صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۹
کد خبر: 3693
گزارشگر: 213
۱۲۱۴
۰
۰
۳
براساس اظهاراتی از مقام وزارت بهداشت اعلام شد:

جزییات آغاز تزریق واکسن روسی از 21 بهمن

جزییات آغاز تزریق واکسن روسی از 21 بهمن
وزیر بهداشت از شروع واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن خبر داد و اعلام کرد اولویت با کارکنان بخش‌های آی‌سی‌یو خواهد بود؛ همچنین سفارت انگلستان خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از سبد کوواکسن توسط ایران را که با نظارت سازمان بهداشت جهانی مدیریت و توزیع می‌شود، تایید کرده است.

وزیر بهداشت ایران از شروع واکسیناسیون کرونا در کشور از روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن خبر داد و اعلام کرد اولویت با کارکنان بخش‌های آی‌سی‌یو خواهد بود.

ایرنا نوشت: سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز یکشنبه ۱۹ بهمن با اعلام این خبر گفت که واکسن‌های مورد استفاده از اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» است که از روسیه وارد کرده‌اند.

ایران برای خرید دو میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» با روسیه قرارداد بسته و نخستین محموله این واکسن شامل ۵۰۰ هزار دوز روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن وارد کشور شد.

خبر خرید واکسن «اسپوتنیک وی» واکنش‌های اغلب منفی زیادی از سوی برخی مقامات رسمی و شهروندان به دنبال داشت، اما به‌تازگی مراجع علمی مستقل این واکسن روسی را تأیید و میزان کارایی آن را ۹۲ درصد اعلام کردند.

همزمان، مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز اعلام کرد که تجهیزات خط تولید واکسن موسوم به «برکت» در مؤسسه برکت خریداری شده و در حال نصب است و «تا خرداد ۱۴۰۰ که این واکسن تأیید شود، این خط تولید نیز به بهره‌برداری خواهد رسید».

شرکت دانش‌بنیان «برکت» از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام است که از نهادهای اقتصادی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری محسوب می‌شود.

به‌گفته خانم محرز، این واکسن به فاز اول مطالعه انسانی رسیده و در این مرحله بر روی ۵۶ نفر انجام شده اما بررسی میزان اثربخشی و ایمنی‌زایی آن در فاز دوم انجام می‌شود که روی ۳۰۰ نفر خواهد بود.

در گزارشی دیگر، ادعا شده است که یک واکسن جدید از «نوترکیب استنشاقی» نیز در مؤسسه رازی در حال ساخت است.

وزیر بهداشت در این باره اظهار امیدواری کرده است که اگر پروژه‌های واکسن‌‌سازی در ایران به موفقیت برسند، «تا اوایل تابستان سال آینده ایران به یکی از قطب‌های مهم صادرکننده واکسن کرونا تبدیل خواهد شد».

در حال حاضر ایران علاوه‌ بر خرید واکسن از روسیه، با پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیون دلار حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن نیز از سبد کوواکسن که با نظارت سازمان بهداشت جهانی مدیریت و توزیع می‌شود، خریداری کرده است.

واکسن فایزر

واکسن کواکس انگلیسی

واکسن آسترازنکا


واکسن‌های کوواکس از مجموعه واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است و این سازمان تاکنون سه واکسن فایزر- بیو.ان.تک، مدرنا و آکسفورد- آسترازنکا را تأیید کرده است./

https://www.asianews.ir/u/21I
اخبار مرتبط
۹۸ نفر از اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهور نسبت به «نحوه انتخاب، تایید و خرید» واکسن روسی کرونا ابراز نگرانی کردند و آن را «غیرموجه و خطرآفرین» دانستند.
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور نیز اعتبار واکسن کرونای روسی اسپوتنیک‌وی را رد کرد.
سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از احتمال خرید واکسن آسترازنکا از مبدا روسیه و هند خبر داد و گفت: «هر واکسنی که مبدا ایالات متحده و انگلیس نداشته باشد در شرایط برابر مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن تاکید بر تزریق واکسن کرونا این اقدام را یک «انتخاب اخلاقی» برای قمار نکردن با جان خود و دیگران خواند.
در هفته‌های گذشته و پس از آغاز واکسیناسیون عمومی و جهانی با واکسن‌های شرکت آمریکایی فایزر در اغلب کشورها، مسوولان ایرانی با این سوال مردم و افکار عمومی مواجه شدند که چرا جمهوری اسلامی ایران این واکسن‌ها را نخریده است؛ این در حالی است که همزمان با ساخت واکسن ایرانی کرونا برخی رسانه ها به واکسن فایزر انتقاداتی وارد کردند.
رییس جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد این سازمان از سوی وزارت بهداشت مامور شده تا یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین خریداری کند. این در حالی است که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس تاکید کرده واکسن‌هایی که ایران خواهد خرید از چین و روسیه نخواهد بود.
آغاز خرید و تزریق واکسن های آمریکایی فایزر و مدرنا در بسیاری از کشورها و گفته های بسیار متناقض مسوولان در ایران درباره خرید واکسن کرونا ممکن است موجب نگرانی مردم شود و به فضای یاس آلود در خصوص مقابله با این بیماری مرگبار دامن بزند؛ در این حال محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به تدروس ادهانوم ، رییس سازمان بهداشت جهانی از او خواست تا همه تلاش خود را برای تامین دوزهای مورد نیاز واکسن کرونا در ایران به کار گیرد.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت روسیه، نخستین محموله واکسن کرونای روسی برای واکسناسیون مردم روسیه عرضه می شود. این واکسن در سه مرحله آزمایش و به چند مقام این کشور تزریق شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید