجام شود، برای مدت کوتاهی دوام خواهد داشت و به سرعت نرخ فاصله خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران گفت: این تجربه قبلاً هم وجود داشته که اگر نرخ‌های پایین‌تر از نرخ معقول برای ارز تعیین شود، حتی در آن هفته‌های اول هم به نوعی محکوم به شکست است زیرا دولت قادر نخواهد بود تمام تقاضاها را پاسخ دهد و بلافاصله، قیمت در بازار آزاد افزایش می‌یابد.

این در حالی است که این روزها فعالان اقتصادی و کارگری نسبت به ارز 17 هزار و 500 تومانی و تبعات آن بر جامعه کارگری و کارمندی و اقشار مختلف مردم واکنش های بسیاری ابرازکرده اند و قول و نظرها تا کنون بر این قرار گرفته که مجلس تصمیم گرفته نرخ ارز را در سال ۱۴۰۰، به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برساند با این استدلال که بساطِ رانتِ ارز ۴۲۰۰ تومانی از جامعه برچیده شود و این در حالیست که همه کارشناسان اقتصادیِ دلسوز طبقه‌ی کارگر هشدار می‌دهند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تثبیت نرخ ارز رسمی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی فاجعه‌ی معیشتی دوسال و چندماهِ اخیر را به اوج می رساند و در مجموع همه فعالان کارگری تاکید دارند که افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد هم دیگر مکفی نیست!

همه فعالان کارگری بر سر یک چیز متفق‌القول‌اند: افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد هم دیگر مکفی نیست! تصمیم نمایندگان مجلس، نرخ تورم را در سال آینده بازهم افزایش خواهد داد و بحران معیشتی تشدید می‌شود./


https://www.asianews.ir/u/21m
اخبار مرتبط
مجلس انقلابی تصمیم گرفته نرخ ارز را در سال ۱۴۰۰، به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برساند با این استدلال که بساطِ رانتِ ارز ۴۲۰۰ تومانی از جامعه برچیده شود و این در حالیست که همه کارشناسان اقتصادیِ دلسوز طبقه‌ی کارگر هشدار می‌دهند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تثبیت نرخ ارز رسمی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی فاجعه‌ی معیشتی دوسال و چندماهِ اخیر را به اوج می رساند و در مجموع همه فعالان کارگری تاکید دارند که افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد هم دیگر مکفی نیست!
نماینده کارگران در شورایعالی کار، محمدرضا تاجیک می‌گوید: در این شرایط که افزایش صد درصدی مزد نمی‌تواند دستمزد را به خط فقر برساند، متاسفانه در جلسات کمیته مزد، باب جدیدی توسط کارفرمایان گشوده شده است؛ نمایندگان کارفرما به خاطر اینکه حرفی ندارند در جلسه بزنند و هرجور قرار باشد سبد معیشت محاسبه شود، بازهم از دو برابر دستمزد فعلی بیشتر است، به بیراهه می‌روند و مباحث عجیب و غریب مطرح می‌کنند.
رییس سازمان برنامه و بودجه با مستمری بگیران تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری در صفحه اینستاگرام گفت‌وگوی زنده داشت و گفت: برای بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۳۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده سرانه براساس تعداد ۳.۴ میلیون نفری آن ها حدود ۸.۸ میلیون تومان است و طی آخرین مذاکرات صورت گرفته سازمان برنامه و بودجه به سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد داد که مرحله دوم همسان سازی را نیز براساس منابع پیش بینی شده در دستور کار قرار دهد که در این رابطه برای سال آینده مصوباتی نیز داشته ایم.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بازنشسته کارگری ۴۰ سال در تولید جان کنده است و امروز باید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد اما بازنشسته دولت، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، گفت: مجلس به گونه‌ای عمل می‌کند که یک بخش از جامعه اینقدر چاق شود که بترکد و یک بخش از جامعه اینقدر لاغر که استخوان از پوستش بیرون بزند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: شکاف بین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری با دستور رئیس جمهور به زودی ترمیم می‌شود و ما نیاز به انجام متناسب سازی دیگری داریم و درباره افزایش حقوق سالیانه بازنشستگان اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و حقوق فعلی بازنشستگان همراه با مبالغ مربوط به متناسب‌سازی مشمول افزایش سالیانه است.
در ادامه اعتراضات اخیر به وضعیت معیشتی در ایران، ده‌ها نفر از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در تهران و برخی شهرهای دیگر از جمله اصفهان و کرج دست به تجمع زدند.
حیات و ممات سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بیمه‌ای و بازنشستگی کشور به رد دیون دولت بستگی دارد. فعالان کارگری معتقدند میزان بدهی دولت به سازمان از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است و علیرغم بحرانی شدن اوضاع، دولت اهتمامی برای پرداخت این بدهی انباشته ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید