صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۷
کد خبر: 3686
گزارشگر: 213
۹۲۵
۰
۰
۳
بلومبرگ نوشت:

بایدن تحریم های نفتی را برنمی دارد/کم کردن فشار مالی با حمایت از وام صندوق بین‌المللی به ایران

بایدن تحریم های نفتی را برنمی دارد/کم کردن فشار مالی با حمایت از وام صندوق بین‌المللی به ایران
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی با حمایت از منابعی مانند وام صندوق بین المللی پول به ایران است.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی است.

بلومبرگ روز شنبه ۱۸ بهمن به نقل از چهار منبع آگاه نوشت یکی از گزینه‌های دولت آمریکا در این زمینه، حمایت از وام صندوق بین‌المللی به ایران برای کمک به پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا در این کشور است.

صندوق بین المللی پول

به گفته این منابع آگاه، گزینه دیگری که دولت بایدن در حال بررسی آن است کم کردن تحریم‌هایی است که مانع رسیدن کمک‌های بین‌المللی به ایران در زمینه کرونا می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که اتخاذ چنین راهکارهایی، می‌تواند با دلایل انسان‌دوستانه توجیه شود.

همچنین گزینه‌ دیگر، احتمال امضای یک دستور اجرایی از سوی بایدن برای لغو تصمیم دونالد ترامپ در زمینه خروج از برجام است.

اما به گفته این منابع آگاه، صدور معافیت‌ از تحریم‌ها برای فروش نفت ایران در بازارهای بین‌المللی هنوز به طور جدی از سوی دولت آمریکا بررسی نمی‌شود.

بلومبرگ تاکید کرد احیای توافق هسته‌ای ایران، یکی از چالش‌های سیاست خارجی دولت بایدن و از مجموعه اقداماتی است که با هدف متوقف کردن یا معکوس کردن تدابیر اتخاذ شده از سوی تیم امنیت ملی دولت ترامپ صورت می‌گیرد.

شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه جلسه‌ای را درباره مسائل خاورمیانه با تمرکز بر ایران برگزار کرد، اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در توییتر اعلام کرد که این جلسه حاوی «هیچ اعلام سیاسی» نیست.

سخنگوی کاخ سفید همچنین در یک نشست خبری گفت اگر جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام برگردد، زمینه برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» فراهم می‌شود. او تاکید کرد: «توپ در زمین ایران است تا به تعهداتش عمل کند.»

عصر جمعه نیز، وزیران خارجه چهار کشور آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره چگونگی رسیدن به یک رویکرد متحد برای برطرف کردن نگرانی‌های مشترک نسبت به ایران نشستی را برگزار کردند که پس از آن، وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا، این نشست را «مهم، عمیق و با هدف رسیدن به رویکرد متحد در مورد ایران» توصیف کردند.

احتمال موافقت آمریکا با اعطای وام از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایران در حالی است که جهاد ازعور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه این سازمان، به تازگی اعلام کرد با وجود گذشت نزدیک به یک سال از درخواست وام پنج میلیارد دلاری ایران، این درخواست کماکان در دست بررسی است.

با این حال، این مقام صندوق بین‌المللی پول به آسوشیتدپرس گفت هنوز زود است بگوییم سیاست آمریکا در منطقه به ویژه آنچه مربوط به ایران است، در دوران ریاست جمهوری بایدن چگونه خواهد بود.

مقام‌های دولت پیشین آمریکا که با اعطای این وام مخالفت کرده بودند، معتقد بودند تهران این مبلغ را به جای مقابله با کرونا برای شبه‌نظامیان مورد حمایتش در خاورمیانه خرج می‌کند.

درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول، نخستین درخواست وام ایران از این صندوق از سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱) به این سو است./


https://www.asianews.ir/u/21B
اخبار مرتبط
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
دستور کار نشست جلسه شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع زمان بازگشت به برجام این است که آمریکا باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به برجام بازگردد یا پس از آن.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
مقام‌های دولت و از جمله مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص شرط واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام واکنش نشان داده‌اند.
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی، بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار به وجود آمد و جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند و اهم این تولیدات صرف صادرات و کسب سود و درآمد بیشتر شود.
منابع مطلع به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند، دولت ایالات متحده درصدد توقیف یک تانکر با محموله حدود دو میلیون بشکه‌ نفت است که احتمال می‌رود متعلق ایران باشد.
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.
همچنانکه که اسرائیل از احتمال تصمیم دولت جو بایدن آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نگران است، کشمکش میان دولتمردان ارشد اسرائیل بر سر پیشبرد نحوه تعامل با دولت جدید آمریکا در ارتباط با ایران نیز آشکار شده است؛ در حالی که بنیامین نتانیاهو با یک نامه‌ رسمی که از طریق مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی، برای بنی گانتز و شمار دیگری از وزیران و مقامات ارشد فرستاده، تاکید کرده که حق تصمیمات در مورد ایران را انحصارا در اختیار خود می‌داند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید